Osaisitteko selittää mikä logiikka...

... on siinä, että opettaa lastaan lyömään sisarustaan?

Eli kaverilla on kolme lasta, vanhin 5v. Keskimmäinen on aikas vilkas tapaus, ei saa tarpeeksi huomiota kun talossa on dysfaatikko ja vauva. Tää keskimmäinen sitten selvästi hakee huomiota sekä sisaruksilta että vanhemmilta, mutta yleensä se menee kiusaamiseksi ja lyömiseksi. Eli kun häntä ei huomata tai isosisko ei ota leikkiin mukaan niin hän yrittää monesti ja lopulta lyö.

Äitinsä sitten vaan huutaa tälle isoimmalle: "Sä oot isompi kyllä sun pitäs pärjätä, anna takas." Ja niin kierre on valmis kun tää keskimmäinen huomaa, että toikin kostaa niin hänkin kostaa ja sittenhän aika meneekin "rattoisasti" lasten mätkiessä toisiaan vuorotellen.

Miksi toisella lapsella on lupa lyödä ja toisella ei? Ei mee mun tajuntaani.
 
vieras
sehän on tätä nykyajan meininkiä, että jos joku lyö niin anna kaks kertaa kovempaa takas :headwall:
ihmetellään sitten miks koulussa kiusataan pienempiä ja isompia... auta armias meidän ikäluokka tuskin poistuu kotoaan väkivallan pelossa sitten 50-80-vuotiaina
 
Eli oliko vanhin lapsi dysfaatikko? Aika vaarallista opettaa hoitamaan asiat lyömällä.. Oletko sä puhunu kaveris kanssa tästä asiasta, tarvitsisiko hän apua? Jos hän on kovin väsynyt kun on vauvakin vielä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Terä:
Eli oliko vanhin lapsi dysfaatikko? Aika vaarallista opettaa hoitamaan asiat lyömällä.. Oletko sä puhunu kaveris kanssa tästä asiasta, tarvitsisiko hän apua? Jos hän on kovin väsynyt kun on vauvakin vielä?
Juu vanhin on dysfaatikko. Ja väsynyt on tuo äiti, mutta apua on saatavilla ja he sitä käyttävätkin ahkerasti.

Miten tollasen voi ottaa puheeks niin ettei toinen loukkaannu? Ei me nähdäkkään kuin kuukauden tai kahden välein. Mä aina yritän (silloin kun nähdään) joko ottaa tän keskimmäisen erityisesti huomioon tai sitten ison ja pienen niin että kaveri vois itte keskittyä hetken keskimmäiseensä.
 
mulle sillo joskus pienempänä opetettiin et puoliansa täytyy osata pitää.

Toisaalta ymmärrän ton "logiikan" ettei minään "nyrkkeilysäkkinä" kyllä pidä olla. Tosin joillekki menee puhe perille kun kielletään lyöminen mut joillekki taas tuntuu ettei mee puhe eikä mikään.

Se et jos lyödään ja siihen ei "reagoida" niin tämä lyöjä huomaa et "ahaa toihan ei tee mitään takas" ja saattaa jatkaa.

ton nyt saattaa tajuta väärin mut siis mut mut... Siis puoliansa on hyvä osata pitää.

Esim. Mun pikkuveli oli sellanen tosi temperamenttinen ja kiivas. kiusattiin koulussa, koska suuttui aika helposti. Kiusaajat oli vanhempia.

Kerran kun pinna sitten katkes ja pikkuveli sitten ns. "nosti seinälle" tämän vanhimman kiusaajan niin se kiusaaminen loppu siihen.

Näitä kiusaamiskeskusteluja käytiin rehtoria myöten, mut ei auttanu.
 

Yhteistyössä