Osittainen hoitovapaa, voiko 4v,5v tai 6-vuotiaan lapsen vanhempi saada lyhennetyn työviikon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vai onko se vaan 0-3v ja 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmille? Kelan hoitotukea en saisi kun lapsi on 5-vuotias.

Onko kukaan muu jäänyt/saanut lyhennettyä työviikkoa töistä ilman nimikettä osittainen hoitovapaata?

Tuntuu niin rankalta yksinhuoltajana nää 5-päiväiset työviikot että haluaisin edes muutaman kuukauden tehdä tota lyhennettyä viikkoa :(

Tottakai, jos työnantajan kanssa siitä sovitaan. Pakko ei ole suostua, mutta kyllähän työntekijän jaksamisen pitäisi olla työnantajankin intresseissä. Tosi on, että Kelasta ei saa osittaista hoitorahaa.

Mulla ei edes ole oikeutta Kelöan korvauksiin koska olen uudessa työpaikassa. Ihan itse kysyin työnantajalta sopisiko tehdä 4 päivää viikossa ja se sanoi että käy. Joten pomon puheille vaan.

[QUOTE="vieras";24494828]Tottakai, jos työnantajan kanssa siitä sovitaan. Pakko ei ole suostua, mutta kyllähän työntekijän jaksamisen pitäisi olla työnantajankin intresseissä. Tosi on, että Kelasta ei saa osittaista hoitorahaa.[/QUOTE]

Ilmeisesti huonommat mahikset kuitenkin kun ei on voi vedota tohon osittaiseen hoitovapaaseen. Oon ollut nyt 8kk samassa työpaikassa ja mietin rupeeko esimies sit ajattelemaan että oon joku lusmuilija kun tollasta haluaisin?! Lapselle tulee joka päivä 9,5 tunnin hoitopäivät kun mun työmatka sen verran pitkä ja itestäkin tuntuu raskaalta kun seittemältä lähdettävä kotoa ja vähän ennen viittä ollaan sit vasta kotona...

Se riippuu ihan työnantajasta mutta Kelasta saat korvausta (90eur/kk - verot) vain alle 3- vuotiaasta ja sit 1. ja 2. luokkalaisesta ja siihenkin tarvitaan työnantajan todistus jossa selviää että työaikaa on lyhennetty laisenhoidollisista syistä.

Osittaiseen hoitovapaaseen olet oikeutettu (ei riipu työnantajasta) kunnes nuorin lapsesi päättää toisen kouluvuoden. Kelan maksama osittainen kotihoidontuki päättyy nuorimman täytettyä kolme, mutta sinä voit silti edelleen olla osittaisella hoitovapaalla. Itsekin olen vielä muutaman päivän ennen kuin aloitan työt täysipäiväisesti. Lapset siis yli 3 vuotiaita. Olen sopinut esimiehen kanssa, että katsotaan miten jaksan täysipäiväisen työskentelen (olen myös yh). Jos tuntuu raskaalta, siirryn takaisin tekemään 30 tuntista työviikkoa.

[QUOTE="vieras";24495061]Osittaiseen hoitovapaaseen olet oikeutettu (ei riipu työnantajasta) kunnes nuorin lapsesi päättää toisen kouluvuoden. Kelan maksama osittainen kotihoidontuki päättyy nuorimman täytettyä kolme, mutta sinä voit silti edelleen olla osittaisella hoitovapaalla. Itsekin olen vielä muutaman päivän ennen kuin aloitan työt täysipäiväisesti. Lapset siis yli 3 vuotiaita. Olen sopinut esimiehen kanssa, että katsotaan miten jaksan täysipäiväisen työskentelen (olen myös yh). Jos tuntuu raskaalta, siirryn takaisin tekemään 30 tuntista työviikkoa.[/QUOTE]

Tosi kiva kuulla että sulla on onnistunut! :) Ja saat jopa mahdollisuuden palata siihen uudestaan jos siltä tuntuu. Täytyypä rohkaistua kysymään esimieheltä :)

