Osaisiko joku auttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Olen ollut yli puolivuotta sairaslomalla jonka vuoksi tulot on tippuneet aika paljon.
Kävin hakemassa toimeentulotukea jota ei myönnetty koska meillä on liian isot tulot.
Ohjasivat velkaneuvojalle jolta ei herunut mitään apua ei voi auttaa kun on liian pienet tulot.
Mä en tiedä enään mitä pitäisi tehdä. Asuntolaina pystytään hoitaa ja lapsille ruokaa.
Ruokakassia ei voi kuulemma saada kun ei ole toimeentulotuki päätöstä.

Tää on yhtä helvettiä mä en enään tiedä mitä tekisin.

aika vaikea tilanne tuntuu olevan jos ei velkaneuvojakaan auta millään tavalla..tosin eihän velkaneuvojalta rahaa saakkaan vaan nimenomaan neuvoja...voithan kysyä diakonista( vai mikä se oli..kirkolta?) tai vastaavasta apua..

[QUOTE="...";26229338]aika vaikea tilanne tuntuu olevan jos ei velkaneuvojakaan auta millään tavalla..tosin eihän velkaneuvojalta rahaa saakkaan vaan nimenomaan neuvoja...voithan kysyä diakonista( vai mikä se oli..kirkolta?) tai vastaavasta apua..[/QUOTE]

Pitäisi olla ensin se toimeentulotuki päätös ennen kuin auttavat.

Jos ei saa lisää tuloja, pitää karsia menoja. Asuntolaina lyhennysvapaalle, mahdollinen toinen auto seisontaan/myyntiin, lehtitilaukset, tv-lupa, maksukanavat, kalliit harrastukset pois jne. Tarkemmin on vaikea neuvoa kun ei tiedä tulojanne eikä menojanne.

...ja jos ette saa tt-tukea, tarkoittaa se että tulonne eivät ole liian pienet vaan että ne menevät "vääriin" asioihin. Eli esim. liian isoon asuntoon, liian kalliiseen asuntoon, autoihin, turhiin laskuihin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Menoja pienemmäksi;26229360:
Jos ei saa lisää tuloja, pitää karsia menoja. Asuntolaina lyhennysvapaalle, mahdollinen toinen auto seisontaan/myyntiin, lehtitilaukset, tv-lupa, maksukanavat, kalliit harrastukset pois jne. Tarkemmin on vaikea neuvoa kun ei tiedä tulojanne eikä menojanne.

Kaikki mahdollinen on karsittu. Auton myyntiä olen miettinyt mutta ei siitä saa paljon mitään. Ja millä mä sit käyn töissä? Kun tää saikku loppuu työmatka on sen verran hankala julkisilla kun ei täältä käpykylästä pääse.
Ei tule lehtiä ei ola maksukanavia....
Lasten harrastuksista ei tule mitään kuluja.

Entä se lyhennysvapaa? Kai auto on sentään laitettu seisontaan, jolloin vakuutusmaksut ja käyttömaksu eivät rullaa? Jos miehesi on töissä ja sinäkin saat kelalta sairauspäivärahaa, en oikein ymmärrä miten voitte olla niin pulassa ettei edes ruokaan rahat riitä. Ei kai asuntolaina ole niin tappiin vedetty, ettei siinä ole olettu huomioon että toinen voi välillä olla työttömänä/sairaana?

Teille EI ole myönnetty toimeentulotukea, joten teidän perheellänne ei ole liian pienet tulot vaan LIIAN SUURET MENOT.

Tietämättä mihin teidän rahat menee on tietysti vaikea neuvoa. Ensimmäiseksi voi tietysti ottaa yhteyttä pankkiin ja neuvotella lainanlyhennysaikataulun uusiksi. Anoa joko jonkin aikaa lyhenysvapaata, tai jos tulotaso on pidempään suurin piirtein sama, niin laskea kuukausittaisen lyhennyksen määrää.

