Osittainen hoitovapaa yhdessä miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta alle 3-vuotiaan hoidosta kotona niin, että molemmat vanhemmat ovat osittaisella hoitovapaalla? Esim. niin, että toinen on kotona 3 ja toinen 2 päivää viikosta? Millainen velvollisuus työnantajalla on suostua ehdotukseen, eli jos molemmilla vanhemmilla on normaali (noin 38 h/vko) työsopimus ja haluaisi tiputtaa alle 30 h/vko, niin voiko työnantaja kieltäytyä? Kummallakin vanhemmalla on ollut vakityöpaikka jo vuosia.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH?OpenDocument

Voi hakea molemmat. Sitä en tiedä voiko työnantaja kieltäytyä, käsitteekäseni ei.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/260608145944HL?OpenDocument

"Jos molemmat vanhemmat hakevat osittaista hoitorahaa samalle ajalle, tarvitaan mukaan selvitys lapsen hoitojärjestelyistä eli siitä, miten vanhemmat jakavat hoitovastuun."

käsittääkeseni hoitovapaalla voi olla kyllä molemmat, mutta molemmat eivät voi yhtäaikaa hoitaa lasta...eli esim. niin että toinen lyhentää työpäivää aamusta ja toinen illasta..

Eli kun minä jään osittaiselle hoitovapaalle, niin minun tulee tehdä joko 4 työpäivää viikossa tai viitenä päivänä viikossa 6h..näin työnantajani on antanut ymmärtää..lisäksi tuo kelan osittainen hoitoraha on 70e/kk joten ei se ihan taivaita hivele..en nyt mene vannomaan että tämä on täyttä faktaa,mutta tämä on se mitä olen itse asiasta ymmärtänyt sitä selvittäessä, kun se on kohta itselläkin edessä..:)

käsittääkeseni hoitovapaalla voi olla kyllä molemmat, mutta molemmat eivät voi yhtäaikaa hoitaa lasta...eli esim. niin että toinen lyhentää työpäivää aamusta ja toinen illasta..

Eli kun minä jään osittaiselle hoitovapaalle, niin minun tulee tehdä joko 4 työpäivää viikossa tai viitenä päivänä viikossa 6h..näin työnantajani on antanut ymmärtää..lisäksi tuo kelan osittainen hoitoraha on 70e/kk joten ei se ihan taivaita hivele..en nyt mene vannomaan että tämä on täyttä faktaa,mutta tämä on se mitä olen itse asiasta ymmärtänyt sitä selvittäessä, kun se on kohta itselläkin edessä..:)

Joo, totta kai jaettaisiin se hoitovapaa esim. kertomallani 3+2 -jaolla. Molempienhan pitää olla osittaisella, mutta hoitoaikojen pitää mennä limittäin. Sitä vain pohdin, että voiko jomman kumman työnantaja kieltäytyä esim. siitä, että ilmoittaa haluavansa tehdä 2-päiväistä viikkoa (eli kaksi normaalia työpäivää viikossa).

Osittaisella hoitovapaallahan saa tehdä max 30 h/vko ja jos molemmilla vanhemmilla on tavallinen ma-pe -päivätyö, niin joutuu vähän sumplimaan.

Meillä tuli liitosta vastaus että jos henkilö on olennaisen tärkeä ja ainoa avainhenkilö jolle työnantaja ei voi kohtuudella kouluttaa sijaista, sitten voi kieltäytyä. Ja jos tapaa ei voida sopia yhdessä, työntekijän esitys toteutetaan.

Mutta mites lomien kertyminen, jos tekee viikossa töitä kolme 8 tunnin päivää? Kuukaudessa ei tuu yli 14 työpäivää. Kertyykö lomapäiviä vaan 2 pv/kk vai normaali 2,5 pv/kk (työsuhde jatkonut yli vuoden)?

Osittaisesta hoitovapaasta ei työnantaja pääsääntöisesti voi kieltäytyä. Mutta sitten tuleekin iso mutta. Jos työajasta ei päästä sopuun, niin työaika on 6h/päivä. Eli työnantaja voi hyvinkin kieltää 2 päivän työviikot ja ehdottaa/määrätä 6 tunnin päiviä 5kpl.

Yleisintähän on olla 1 päivä viikosta kotona tai sitten tehdä niitä 6h päiviä. Noihin työnantajalla ei normaalisti liene mitään vastaan sanomista, koska yleensä työntekijä hoitaa samat hommat kuin täysipäiväinen ja hänelle täytyy maksaa vain vähemmän palkkaa...

Mutta jos joku tekee 2/3 päivän työviikkoa, niin tokihan pitäisi miettiä töiden järjestelyä ja sitä, pitääkö palkata loppuajaksi sijainen ja saako parille kolmelle päivälle viikosta pätevää sijaista ja miten kalliiksi järjestely tulee. Eli riippuu tosi paljon työpaikasta ja työnantajan joustosta, sopiiko järjestely.

Siis voittehan te tuollaista ehdottaa mutta työnantajan ei ole pakko suostua. Palkkahan tuossa sitten laskisi toisella 40 %:iin ja toisella 60 %:iin.

Korvausta Kelasta saatte yhteensä 180 e/kk.