osittainen hoitovapaa, vai mikä se nyt oli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietintämyssy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietintämyssy

Vieras
Olen suunnitellut, että alkaisin tehdä 30 tuntista työviikkoa. Tällöin lasta ei tarvitsisi viedä hoitoon, vaan pystyttäisiin hoitamaan kotona.
Miten käytännössä tuo 30 tuntinen työviikko "toimii". Laskeskelin, että palkka tulisi 78%:sena, ja tietenkin tuolloin täytyy veroprosentin pienentyä.
Mitenkäs lomat sitten kertyy? normaalistiko kuin tekisi 100% työaikaa? j Lomaraha varmaan se 78% kans.
Pitääkö työnantajalle ilmoittaa miten aikaisin ja voiko työnantaja kieltää saamasta sitä?
Entä voiko sitä hakea usemmankin kerran, hoitovapaatahan oon lupa hakea vain kaksi kertaa.
KV-TESiä noudatetetaan meidän työpaikalla, hoitoalalla siis ja vakituinen työsuhde.
Saakos yhteiskunnalta mitään tukia jos tekee 30 tuntista?

Lomat kertyvät siinä suhteessa kuin olet ne ansainnut, eli ollut töissä. Palkka ja etuisuudet myös.

Ilmoitus tehdään työnantajalle yleensä viimeistään 2kk ennen aiottua muutosta. Joskus lyhyempi aika riittää kun neuvottelee esimiehen kanssa.

Kunnalta et saa tukea, kela maksaa pienen korvauksen. (kts kelan sivut.)

Lomat kertyy samallalailla kuin jos olisit 100% töissä. Ja Kelalta saa tosiaan pienen korvauksen kun viet lapun jossa näkyy että teet 30h/vko, tuo korvaus on mulla ainakin verojen jälkeen 59?/kk.
Riippuu varmaan työnantajastakin, meillä sen järjestäminen ei oo tuottanu ongelmaa, ja kai laki on työntekijän puolella tuossa kuitenkin, eli jos sulla on alle 3v lapsi tai 1.-2.luokalla koulussa oleva lapsi, sulla on oikeus tehdä lyhennettyä viikkoa.
Mä olen tehny 30h/vko kun esikoinen aloitti koulun, ja nyt viime syksystä asti taas, hoitovapaan jälkeen siis. Hain ensin muutamaks kuukaudeks ja sitten jatkoin taas kesään asti kun huomasin että toimii oikein hyvin meillä tämä....Palkka luonnollisesti on pienempi, mä olen silti pitänyt veroprosentin samana, mukavampi on sitten joulun alla saada veronpalautuksia.... =)

Ai juu, mutta tosiaan riippuu varmaan siitä minkä ikäinen lapsi sulla on ja jos ei lasta tarvii viedä hoitoon, saattekin sitten kodinhoidontukea jos lapsi on alle 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja manta amalia:
Lomat kertyy samallalailla kuin jos olisit 100% töissä. Ja Kelalta saa tosiaan pienen korvauksen kun viet lapun jossa näkyy että teet 30h/vko, tuo korvaus on mulla ainakin verojen jälkeen 59?/kk.
Riippuu varmaan työnantajastakin, meillä sen järjestäminen ei oo tuottanu ongelmaa, ja kai laki on työntekijän puolella tuossa kuitenkin, eli jos sulla on alle 3v lapsi tai 1.-2.luokalla koulussa oleva lapsi, sulla on oikeus tehdä lyhennettyä viikkoa.
Mä olen tehny 30h/vko kun esikoinen aloitti koulun, ja nyt viime syksystä asti taas, hoitovapaan jälkeen siis. Hain ensin muutamaks kuukaudeks ja sitten jatkoin taas kesään asti kun huomasin että toimii oikein hyvin meillä tämä....

Ai juu, mutta tosiaan riippuu varmaan siitä minkä ikäinen lapsi sulla on ja jos ei lasta tarvii viedä hoitoon, saattekin sitten kodinhoidontukea jos lapsi on alle 3v.

Työnantaja voi siirtää työntekijän toiseen työyksikköön jos hänen nykyisessä on vaikea järjestää lyhennettyä työaikaa. Hoitoalalla kun olet, se on joskus hankalaa jos useita samassa tilanteessa olevia äitejä.

Sellainen lisäys tähän vielä, että alle kouluikäisen kohdalla on oikeus lyhennettyyn työviikkoon, mutta oikeus osittaiseen hoitorahaan on alle 3-vuotiaiden vanhemmilla ja eka-tokaluokkalaisten vanhemmilla.

Ja järjestelyongelmat voivat olla syynä sille, että työnantaja kieltäytyy osittaisesta hoitovapaasta kokonaan. Työnantaja voi esimerkiksi mahdollistaa lyhennetyn työpäivän, mutta kieltäytyä 4-päiväisestä viikosta.

Eli näistä asioista pitää keskustella työpaikalla.

