Osaisko joku selventää kelan tukia opiskelijalle jos saa vauvan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suunnittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suunnittelija

Vieras
Oon tässä yrittänyt katsella kelan sivuilta ja saada selvyyttä siihen, miten meidän tulot muuttuisi jos saataisiin vauva.
Ollaan siis pariskunta 20- ja 21-v. Opiskelijoita kumpainenkin. Opintotuki on kokonaisuudessaan 418e/henkilö. Eli sis. opintorahan ja asumislisän.
Jos nyt siis saataisiin vauva ja poikaystävä jatkaisi opiskeluja, mutta minä pitäisin välivuoden, mitä rahaa mä saisin? Tuolla on lueteltu kaikenlaiset äitiysavustukset, äitiys-isyys ja vanhempainrahat yms yms. Mun pää vaan on noista nyt niin sekaisin, etten ollenkaan hahmota, että paljonko saisin kuukaudessa rahaa lapsen syntymän jälkeen. Lapsilisä kai alkaa tulla kanssa?
Entä vaikuttaisiko mun tulot (=etuudet) jotenkin puolison opintotukeen? Ei kait, kun ei ne varmaan niin paljoa nouse...

Osaisko joku neuvoo pöhköö kuumeilijaa jolle matikka ei ole koskaan ollut erityisen vahva puoli..? Eh...

Alkuperäinen kirjoittaja suunnittelija:
Oon tässä yrittänyt katsella kelan sivuilta ja saada selvyyttä siihen, miten meidän tulot muuttuisi jos saataisiin vauva.
Ollaan siis pariskunta 20- ja 21-v. Opiskelijoita kumpainenkin. Opintotuki on kokonaisuudessaan 418e/henkilö. Eli sis. opintorahan ja asumislisän.
Jos nyt siis saataisiin vauva ja poikaystävä jatkaisi opiskeluja, mutta minä pitäisin välivuoden, mitä rahaa mä saisin? Tuolla on lueteltu kaikenlaiset äitiysavustukset, äitiys-isyys ja vanhempainrahat yms yms. Mun pää vaan on noista nyt niin sekaisin, etten ollenkaan hahmota, että paljonko saisin kuukaudessa rahaa lapsen syntymän jälkeen. Lapsilisä kai alkaa tulla kanssa?
Entä vaikuttaisiko mun tulot (=etuudet) jotenkin puolison opintotukeen? Ei kait, kun ei ne varmaan niin paljoa nouse...

Osaisko joku neuvoo pöhköö kuumeilijaa jolle matikka ei ole koskaan ollut erityisen vahva puoli..? Eh...

No asumislisä ainakin loppuu. Tosin yleistä asumistukea kaiketi voi hakea.

no ainakin alkaisitte saamaan asumistukea ja asumislisä loppuisi(asumistuki on isompi) sä saisit sit äitiyspäivärahaa joka minimi on 15, jotain/oliks se nyt arkipäivä. Miehes sais samaa rahaa ko nytki.

Äitiysraha on minimi eli samaa luokkaa kuin opintoraha, vanhempainraha on sitten vielä vähemmän. Sun tulot on niin pienet ettei vaikuta miehen opintorahaan. Kun vauva syntyy, loppuu asumislisä mutta sitten voitte hakea yleistä asumistukea. Lapsilisä on ikäänkuin vauvan tuloa joten se ei vaikuta kummankaan tuloihin. Karkeesti sanoisin, että teidät tulot pysyy melko samana kuin ne nytkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Justagirl:
Äitiysraha on minimi eli samaa luokkaa kuin opintoraha, vanhempainraha on sitten vielä vähemmän. Sun tulot on niin pienet ettei vaikuta miehen opintorahaan. Kun vauva syntyy, loppuu asumislisä mutta sitten voitte hakea yleistä asumistukea. Lapsilisä on ikäänkuin vauvan tuloa joten se ei vaikuta kummankaan tuloihin. Karkeesti sanoisin, että teidät tulot pysyy melko samana kuin ne nytkin on.

Kyl tuo äitiysraha ja vanhempainraha on ihan samansuuruinen, mikäli saa minimirahaa. Eli sen 15,40 (tai jotain siihen suuntaan) koko sen suunnilleen ekat 9kk.

itellä (opiskelija) etuudet on nyt yhteensä noin samanverran kuin ennenkin ja asumistukea ei saada, eli miulla toi about 400e on käytössä joka kuukaus mut siitä meneekin ipanaan jo aika paljon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Justagirl:

Kyl tuo äitiysraha ja vanhempainraha on ihan samansuuruinen, mikäli saa minimirahaa. Eli sen 15,40 (tai jotain siihen suuntaan) koko sen suunnilleen ekat 9kk.

Ok. Hyvä kun korjasit =) Siitä on jo vähän aikaa kun itse olin tuossa tilanteessa ;) Eipä ne suuria summia kuitenkaan ole, valitettavasti :/

Ahaa... Eli
äitiyspäiväraha: 15x28päivää (siihenhän luetaan myös lauantait) =375 e
asumistuki: varmaan noin... 120-130e
lapsilisä(?)= 100e
Ja äitiyspäivärahahan vaihtuisi sitten jossain vaiheessa vanhempainrahaksi?

