Osaisko kukaan selittää mulle, kuka on vastuussa jos myy talon ja sieltä löytyy kosteusvaurio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lipsu

Vieras
Eli tilanne tämä. Ollaan asuttu vanhaa taloa (rak. 51) nyt kaksi vuotta ja laitetaan talo myyntiin. Ei olla avattu talon rakenteita ja kun me ostettiin tämä, kuntotarkastuksessa ja kosteusmittauksissa ei ollut mitään häikkää. Tän asumisen aikana ei olla huomattu mitään vikaa missään. Mutta onko se nyt niin, etät meidän on vastuu seuraavat 5 vuotta, eli jos uusi asukas repii seinät ja sieltä löytyy lahoa, hometta tms. niin me joudutaan maksamaan, vaikkei olla niitä itse "aiheutettu" asumisellamme? Ja missä se loppuu meitä edeltäneen asukkaan 5 v vastuu kun me ei olla asuttu kuin 2 v? En ymmärrä....

No meillä oli tilanne, että muutettiin taloon jossa olivat edelliset asukkaat asuneet reilun kaksi vuotta. Kuntotarkastus oli tehty, mutta siitä huolimatta keittiön lattian alta löytyi kosteusvaurio:(. Eli meille korvasivat sekä meitä ennen asuneet sekä edelliset.

Edellinenkin on vielä vastuussa, koska on teille myynyt niin vähän aikaa sitten. Se, kuinka paljon hän ja te, en tiedä. Mutta tutkiminen ei poista vastuuta tai se, että ei tiennyt. Jos vika on ollut myyntihetkellä olemassa, niin vastuu on.

Voittehan koittaa änkeä kauppakirjaan kohdan jossa ette ole vastuussa mahdollisesta kosteus tms. vauriosta

Mutta luulen että tällainen kohta saa kauppahinnankin oleellisesti tippumaan... tai kauppoja ei synny.

Alkuperäinen kirjoittaja vanhan talon emäntä:
Eikö se vastuu oo sillon vielä teitä edeltävän omistajalla.
Tässä tapauksessahan talon vähän aikaa omistanut taho ei olisi vastuussa mistään ja edellinen omistaja joutuisi korvaamaan sen väliasujan mahdollisesti aiheuttamat vahingot.

Myyjä on aina suoraan vastuussa ostajalle mutta myyjä voi vaatia korvauksia omalta myyjältään.

ei todellakaan ole enään edellinen vastuussa!! vastuu siirtyy aina sille joka talon on myynyt! ainut vastuu mikä säilyy on rakentajan vastuu 10 vuotta.

t: talo asioista vuodenverran tapellut.

ite oon käsittäny sen niin, että se viiden vuoden vastuu ei katkea vaikka asunto siirtyis taas seuraavalle omistajalle.. eli teille myynyt on vastuussa siis vielä seuraavat 3 vuotta (ainakin kun ette itse ole ronkkineet rakenteita), eli jos vuoden päästä selviäis vahinko, otettais yhteys teihin ja teidän kautta taas teille myyneeseen, joka korvaa..?? ja kolmen vuoden kuluttua nykyhetkestä seuraavat 2v on sitten kokonaan teidän vastuuta vielä.. vai oisko noin suoraviivasta..? Mutta EN ole yhtään varma!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
ei todellakaan ole enään edellinen vastuussa!! vastuu siirtyy aina sille joka talon on myynyt! ainut vastuu mikä säilyy on rakentajan vastuu 10 vuotta.

Mistä tuo rakentajan vastuu lasketaan? Siitä kun talo on valmistunut vai siitä kun rakentaja on sen myynyt?

no me ollaa asuttu 1.5 vuotta rintamamies talossa ja nyt keväällä kävi ilmi et katto on vuotanu..kaupa tehdessä meil tehtii kuntotarkastus mut siinä ei huomattu mitää (yllätys,yllätys)..remontti on nyt tehty ja myyjät makso mutisematta.Mutta mä en myisi taloa missään tapauksessa ennenkö kattoremontti on tehty,myyjien piikkiin tietysti.Sitte kun remppa on tehty ni vasta talo myyntiin.Mä luulen te jouduttu vastuuseen sitte siinä vaiheessa kun myytte talon ja sieltä löytyy kosteutta,tehän olette siinä vaiheessa ne jotka on vuorostaan vastuussa talosta seuraavat 5 vuotta..

siitä kun talo on valmistunut siitä 10v on aina rakentajalla vastuu.. aivan sama onko se talopaketti firma vai itse rakeneetttu. esim jos ostat talopaketin siinä on 10v takuu. jos rakennat talon ja myyt sen olet vastuussa siitä 10v

Alkuperäinen kirjoittaja ei:

Jos myyjä on rakentanut talon 25 vuotta sitten, niin onko hän siis vastuussa myyntihetken jälkeen 10 vuotta?

Me ostettiin talo myyjältä, joka on rakentanut talon itse. Asuttu nyt 4 vuotta ja epäillään kosteusvauriota, koska välillä haisee maakellari. Ei olla vielä paikallistettu tai etsitty vaurioita. Nyt kylppäriremppa edessä. Saa nähdä, mitä sieltä löytyy.

meidän talo oli 9v vanha kun vuosi sitten tämä ostettiin. talon myyjät olivat ostaneet tämän tyypitlä joka oli rakentanut tämän. eli kun täältä löytyikin vähän kaikkea epämääräistä (mitä ei kunto kartoituksessa löytynyt) oli talon rakentaja vastuussa myyjille ja myyjät meille.

ole edellinen omistaja jos
omistaja A myy asunnon jossa on asunut 7vuotta
ostaja B ostaa asunnon A:lta ja aikansa asuttuaan huomaa asunnossa hometta. A korvaa tämän

jos taasen A myy asunnon B::lle
B asuu asunnossa 4v ja myy asunnon C:lle

a ei ole enään missään vastuussa vaan b on c:lle vastuussa.

Yhteistyössä