Onko kellään kokemusta 30 tuntisesta työviikosta kun kyseessä on uusi työpaikka? Eli saako siloinkin Kelalta jotain tukea? Miten palkka, ym. Minulla on reilun vuoden ikäinen poika ja töihin olisi mentävä jotta voisimme saada lainan ja ostaa asunnon. En kuitenkaan vielä haluaisi että pojalleni tulee kovin pitkiä hoitopäiviä tuon ikäisenä, siksi mietin vaihtoehtoa hakea työtä, jossa voisi työskennellä tuon 30h/vko.

Alkuperäinen kirjoittaja Tijo08:
Onko kellään kokemusta 30 tuntisesta työviikosta kun kyseessä on uusi työpaikka? Eli saako siloinkin Kelalta jotain tukea? Miten palkka, ym. Minulla on reilun vuoden ikäinen poika ja töihin olisi mentävä jotta voisimme saada lainan ja ostaa asunnon. En kuitenkaan vielä haluaisi että pojalleni tulee kovin pitkiä hoitopäiviä tuon ikäisenä, siksi mietin vaihtoehtoa hakea työtä, jossa voisi työskennellä tuon 30h/vko.

Työpaikassa pitää olla ollut vähintään puolivuotta että voi hakea osahoitovapaata.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sellainen lisäys tähän vielä, että alle kouluikäisen kohdalla on oikeus lyhennettyyn työviikkoon, mutta oikeus osittaiseen hoitorahaan on alle 3-vuotiaiden vanhemmilla ja eka-tokaluokkalaisten vanhemmilla.

Ja järjestelyongelmat voivat olla syynä sille, että työnantaja kieltäytyy osittaisesta hoitovapaasta kokonaan. Työnantaja voi esimerkiksi mahdollistaa lyhennetyn työpäivän, mutta kieltäytyä 4-päiväisestä viikosta.

Voiko tosiaan työnantaja kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta kokonaan?!?

Osaatteko kertoa, mikä on se tarkka %-osuus palkasta kun jää soittaiselle hoitovapaalle. Joka puolella sanotaan että n80% tai 78% ja jossain oli 82,8%. Prosenteilla on kuitenkin ihan oleellinen merkitys.

Alkuperäinen kirjoittaja Oya:
Osaatteko kertoa, mikä on se tarkka %-osuus palkasta kun jää soittaiselle hoitovapaalle. Joka puolella sanotaan että n80% tai 78% ja jossain oli 82,8%. Prosenteilla on kuitenkin ihan oleellinen merkitys.

Sinä saat sen 30h/ vk eli mä ainakin sain ihan tehtyjen tuntien mukaan palkan. Riippuen päivien määrästä, kuukaudessa summa vaihtelee pikkasen. Laske omalla tuntipalkallasi ja katso montako päivää tulee kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkueppu:
no voihan suoraan hakea työ paikkaan missä voi tehdä 30 tunnin vikkoa tai pelkkiä viikon loppuja

Niin varmasti voi, mutta kuka vaihtaa vakituista työpaikkaansa osa-aikaiseen. Elämää on myös hoitovapaan tai osittaisen hoitovapaan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Voiko tosiaan työnantaja kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta kokonaan?!?

Äärimmäisen harvoin ja silloin ehdottomasti perustelu kirjallisena.

Mutt työnantajan ei ole pakko suostua juuri esitettyyn järjestelyyn esim. nelipäiväiseen viikkoon vaan lähtökohtaisesti jokaisesta työpäivästä napsitaan saman verran pois.

Pahimmillaan osittainen on pelkkää riistoa. Itse ainakin jouduin tekemään samat työt lyhyemmällä työajalla ja palkka + kelan tuki olivat pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Mä olen tehny 30h/vko kun esikoinen aloitti koulun, ja nyt viime syksystä asti taas, hoitovapaan jälkeen siis. Hain ensin muutamaks kuukaudeks ja sitten jatkoin taas kesään asti kun huomasin että toimii oikein hyvin meillä tämä....

Työnantaja voi siirtää työntekijän toiseen työyksikköön jos hänen nykyisessä on vaikea järjestää lyhennettyä työaikaa. Hoitoalalla kun olet, se on joskus hankalaa jos useita samassa tilanteessa olevia äitejä.

Minä olen tehnyt 30 t/viikko, koska minulla on eka-tokaluokkalaisen vanhenpana siihen oikeus. Työnantaja ilmoitti, että lyhennetystä työajasta johtuen lomaa kertyy 2 päivää/kk, eikä se normaali 2,5 päivää/kk. Voikohan tuossa olla alakohtaista vaihtelua? Edellä mainittiin että lomaa kertyy samalla tavoin kuin jos tekisi 100% töitä

Minä olen tehnyt 30 t/viikko, koska minulla on eka-tokaluokkalaisen vanhenpana siihen oikeus. Työnantaja ilmoitti, että lyhennetystä työajasta johtuen lomaa kertyy 2 päivää/kk, eikä se normaali 2,5 päivää/kk. Voikohan tuossa olla alakohtaista vaihtelua? Edellä mainittiin että lomaa kertyy samalla tavoin kuin jos tekisi 100% töitä

Alkuperäinen kirjoittaja kissax2:

Kannattaa tarkistaa omasta työehtosopimuksesta. Valtiolla lomaa kertyy 100% verran. Sitten taas kun lomaa käyttää os. hoitovapaalla, niin siinä vastaavasti 'menettää'.

Yhteistyössä