Meneeks jotenki näin?

Mun vinkki: mene MIHIN VAAN töihin puoleksi vuodeksi ja tee niin hulluna hommia kun pystyt! Tuplahyöty: saat palkan ja työkokemuksen heti käteesi kun olet töissä ja äitiys- ja vanhempainrahasi lasketaan sitten palkkatulojen mukaan. Esim. mulla oli ennen esikoista kuukausipalkka n. 1400 ja äitiysrahasta jäi verojen jälkeen käteen 850 euroa.

Juu, tarkistin, se minimi on 15,20?/pvä.

Eli siis:
-Mies saa sen opintorahan mitä tähänkin asti.
-Saatte asumistukea, minkä määrän voit arvioida kelan laskentaohjelmalla.
-Äitiysavustksen voit valita raskausaikana joko kertakorvaus 140? tai äitiyspakkaus
-Sinä saat 15,20?/pvä vanhempainrahaa. (Maksetaan kuudelta päivältä viikossa)
-Lapsilisä 100?/kk

Tähän olikin ehtinyt tulla monta vastausta lisää :)
Ei paljon jää rahaa kyllä käytettäväksi jos tulot pysyy samanlaisina... Vaikee kuvitella, kun kuitenkin tulee yksi perheenjäsen lisää.
Menhit, vaikka tulosi ovat pysyneet suht samana, saatko kuitenkin sen lapsilisän vielä lisänä? Eli toiko edes se ollenkaan lisää entisiin tuloihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Suunnittelija:
Ahaa... Eli
lapsilisä(?)= 100e

Meneeks jotenki näin?
Joo,paitsi että äitys ja vanhempainrahat tulee muistaakseni 20 päivän välein.Äitiysrahaa on ensin 150 (?) päivää ja loput on vanhempainpäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Suunnittelija:
Ahaa... Eli
lapsilisä(?)= 100e

Meneeks jotenki näin?

Juuri noin. Asumistuki on sitten koko perheen yhteinen eli mies ei saa enää asumiseen mitään tukea jos sä haet sitä yleistä asumistukea. Tällä hetkellä ilmeisesti saatte molemmat sitä asumislisää?

Joo, molemmat saadaan asumislisää.
Toi töihinmeno kävi itselläkin mielessä, mutta haluisin kyllä käydä koulua niin pitkään kuin mahdollista. Ja jatkaa sitä sitten kun sopivalta tuntuu.
Kuinkan päivähoito maksut menee opiskelijalla?

Meillä on 365e koko vuokra ja sitten vielä 5e/pää vesimaksu. Eli meillä on aikas pikkunen vuokra :) Voi kyllä olla, että jos lapsi tulisi, vaihdettaisiin isompaan asuntoon. Mutta aluksi varmaan oltaisiin tässä.

Joo, molemmat saadaan asumislisää.
Toi töihinmeno kävi itselläkin mielessä, mutta haluisin kyllä käydä koulua niin pitkään kuin mahdollista. Ja jatkaa sitä sitten kun sopivalta tuntuu.
Kuinkan päivähoito maksut menee opiskelijalla?

Tod.näk 0? noilla tuloilla.

Meillä on 365e koko vuokra ja sitten vielä 5e/pää vesimaksu. Eli meillä on aikas pikkunen vuokra :) Voi kyllä olla, että jos lapsi tulisi, vaihdettaisiin isompaan asuntoon. Mutta aluksi varmaan oltaisiin tässä.

Te saisitte varmaankin melkein 300? siihen asumistukea.

Kiitoksia avusta :)
Hyvä tietää, että opiskelun jatkaminen olisi mahdollista jossakin vaiheessa, noilla tuloilla ei kovin suuria päivähoitomaksuja maksettaisi...

Alkuperäinen kirjoittaja suunnitelija:
Tähän olikin ehtinyt tulla monta vastausta lisää :)
Ei paljon jää rahaa kyllä käytettäväksi jos tulot pysyy samanlaisina... Vaikee kuvitella, kun kuitenkin tulee yksi perheenjäsen lisää.
Menhit, vaikka tulosi ovat pysyneet suht samana, saatko kuitenkin sen lapsilisän vielä lisänä? Eli toiko edes se ollenkaan lisää entisiin tuloihin?

Ei, muuten ois tullu nousu tuloihin, mut kela verottaa sen 20%

Kuinka paljon sulla on koulua jäljellä? Olisiko mahdotonta yrittää käydä sitä loppuun ja vaikka käydä sivutyössä siinä samalla ja siirtää lapsen tekoa siihen kun valmistuminen häämöttää... Se pienen lapsen hoitoon laittaminen ja samalla itse opiskeleminen ei ole ihan kevyttä hommaa. :/

Yhteistyössä