[QUOTE="a p";24495282]Tosi kiva kuulla että sulla on onnistunut! :) Ja saat jopa mahdollisuuden palata siihen uudestaan jos siltä tuntuu. Täytyypä rohkaistua kysymään esimieheltä :)[/QUOTE]

Olen itsekin ollut todella tyytyväinen. Meillä tämä on aika yleinen käytäntö. Meitä taitaa tälläkin hetkellä olla täällä töissä lähemmäs 10 äitiä, jotka tekevät lyhennettyä työpäivää (lapset yli 3 vuotiaita). Osa tekee 5 pvä/vko ja 6 h/pvä. Osa tekee töitä 4 pvä/vko ja pitää yhden vapaapäivän.

Ei muuta kuin keskustelemaan asiasta esimiehen kanssa. Sinulla on siihen täysi oikeus. Kannattaa vielä tarkistaa tes:stä, kuinka pitkään on pitänyt olla saman työnantajan palveluksessa, että olet tähän oikeutettu. Meillä se taitaa olla puoli vuotta. Joustava kannattaa olla myös itse esim. työajoista sovittaessa niin menee kivuttomasti puolin ja toisin.

[QUOTE="vieras";24494788]Vai onko se vaan 0-3v ja 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmille? Kelan hoitotukea en saisi kun lapsi on 5-vuotias.

Onko kukaan muu jäänyt/saanut lyhennettyä työviikkoa töistä ilman nimikettä osittainen hoitovapaata?

Tuntuu niin rankalta yksinhuoltajana nää 5-päiväiset työviikot että haluaisin edes muutaman kuukauden tehdä tota lyhennettyä viikkoa :([/QUOTE]

mun tietääkseni saa lyhennetyn työviikon, mutta ei sitä kelan pientä korvausta. sen korvauksen (alle 100 euroa, jotain) saa vaan alle 3v ja 1-2-luokkalaisesta.

Täällä tulikin jo oikeitakin vastauksia, mutta selvyyden vuoksi totean, että kaikilla alle 3-luokkalaisen vanhemmilla on laillinen oikeus osittaiseen hoitovapaaseen! Ei tarvitse neuvotella asiasta työnantajan kanssa vaan hänen on se pakko myöntää! Ainoa edellytys on se, että on ollut samassa työpaikassa vähintään 6 kk ennen osittaisen hoitovapaan aloittamista. Kelalta tosin saa osittaista hoitorahaa vain 1-3-vuotiaiden ja 1-2-luokkalaisten vanhemmat.

Osittainen hoitovapaa 30h/vko on LAKISÄÄTEINEN oikeus pienten lasten (siis sinne tokaluokan loppuun saakka) vanhemmille. TYönantaja voi pyörtää oikeuden vain eritäin perusteltuun syyhyn vedoten ja (noita olis vaikkapa joku epidemia,sotatila tms.) eli ei riipu siitä missä olet töissä, siitä en tosin ole varma, täytyykö joku tietty työssäoloaika täyttyä...
Mulla on nuorimmat lapset 4v ja 5v ja aion käyttää oikeuttani aina sinne saakka kun nuorimmainen sen tokaluokan lopettaa
KOlmivuorotyössä sairaalassa erittäin tuntuva tuo yksi päivä viikossa, eikä palkassakaan näy niin paljoa, kun voi ilta-, yö ja vkl töillä paikata!

Kiva että on tullut näin paljon vastauksia! Tosiaan oon 8kk ollut tässä töissä nykyisessä firmassa ja olen määräaikaisena (ainakin) ensi kesään asti. Ei kai määräaikaisuus vaikuta, että oikeus olisi vain vakituisilla työntekijöillä?

Voi että olisi kyllä niin ihana tehdä 4pvä/vko tai 6h päivä :) Varsinkin kun se rahallisesti olisi mahdollista. Koen että henkiseltä kantilta tulisi todella tarpeeseen mun ja lapsen jaksamisen kannalta.

Yhteistyössä