osittainen hoitovapaa ja -raha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oon jäämässä hoitovapaalta osittaiselle hoitovapaalle eli teen 30h viikossa. Kelan sivuja tuossa tapailin ja mielestäni täytän ehdot, että saisin tuota osittaista hoitorahaa. Mutta sitten kun täytin hakemusta, niin siinä oli kohta, että "onko syynä lapsen hoitojärjestelyt" tai jotenkin noin se meni ja se ois ehto tuen saamiselle.

No, onhan se, sillä noin olen halunnut tehdä, että saan hoitaa lasta itse enemmän :) Mutta onko tuommonen sitten oikea syy?

Ite osittaisella,häviän aika paljon palkassa, mutta just siks olen sillä, että lapsi saa olla enemmän kotona. Eiks sitä Kelan pientä korvausta saa vasta koululaisesta?

Kelan korvauksen saa 1-3-vuotiaasta ja sitten taas koululaisesta. Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen ilman Kela-korvausta on kuitenkin koko ajalle (1-8v). Ja just nuo hoitojärjestelyt on se oikea syy :)

34 d §
Osittainen hoitovapaa
Työntekijä voi saada osittaista hoitovapaata alle nelivuotiaan lapsensa tai muun hänen kodissaan pysyvästi asuvan alle nelivuotiaan lapsen hoidon vuoksi sekä peruskoulun aloittavan lapsen hoidon vuoksi ensimmäisen lukukauden ajaksi.

Osittaisen hoitovapaan saamisen edellytyksenä on lisäksi, että lapsen molemmat vanhemmat ovat, tai milloin kyseessä on yksinhuoltaja, tämä on työssä kodin ulkopuolella ja että osittaiselle hoitovapaalle jäävän työntekijän työsuhde on yhdenjaksoisesti kestänyt vähintään yhden vuoden.

Osittaista hoitovapaata voi saada vain toinen lapsen vanhemmista kerrallaan.
EI KOSKE 1-8-vuotiasta vaan alle 4-vuotiasta ja sitten taas peruskoulun aloittavaa ekan lukuvuoden ajan.

Jos tekisit lyhyempää työpäivää, mutta lapsi olisi silti täyden päivän hoidossa, niin silloin et voisi rastittaa sitä kohtaa, että syy on lapsen hoitojärjestelyt. Mutta sun tapauksessa voit kyllä!

Yhteistyössä