Osittainen hoitovapaa, mutta lapsi päiväkodissa täyden viikon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Abc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsi voi olla koko päivän tarhassa ja joka päivä. Teen 6h työpäivää ja kulutan työmatkoihin 1,5-2h päivässä joten lapsi on tarhassa lähes täyspäiväisesti yleensä 8-15/16. Maksamme siis sen maksimi maksun. Saan kelalta osittaisen hoidon tukea mutta se tulee isommasta muksusta joka on tokalla luokalla.

[QUOTE="Abc";27084722]Onko lapsen oltava pois päiväkodista että voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle. Lapsi yli 3v joten mitään tukia tähän ei kelalta tulisi.[/QUOTE]

Eikö se päivän pituus olisi lyhyempi? Vai lyhentäisitkö kokonaisen päivän, tulisi sitten 4 hoitopäivää viikossa.

[QUOTE="Vieras";27084790]Saahan siihen sen muutaman kympin kelan tuen. Ei sitä kukaan tarkasta, montako tuntia lapsi on hoidossa. Naapuri korkeintaan saattaa täällä purnata.[/QUOTE]

Kyse ei ole siitä tuesta, jota en muutenkaan saisi koska lapsi on yli kolme. Vaan kyse on siitä että voiko työnantaja velvoittaa minut sitten olemaan töissä jollen kerta lasta hoida silloin.

Onhan täällä ollut purnausta samasta aiheesta monet kerrat joten oletan että päivähoidon määrä ei oo mitenkään rajoitettu, eikä kelan sivuilla niin näytetä edellytettävänkään.

[QUOTE="Vieras";27084871]Onhan täällä ollut purnausta samasta aiheesta monet kerrat joten oletan että päivähoidon määrä ei oo mitenkään rajoitettu, eikä kelan sivuilla niin näytetä edellytettävänkään.[/QUOTE]

Purnausta? Mitä tarkoitat?

Minä olen ymmärtänyt että osittaisella hoitvapalla voi olla vain alle kolmevuotiaan lapsen vanhempi tai sitten esikoulu- 2lk. lapsen vanhempi. Siinä välissä voi sopia työnantajan kanssa työajanlyhennyksestä, eli osa-aikaisuudesta, mutta ei sillä ole mitään tekemistä hoitovaaan kanssa, kela kun ei siitä maksa, eikä se vaikuta päivähoitoonkaan mitenkään. En kyllä kelan sivuiltakaan löytänyt muuta tietoa.

[QUOTE="vieras";27084895]Minä olen ymmärtänyt että osittaisella hoitvapalla voi olla vain alle kolmevuotiaan lapsen vanhempi tai sitten esikoulu- 2lk. lapsen vanhempi. Siinä välissä voi sopia työnantajan kanssa työajanlyhennyksestä, eli osa-aikaisuudesta, mutta ei sillä ole mitään tekemistä hoitovaaan kanssa, kela kun ei siitä maksa, eikä se vaikuta päivähoitoonkaan mitenkään. En kyllä kelan sivuiltakaan löytänyt muuta tietoa.[/QUOTE]

Sama "laki / oikeus" siihen on niin 1,5 v , 5-v tai 7vuotiaan vanhemmilla, kela maksaa vain alle 3v tai sit eka- ja tokaluokkaisesta.

Päivähoitoon ei tarvita todistusta. Mihin tuon puolipäivän käyttäisit? Ajatellen että tuon lyhennyksen tarkoituksena olisi kuitenkin auttaa koko perhettä jaksamaan paremmin, myös sitä lasta.....

Itse teen pitkiä päiviä, sitten 1-2 hoitovapaa-vapaata viikkoon.

[QUOTE="vieras";27084895]Minä olen ymmärtänyt että osittaisella hoitvapalla voi olla vain alle kolmevuotiaan lapsen vanhempi tai sitten esikoulu- 2lk. lapsen vanhempi. Siinä välissä voi sopia työnantajan kanssa työajanlyhennyksestä, eli osa-aikaisuudesta, mutta ei sillä ole mitään tekemistä hoitovaaan kanssa, kela kun ei siitä maksa, eikä se vaikuta päivähoitoonkaan mitenkään. En kyllä kelan sivuiltakaan löytänyt muuta tietoa.[/QUOTE]

Kolmen vuoden ja kouluiän välillä on lakisääteinen oikeus olla osittaisella hoitovapaalla, mutta silloin ei saa kelalta korvausta.

Osittainen hoitovapaa myönnetään vain ja ainoastaan lapsen hoitoa varten ts. se lyhentää lapsen hoitopäivää...

Osittaista hoitovapaata voivat pitää myös 1.-2.luokkalaisen vanhemmat, mutta välttämättä
se ei lyhennä päiväkodissa olevan lapsen päivää kovinkaan paljon, kun pitää sumplia koululaisen kouluun
viemiset ja hakemiset. Meillä ainakin pk:ssa oleva lapsi oli suunnilleen saman ajan pk:ssa
vuosi sitten vaikka olin osittaisella koululaisen takia.

[QUOTE="Abc";27084880]Purnausta? Mitä tarkoitat?[/QUOTE]

No siis ainakin sellaisen ketjun muistan että joku valitti että naapuri tekee 6h päivää ja menee sitten töiden jälkeen salille tai kauppaan tms ja sitten vasta hakee lapsen eli lapsi oli kuitenkin täyden päivän hoidossa. Siis tällaista tyypillistä palstamamman nurinaa.

Osittaisella hoitovapaalla voi olla 2.luokan loppuun saakka! KELA maksaa korvausta alle 3v. ja koululaisesta. Työnantajan täytyy siis myöntää vapaa, mutta työnantajan kanssa pitää sopia miten lyhennys käytännössä toteutetaan, esim,. tekeekö 4 päiväistä viikkoa vai 6h päiviä. KELA (siis kun maksaa tukea) edellyttää ettei työtunteja saa olla yli 30 viikossa, mutta eivät tarkista asiaa muuta kuin pyytämällä haun yhteydessä todistuksen työnantajalta. Hoitopaikan kanss atehdään hoitosopimus, jossa määritellään lapsen hoitoajat siten kuten vanhemmat ne ilmoittavat. Meillä myös täysi maksu hoidosta, mutta itse haen lapseni silloin kun töistä pääsen tai pidän kotona vapaapäivänä.

Ei meillä ainakaan työnantaja tarkista hoitoaikoja päiväkodista, tosin meillä on niin iso työnantaja, ettei kenenkään aika riittäisi tarkistella milloin kenenkin piltit ovat hoidossa .En sitten tiedä onko joku pienempi työnantaja niin pikkumainen että käyttää resurssejaan moisen tarkistamiseen. Miksi ihmeessä veisit lapset vapaapäivinäsi hoitoon?

Kiitos vastauksista! Teen siis kuten aioin ja jään osittaiselle hoitovapaalle. Vapaapäiväni vien lapseni hoitoon muutamaksi tunniksi, että voin hoitaa itseäni ( terapia ) tämä ei yksinhuoltajalla onnistuisi muuten. Paitsi tietysti palkkaamalla ulkopuolinen lapsenhoitaja illaksi,mutta näin taas lapsen ja minun yhteinen aika lyhenisi entisestään, eikä varmasti olisi hyvä ratkaisu minunkaan jaksamiselle.

Yhteistyössä