Osasyyllisiä 8-vuotiaan kuolemaan olette myös te jotka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
olette tehneet kiusaamismielessä perättömiä lastensuojeluilmoituksia tai ilmoituksia jonkin ihan mitättömän asian takia ja näin ollen vieneet sosiaalitoimiston aikaa ja resursseja. Voisi olla että tyttö olisi nytkin elossa ja turvassa jos viranomaisilla olisi ollut kunnolla aikaa paneutua asiaan.

• Tykkää
Reactions: Timppa
Höpö höpö, eiköhän lapsi ole ollut lastensuojelun asikas lähes koko elämänsä. Kyllä siinä on ehtinyt paneutua, jos on ollut kiinnostusta. Lapsi on ollut huostaanotettuna ja sijoitettuna, joten näissäkin tilanteissa on pakko "paneutua", jotta riittävät perustelut saadaan dokumentteihin. Jos väkisin halutaan uskoa, että oma vanhempi on aina lapselleen kuitenkin paras ja annetaan mahdollisuuksia yrittää kerta toisensa jälkeen, tulokset voivat olla tällaiset. Kaikista vaan ei ole vanhemmiksi.

Tuomitaan vasta sitten kun saadaan joku syy miksi ei reagoitu. Jos se oli resurssien puute niin en lähtisi ensinnä syyttämään "perättömiäkään" ilmoituksia.

Heittäisin pallon niille jotka tukia väärinkäyttävät... Valtion kassa ei ole pohjaton. Toki muitakin rahareikiä on. Mutta pienten lasten talouksissa on näitä hyväksikäyttäjiäkin ja ehkä sikisi kyselisin heiltä ensimmäisenä josko vaikka yrittäisivät itse tulla toimeen ja lisääntyä maksukykynsä mukaan.

Siinä olen samaa mieltä kanssasi että turhat lastensuojeluilmoitukset kuormittaa valtavasti lastensuojelua ja iso aika menee niiden setvimisessä ja se aika on aina pois niiltä lapsilta joilla on todellinen hätä.
Tämän kyseisen pikkutytön kohdalla kuitenkin on tapahtunut törkeä laiminlyönti ja lapsen ongelmat on olleet pitkään tiedossa ja lapsi oli huostaanotettuna välillä mutta palautettiin isälleen siitäkin huolimatta että lapsi ei halunnut ja pelkäsi isää.
Mä olen sitä mieltä että se henkilö tai ne henkilöt jotka lastensuojelussa tämän tytön asiaa hoiti, pitäisi saada ehdottomasti kunnon tuomio virkavelvollisuuden rikkomisesta, törkeästä kuolemantuottamisesta ja ehdoton ikuinen kielto kyseiseen työhön enää koskaan.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Pääkirjoitus: Lastensuojelussa asenteet pielessä
Julkaistu: 31.8.2012 6:30

Helsingin Puotilassa toukokuussa surmatun 8-vuotiaan pikkutytön kohtalo on paljastanut vakavia puutteita Helsingin kaupungin lastensuojeluviranomaisten toiminnassa ja asenteissa.
Kertaalleen huostaan otettu tyttö palautettiin muutaman kuukauden laitossijoituksen jälkeen asumaan 35-vuotiaan isänsä ja tämän 47-vuotiaan naisystävän luo, koska sosiaalityöntekijät halusivat antaa näille vielä mahdollisuus yrittää vanhemmuutta. Kokeilun seuraukset olivat karmeat, sillä tyttö löydettiin kotoaan surmattuna viime äitienpäivän jälkeen.

Poliisin mukaan tyttöä oli kohdeltu kotonaan kaltoin jo pitkään ennen surmaamista ja lapsen käsittely oli vain pahentunut ajan myötä.
IS:n tietojen mukaan pikkutytöstä ja hänen perheestä oli ennen surmaa tehty toistakymmentä lastensuojeluilmoitusta.

Surmatun lapsen osalta on soitettu niin monia hälytyskelloja, että lastensuojeluviranomaisten olisi pitänyt heti puuttua rivakasti tilanteeseen.

Helsingin avohuollon sosiaalityön päällikkö Sanna Teiro totesi IS:lle eilen, että ”lastensuojelun työntekijä ei voi lähteä toimimaan tilanteessa, jossa pitävää näyttöä ei ole”.

