Osaisko joku neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kotihoidon tukea maksetaan myös perheen muista alle kouluikäisistä lapsista, jotka hoidetaan samalla tavalla. Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha, joka maksetaan erikseen jokaisesta tukeen oikeuttavasta lapsesta. Hoitolisä sen sijaan maksetaan vain yhdestä lapsesta.

Voi, kertoisitko mulle vielä, että mitä tarkottaa tuo että on mahdollista saada hoitolisää? Haetaanko sitä erikseen jotenkin? Vai tuleeko automaattisesti jos on ollut palkkatyössä ennen äityislomaa? Oon tosi tietämätön tän asian kanssa? Kiitos, jos joku viitsii kertoa!

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument

Lasten kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha ja hoitolisä. Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi, kertoisitko mulle vielä, että mitä tarkottaa tuo että on mahdollista saada hoitolisää? Haetaanko sitä erikseen jotenkin? Vai tuleeko automaattisesti jos on ollut palkkatyössä ennen äityislomaa? Oon tosi tietämätön tän asian kanssa? Kiitos, jos joku viitsii kertoa!

Hoitolisää haetaan samalla kuin hoitorahaakin.Siihen vaikuttaa äitiyspäiväraha ja samassa taloudessa asuvan miehen (jos sellainen on ) tulot.Sitä voi siis saada 0-168e.Ja hoitorahasta ja hoitolisästä maksetaan tietysti verot

Yhteistyössä