Osallistuuko teidän miehet yösyöttöihin?

• Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Imetin molempia 4kk jonka jälkeen siirtyivät minusta riippumattomista syistä pulloruokintaan. Esikoisen kohdalla mies hoiti vauvan kerran viikossa yön ajan jotta sain nukuttua kokonaisen yön.
Kuopus oli koliikkivauva ja silloin en pyytänyt apua öisin, koetin pitää huolen että esikoinen ja mies saisivat nukuttua vierashuoneessa edes joten kuten.

"Jonnu"
Osallistui ihan yhtä lailla kuin minä. Imetin päivisin ja yösyötöt hoidettiin aina Nannilla.

Vauvan synnyttyä mies piti kuukauden kesäloman ja sitten toisen kuukauden isyysvapaita + ylityövapaita. Silloin syöteltiin vuoro öinä ja miehen vuorolla minä en edes havahtunut vauvan itkuun.

Töihin palattuaan hän on herättänyt vauvan/ taaperon syömään aamulla ennen lähtöään. Sitten muksu takaisin unille ja minä herään kun tytöllä on seuraavan kerran nälkä tai muuten heräilee ~ klo 9. Mies joutuu heräämään noin puoli tuntia normaalia aiemmin, mutta minä ollen saanut tämän ansiosta nukkua aina täydet yöunet ja oikeastaan jopa pidemmät kuin silloin kun ei ollut vielä lasta. Ihana mieheni <3 Hän on itse alkanut näin tehdä, eikä ole kertaakaan rutissut.

Meillä tehtiin niin, että minä hoidin yösyötöt, koska miehen piti kuitenkin aamulla töihin, ja minä olin kotona. Töistä tullessaan otti hoitovastuun ja minä sain mennä päiväunille nukkumaan univelkoja pois. Ja viikonloppuisin toinen nukkui lauantaina niin pitkään kuin nukutti ja sunnuntaina toinen.

kuules nyt
[QUOTE="vieras";28765821]Miksi myös miehen pitäisi herätä jos äiti imettää. Ja tietysti pitäisi jaksaa aamulla lähteä töihinkin leipää pöytään tienaamaan.[/QUOTE]Kyllä kunnon palstaämmän mies on koulutettu syöttämään vauvoja yöt ja tienaamaan rahaa päivät! Jos se ei miehelle kelpaa niin se sika lähtee vaihtoon salamannopeasti.

"Vieras"
Täysimetän, eli ei. Mutta vaikka vauva söisi korviketta, niin tuskin mies osallistuisi, hän käy töissä ja minä olen äitiyslomalla juuri sitä varten, että hoidan vauvaa (tietysti iltaisin ja viikonloppuisin osallistuisi, mutta antaisin nukkua yöt, jotta jaksaa töissä) :)

"vieras"
Mun mies ei välttämättä herää vaikka vauva karjuisi pää punaisena vieressä... Tönimälläkin on vaikea saada toista hereille, sillä on hyvät unenlahjat :D Minä imetän, joten hoidan yösyötöt, vaikka vauva osaa juoda myös pullosta. Onhan nuo yöheräämiset mulle helpompiakin, koska tissit ja koska hormonitoiminta, olen yleensä ihan kevyessä unessa kun vauva herää ja imetys auttaa nukahtamaan heti uudestaan. Jos vauva kakkaakin tai vaippa on falskannut vaatteet pissaan, niin silloin kyllä tekisi mieli herättää mies, mutta mun mielestä ei ole järkevää että molemmat joutuisivat samalla kerralla heräämään.

Joskus olen jostain syystä joutunut herättämään miehen kesken syvän unen, ja ahdistaisi jättää vauva ihmiselle joka on niin sekaisin ettei tiedä mistään mitään, kiukkuisempi kuin perseeseen ammuttu karhu (paiskoo tavaroita, käsittelee vauvaakin vihaisen oloisena), ei siinä oikein itse pystyisi jatkaa unia...Mun mies on yrittäjä ja tekee töitä osittain kotoa käsin ja pystyy aika paljon päättämään itse työajoista, joten välillä mies hoitaa aamulla lapsia että mä saan nukkua, siivoaa ja laittaa ruokaa ym. eli mä saan vähän lepoa :) Jos käy "normaalissa" työssä jossa ei voi joustaa työaikojen kanssa, mies varmaan voi antaa äidin nukkua joskus viikonloppuisin? Tai sitten vaan opettelee hoitamaan sen yösyötön silloin kun on hänen vuoronsa. En tiedä voiko sille mitään ettei herää helposti, mutta varmaan voi opetella hoitamaan tehtävänsä paremmalla asenteella ettei visko tavaroita kiukkuisena... Vauvakin on paljon vaikeampi saada rauhoittumaan jos on vihainen.

"aapee"
Mulla mies käy töissä enkä oletakkaan, että arkena heräisi. Mutta viikonloppuna olisi kiva edes toinen yö nukkua ilman häiriötä. Saan kyllä viikonloppuna nukkua vähän pidempään, mutta ei se ole sama asia kuin nukkua koko yö sikeästi läpi.

"mies"
[QUOTE="aapee";28765815]Pari kertaa olen tönässyt hereille niin tää kävelee päin seiniä ja heittelee maitoa pitkin pöytiä ja pitää sitä mikrossa liian kauan tai kokoaa tuttipullon päin helvettiä. Se ei vaan herää siitä unesta, kun pitäisi. Tossa metakassa ja sähläilyssä mä sitten herään ja ois ihan sama, kun minä antaisin sen pullon. Huoh...[/QUOTE]

Vanha kikka. Itse käytin samaa vähän soveltaen. Vaatii kärsivällisyyttä, mutta yleensä toimii. Samoin kuin pyykkien värjääminen ja laittaminen vääriin paikkoihin. Tai astianpesukoneen tyhjentäminen mihin sattuu.

Osallistuu juu.
Meillä vauva pullolla pelkästään, joten sen takia onnistuu. Toki työvuoroista riippuen.

Joskus on öitä, jolloin toinen vaihtaa vaippaa ja toinen lämmittää maitoa. Sit on öitä jolloin teen kaiken itse ja joskus on öitä jolloin herään puoli kuudelta aamulla ja hätäännyn, et eikö vauva ole herännyt kertaakaan, ja sit mun vierestä kuuluu, et älä kohella, sain Symppiksen just nukkumaan, jatka unias. :D

maitoautomaatti
Ei osallistu, se nyt vielä puuttuisi. Meillä työnjako menee niin, että minä hoidan vauvan yöheräilyt, mies kaksivuotiaan. Välillä kyllä säälittää miehen puolesta, kun itse työnnän vain tissin vauvan suuhun, mies ramppaa hakemassa pottaa ja lohduttaa painajaisten jälkeen.

Aamulla mies herää kuudelta töihin, me muut nukuimme esim. tänään kymmeneen.

Ei osallistunut kuten ei muutenkaan vauvan hoitoon kun pakolla ja vähän. Hän ei työssäkäyvänä osallistunu kotijuttuihin ja mun piti olla remmissä 24/7 yksin. Tästä kävimme monta vääntöä ja riitaa. Ja joo..kyllä se kovasti vielä laitoksella puhui mite yhessä hoijetaan jne...En arvannu että se sillee heittäytyy kun kotia päästiin.

Yhteistyössä