Tällaiset virkavaltaiset asenteet eivät sovi lastensuojelutyöhön, sillä jo lastensuojelulain 38 pykälä antaa mahdollisuuden lapsen kiireelliseen sijoitukseen, jos lapsi on välittömässä vaarassa. Lain mukaan “lapsi on otettava sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen huostaan, jos puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä”.

Teiron mukaan Helsingin sosiaaliviranomaisilla ei ole tästä traagisesta tapauksesta tekeillä mitään erityistä selvitystä.

Lastensuojeluviranomaisten on turha toistaa ikuista mantraansa resurssien puutteesta, jos asenteet ovat näin pahasti pielessä.

- Jos lastensuojeluilmoituksiin ei ole reagoitu, niin onhan se tavatonta. Ilman muuta tässä on selvityksen paikka, totesi sosiaali- ja terveysministeriön lakimies Eeva Valjakka eilen IS:lle.
Surmatun tytön tapaus on syytä viedä rikostutkintaan myös lastensuojelun toimien osalta.

IS

8-vuotiaan surma: Äiti yritti kaikkensa, mutta häntä ei uskottu

Julkaistu: 31.8.2012 6:07

Julmalla tavalla surmatun helsinkiläistytön äidin mukaan isä yritti kaikkensa, jotta äiti ei olisi tavannut Eerika-tyttöään.
Äiti sai tavata 8-vuotiasta tyttöä vain kahdesti kuussa kaksi tuntia kerrallaan valvotusti.

Tytön yksinhuoltajuus oli määrätty isälle kesällä 2010.

Äiti oli erittäin huolestunut havaitsemistaan mustelmista ja revityistä hiuksista. Hän ilmoitti havainnoistaan lastensuojeluun, mutta se ei johtanut mihinkään.

- Minua ei vain uskottu ja tuntui, että kaikessa he uskoivat isää, äiti sanoi poliisille.

Surmaamista seuraavalla viikolla oikeudessa olisi käsitelty tytön huoltajuutta.

Meripihan perhekodin työntekijät eivät tavanneet äitiä kertaakaan. He eivät myöskään kertoneet lapsesta äidille mitään, koska isä oli kieltänyt.

Kerran äiti meni tytön koululle kameran kanssa, koska hän halusi kuvata tytön leikeltyjä hiuksia. Opettajat eivät sallineet hänen tavata lasta.

Äiti kertoi esitutkinnassa, että hän oli jo pidempään pelännyt ja vaistonnut jotain kamalaa tapahtuvan.

- En voi käsittää, miksi heidän piti tappaa ihana pieni rakas tyttöni.

Ilta-Sanomille äiti kertoi torstain lehdessä, ettei tyttöä kuunneltu tarpeeksi.

- Hän ei halunnut mennä isän luo.

Tytön 35-vuotias isä ja 47-vuotias äitipuoli saivat torstaina syytteet murhasta. Molemmat kiistävät murhasyytteet ja heidät passitetaan seuraavaksi mielentilatutkimukseen.

IS

Ei varmasti ollut helppoa äidilläkään. Tosin en tiedä mikä tuohon tilanteeseen on johtanut ettei äiti saanut tuon enempää lasta tavata.

Itkettää, oksettaa , suututtaa.... Miksi lasta satutettiin näin!!! Ei tässä auta mikään selittely sosiaaliviranomaisilta he eivät reagoineet lapsen itkuun, kertomuksiin. Edes äidin (olkoonkin minkälainen hyvänsä) lastensuojeluilmoitukset jäivät heiltä noteeraamatta saatika naapurien, koulun, jne... Mikä teki tästä isästä, joka oli aiemmin tuomittu seksuaalirikoksesta "jumalan" sossutätien silmissä? Käykää ihmiset hyvät katsomassa: Yksikin 8-vuotias murhanuhri on liikaa - Adressit.com
Siellä on adressi, jonka allekirjoittaneet vaativat asian perusteellista tutkimista (osa nimellään ja osa anonyyminä)

Itkettää, oksettaa , suututtaa.... Miksi lasta satutettiin näin!!! Ei tässä auta mikään selittely sosiaaliviranomaisilta he eivät reagoineet lapsen itkuun, kertomuksiin. Edes äidin (olkoonkin minkälainen hyvänsä) lastensuojeluilmoitukset jäivät heiltä noteeraamatta saatika naapurien, koulun, jne... Mikä teki tästä isästä, joka oli aiemmin tuomittu seksuaalirikoksesta "jumalan" sossutätien silmissä? Käykää ihmiset hyvät katsomassa: Yksikin 8-vuotias murhanuhri on liikaa - Adressit.com
Siellä on adressi, jonka allekirjoittaneet vaativat asian perusteellista tutkimista (osa nimellään ja osa anonyyminä)

