osittainen hoitovapaa, työsopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marianne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marianne"

Vieras
Meneekö työnantajan puolesta sillain että hän tekee määräaikaisen työsopimuksen osittaisen hoitovapaan ajaksi? Voiko tuo määräaikainen työsopimus kumota vakituisen työsopimuksen, joka on ollut aiemmin voimassa?
Kiitän paljon etukäteen.

Ei kumoa milläänlailla!! Se toistaiseksi voimassa oleva on se sinun pääsääntöinen sopimus. Määräajaksi vain työtunnit muuttuu. Vanhan mukaan mennään taas osittaisen loputtua.

Ei missään nimessä määräaikaista työsopimusta, jos on vakkari. Älä siis suostu, jos työnantaja sitä ehdottaa. Sen sijaan tehdään vastaava paperi kuin esim. hoitovapaasta: on voimassa tietyn aikaa tietyt ehdot.

Ok, kiitos teille selvennyksestä.
Minulle tämä on ihan uutta koko touhu, puhelimitse olen ollut yhteydessä työnanantajaan ja hän jotain sanoi et tehdään uusi sopimus määräajaksi uusilla tunneilla. Täytyy ihan jutella työnantajan kanssa kunnolla ja tarkentaa että eihän vaan kumoa vakituista sopimusta...

[QUOTE="marianne";29425863]Ok, kiitos teille selvennyksestä.
Minulle tämä on ihan uutta koko touhu, puhelimitse olen ollut yhteydessä työnanantajaan ja hän jotain sanoi et tehdään uusi sopimus määräajaksi uusilla tunneilla. Täytyy ihan jutella työnantajan kanssa kunnolla ja tarkentaa että eihän vaan kumoa vakituista sopimusta...[/QUOTE]

Älä vain missään nimessä tee uutta sopimusta! Ja ota ammattiliittoosi yhteyttä ennen kuin teet mitään.

[QUOTE="marianne";29425953]Valitettavasti en kuulu liittoon :(. Näissä tapauksissa siitä olisi hyötyä...[/QUOTE]

Liittoon voi liittyä vaikka tällä sekunnilla ja apu tulee heti.

Älä vain missään nimessä tee uutta sopimusta! Ja ota ammattiliittoosi yhteyttä ennen kuin teet mitään.

No ei siihen liittoa sentään tarvita. Mä juuri palasin lyhennetyltä takaisin täyteen työaikaan. Tärkeää on se, että kyse on työsopimuksen muutoksesta eikä uudesta työsopimuksesta. Sopparissa täytyy näkyä työsuhteen alkamispäivä oikein, eli että ei näytä siltä, kuin työsopimus olisi alkanut vasta samaan aikaan kuin lyhennetylle on siirrytty. Sitten vaan lyhennetty työaika määräajaksi voimaan, ja määräajan loputtua palaat jo olemassaolevan työsopimuksen piiriin. Siitäkin meillä tehtiin uusi sopimus, johon oli tarkistettu palkat sun muut kohdilleen.

No ei siihen liittoa sentään tarvita. Mä juuri palasin lyhennetyltä takaisin täyteen työaikaan. Tärkeää on se, että kyse on työsopimuksen muutoksesta eikä uudesta työsopimuksesta. Sopparissa täytyy näkyä työsuhteen alkamispäivä oikein, eli että ei näytä siltä, kuin työsopimus olisi alkanut vasta samaan aikaan kuin lyhennetylle on siirrytty. Sitten vaan lyhennetty työaika määräajaksi voimaan, ja määräajan loputtua palaat jo olemassaolevan työsopimuksen piiriin. Siitäkin meillä tehtiin uusi sopimus, johon oli tarkistettu palkat sun muut kohdilleen.

Kiitos tiedosta. Katson tarkaan millainen sopimus on kyseessä. Aina vaan huolettaa nämä työsopimus asiat ja että kaikki menee oikein.

Eiköhän Se työnantaja ole tarkoittanut juurikin tuuta muutosta vaan. Onhan Se tietenkin hyvä varmistaa, mutta enpä usko, että sua asiassa kusettaisi. Jos siis ihan hyvä ja luotettava työnantaja ollut. Ihan normaalisti tehdään vaan määräajaksi muutos.

Yhteistyössä