Toinen puoli asiaa on sitten perheen kulutustottumukset: kuinka paljon rahaa menee ruokaan, vaatteisiin, hygieniatarvikkeisiin jne. Pienistä puroista tulee helposti suuria jokia :D

[QUOTE="minä";26229435]Kaikki mahdollinen on karsittu. Auton myyntiä olen miettinyt mutta ei siitä saa paljon mitään. Ja millä mä sit käyn töissä? Kun tää saikku loppuu työmatka on sen verran hankala julkisilla kun ei täältä käpykylästä pääse.
Ei tule lehtiä ei ola maksukanavia....
Lasten harrastuksista ei tule mitään kuluja.[/QUOTE]

Mutta johonkin ne rahat kuitenkin menevät, eikö? Jos toimeentulotukipäätös kerran oli kielteinen, niin teille pitäisi pakollisten menojen jälkeen jäädä rahaa vielä muuhunkin elämiseen. Ellei jää, niin vika on siinä, että rahat menevät vääriin kohteisiin.

Asunnon myyntiä (ja siis vuokralle siirtymistä) kannattaa harkita vasta aivan viimeisenä keinona; sen jälkeen, kun perheen ruokavalio alkaa olla kolmatta viikkoa pelkkää puuroa. Se vuokrakin kun pitää maksaa ja siitä rahasta ette tule enää milloinkaan näkemään sentin jeniä. Asumisen kaltaista perustarvetta ei kannata hoitaa maksamalla jollekin muulle kuin itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26229552:
Mutta johonkin ne rahat kuitenkin menevät, eikö? Jos toimeentulotukipäätös kerran oli kielteinen, niin teille pitäisi pakollisten menojen jälkeen jäädä rahaa vielä muuhunkin elämiseen. Ellei jää, niin vika on siinä, että rahat menevät vääriin kohteisiin.

Asunnon myyntiä (ja siis vuokralle siirtymistä) kannattaa harkita vasta aivan viimeisenä keinona; sen jälkeen, kun perheen ruokavalio alkaa olla kolmatta viikkoa pelkkää puuroa. Se vuokrakin kun pitää maksaa ja siitä rahasta ette tule enää milloinkaan näkemään sentin jeniä. Asumisen kaltaista perustarvetta ei kannata hoitaa maksamalla jollekin muulle kuin itselleen.

Ne menee niihin pakollisiin laskuihin. Sähkö, vesi, jäte, vakuutus, auto puhelin.
Tosin joka kuukausi joutuu miettimään mitä niistä voi siirtää.
Kaikki ylimääräiset menot on karsittu. Lasten vaateet osatn pääasiassa kirpikseltä. Itselle tai miehelle ei uusioa vaatteita ole ostettu aikoihin.
Kaikki ylimääräinen on karsittu.
Lehdet maksukanavat jne... Asutaan sen verran syrjässä että kaksi autoa on pakko olla.
Mies käy töissä 90km päässä ja tekee pitkää päivää ja ylitöitä.

Sähkö ~100e
Vesi ~ 50e
Jäte ~10e
Vakuutus ~100e
Auton pakolliset menot (pl. bensa) 100e (toinen seisontaan)
Puhelin (2kpl) ~ 20e

Näistä pakollisista menoista tulee kuussa noin 400e. Minimi sairauspäiväraha taitaa olla tämän verran, mutta jos olet ollut kerran töissä niin todennäköisesti noin tuplat enemmän.

Jos mies tekee pitkää päivää ja ylitöitä, on hänen nettopalkkansa varmasti vähintään luokkaa 2000e. Tästä vaikka 500e asuntolainaan (vähemmän jos lyhennysvapaalla ja maksatte pelkät korot), 200e bensaan niin jää vielä ainakin se 1300 - 2000e (jos/kun sinun päivärahasi enemmän kuin minimi) kuussa elämiseen eli ruokaan, vaatteisiin jne. JOHONKIN turhaan se raha kuluu, ei kun kuitit kuun ajalta talteen ja laskemaan mihin se raha hujahtaa.

Yhteistyössä