Fakta on se ettei sossuja kiinnosta kuin lastensuojeluilmoituksen tehnyt vanhempi, sen sanaan uskotaan kun raamattuun ja se josta ilmotus on tehty saa juosta selittelemässä tekemisiänsä ja sen luona käydään kotikäynneillä ja ihan sama mitä se tai lapset kertoo siitä ilmoituksen tekijästä niin kukaan ei usko eikä kuuntele.
Kun mä erosin mun exä vainos mua 7 vuotta eron jälkeen, tehtaili lastensuojeluilmoituksia jatkuvasti niin että me jouduttiin lastensuojeluasiakkaiksi.
Mulla oli näyttää tekstiviestit missä se huoritteli, uhkaili ja haukkui.
Lapset kertoi millasta on viikonloput isän luona, jatkuvasti isä kännissä, huusi, raivos, lapset ruokkimatta, ei sossuja kiinnostanu.
Ne ei edes suostunee katsomaan mun tallettamia uhkausviestejä, diakonissaa kiinnosti joka soitti lastensuojeluun ja vaati että lasten isälle valvotut tapaamiset että siellä on ihan karmeat olot.
Sossu totes että kun on riitatilanne päällä niin he suhtautuu varauksella mun sanomisiin.
Just. Exän sanomisiin ei suhtauduttu varauksella vaikka se tehtaili ilmoituksia vittuillakseen ja hankaloittaakseen mun elämääni.
Se vaurioitti kaikki mun lapset henkisesti.Niillä on pelkotiloja,paniikkihäiriöö sun muuta.
Kolme lapsista asuu jo omillaan ja kukaan niistä ei ole isänsä kanssa missään tekemisissä.Mun luona ne käy päivittäin. Kertonee myös jostain.

[QUOTE="akka";27030589]Fakta on se ettei sossuja kiinnosta kuin lastensuojeluilmoituksen tehnyt vanhempi, sen sanaan uskotaan kun raamattuun ja se josta ilmotus on tehty saa juosta selittelemässä tekemisiänsä ja sen luona käydään kotikäynneillä ja ihan sama mitä se tai lapset kertoo siitä ilmoituksen tekijästä niin kukaan ei usko eikä kuuntele.
Kun mä erosin mun exä vainos mua 7 vuotta eron jälkeen, tehtaili lastensuojeluilmoituksia jatkuvasti niin että me jouduttiin lastensuojeluasiakkaiksi.
Mulla oli näyttää tekstiviestit missä se huoritteli, uhkaili ja haukkui.
Lapset kertoi millasta on viikonloput isän luona, jatkuvasti isä kännissä, huusi, raivos, lapset ruokkimatta, ei sossuja kiinnostanu.
Ne ei edes suostunee katsomaan mun tallettamia uhkausviestejä, diakonissaa kiinnosti joka soitti lastensuojeluun ja vaati että lasten isälle valvotut tapaamiset että siellä on ihan karmeat olot.
Sossu totes että kun on riitatilanne päällä niin he suhtautuu varauksella mun sanomisiin.
Just. Exän sanomisiin ei suhtauduttu varauksella vaikka se tehtaili ilmoituksia vittuillakseen ja hankaloittaakseen mun elämääni.
Se vaurioitti kaikki mun lapset henkisesti.Niillä on pelkotiloja,paniikkihäiriöö sun muuta.
Kolme lapsista asuu jo omillaan ja kukaan niistä ei ole isänsä kanssa missään tekemisissä.Mun luona ne käy päivittäin. Kertonee myös jostain.[/QUOTE]

Lapsen oikeuksien sopimus lyhennettynä kohta 12:
Lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa itseään koskevissa asioissa ja ne on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti.

Eikö 8-vuotiaan lapsen kertomuksien noteeraamatta jättäminen riko jo lapsen oikeuksien sopimusta?
Asia on todellakin tutkittava ja virkamiehet laitettava vastuuseen teoistaan (tässä SEKÄ kaikissa vastaavissa tapauksissa). Tämä olkoon surullinen ennakkotapaus:
Adressit.com - Allekirjoitukset - Yksikin 8-vuotias murhanuhri on liikaa

Yhteistyössä