Osaatteko aina lapsille ruokaa jos ostatte itsellenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VIerailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VIerailija

Vieras
Jos ostatte esim. hampurilaisen tai jäätelön itselle, niin ostattetteko myös aina lapsille? Mun mies ei aina suostu ostamaan lapsille, hän ostaa vain itselleen ja joskus vaimolleen, jos haluan. Joskus mies ottaa esim. jäätelön itselleen pakastimesta ja antaa pienen haukun siitä lapselle ja syö loput itse. Hän ei anna lapselle omaa jäätelöä, vaikka niitä pakastimessa olisi lisää ja lapsen tekisi mieli. Mies ei halua syödä lapselta salaa, vaan silleen että lapsi näkee, ettei hän saakaan jälkiruokaa. Itse jos otan jäätelön tai ostan jotain ruokaa kahviossa tai ravintolassa, niin annan tietysti myös lapsille ja mielummin annan lapsille kun syön itse, onko outoa? Kuuluuko lasten aina saada samaa ruokaa kuin vanhemmat? Vai onko se ihan ok, että lapset syö kaupan pinaattilättyjä ja vanhemmat saa grilliltä hampurilaisaterian?

Jos ne lapset on mukana ja haluavat syödä, niin ostan. Nuo osaavat ottaa jäätelöä ihan itsekin, jos sitä haluavat. Yleensä ne jäätelöt häviää mystisesti pakkasesta.

Minusta on ihan ok syödä niitä pinaattilettuja, jos haluaa niitä syödä mieluummin kuin hampurilaisia.

Jos ostatte esim. hampurilaisen tai jäätelön itselle, niin ostattetteko myös aina lapsille? Mun mies ei aina suostu ostamaan lapsille, hän ostaa vain itselleen ja joskus vaimolleen, jos haluan. Joskus mies ottaa esim. jäätelön itselleen pakastimesta ja antaa pienen haukun siitä lapselle ja syö loput itse. Hän ei anna lapselle omaa jäätelöä, vaikka niitä pakastimessa olisi lisää ja lapsen tekisi mieli. Mies ei halua syödä lapselta salaa, vaan silleen että lapsi näkee, ettei hän saakaan jälkiruokaa. Itse jos otan jäätelön tai ostan jotain ruokaa kahviossa tai ravintolassa, niin annan tietysti myös lapsille ja mielummin annan lapsille kun syön itse, onko outoa? Kuuluuko lasten aina saada samaa ruokaa kuin vanhemmat? Vai onko se ihan ok, että lapset syö kaupan pinaattilättyjä ja vanhemmat saa grilliltä hampurilaisaterian?

Riippuu lasten iästä ja siitä mihin lapset ovat itse tottuneet.
JOs lapset ovat pienestä pitäen tottuneet siihen, että aikuisilla on eri ravinto ja syötävät kuin lapsilla, ei kait siinä ole mitään pahaa. Hyvä vaan, mikäli isä "suojelee" lapsiaan roskaruualta" ja kai lapset kuitenkin joskus saavat sen jäätelönsä/hampparinsa?

On aikuisten ruuat ja on lasten ruuat. Selvä peli siis. ja lapsille tmä on sitten ihan normaalia, koska ovat tähän kasvaneet.

Jos ne lapset on mukana ja haluavat syödä, niin ostan. Nuo osaavat ottaa jäätelöä ihan itsekin, jos sitä haluavat. Yleensä ne jäätelöt häviää mystisesti pakkasesta.

Minusta on ihan ok syödä niitä pinaattilettuja, jos haluaa niitä syödä mieluummin kuin hampurilaisia.

Ei lapsilta kysytty mitä he haluavat syödä, isä vaan osti kaupasta heille niitä. Lapset olisivat mielummin ottaneet hampurilaisen.

Riippuu lasten iästä ja siitä mihin lapset ovat itse tottuneet.
JOs lapset ovat pienestä pitäen tottuneet siihen, että aikuisilla on eri ravinto ja syötävät kuin lapsilla, ei kait siinä ole mitään pahaa. Hyvä vaan, mikäli isä "suojelee" lapsiaan roskaruualta" ja kai lapset kuitenkin joskus saavat sen jäätelönsä/hampparinsa?

On aikuisten ruuat ja on lasten ruuat. Selvä peli siis. ja lapsille tmä on sitten ihan normaalia, koska ovat tähän kasvaneet.

Kotona näin, mutta esim. mummoloissa heille myös ostetaan aina ravintolaruokaa, jos muillekin. EI isä halua suojella lapsia roskaruualla, hän on itse lihava ja tykkää roskaruuasta, hän ostaa aina eineksiä, valmisruokia ja nakkeja lapsille kotiin. Ei siis todellakaan ole mikään terveysintoilija. Hän on vaan niin pihi, että ei halua "tuhlata" rahaa lasten ruokiin, eilen hän sanoi ettei osta lapsille hampurilaisia, joita he saavat pyöritellä suussa ja hänen mielestään eivät syö tarpeeksi, vaikka mun mielestä lapset syö tosi hyvin, jos syövät puolet hampurilaisista, ei voi olettaa, että jaksaisivat pienet ihmiset syödä kokonaan.

Ihan pienten lasten kanssa vanhemmat voi syödä omia herkkujaan, jos/kun lapset ei vielä tajua niitä mielitellä. Sitten kun lapsetkin on jo päässeet roskaruuan ja herkkujen makuun, pitäisi vanhempien syödä ne salassa, jos eivät lapsille halua antaa myös.

Mutta en minä tietysti isommallekaan ostaisi sellaista satsia esim. grilliruokaa, josta tietäisin että ainakin puolet menee roskiin. Vaan lapsille ostetaan heille sopiva annos. Jos lapsia on kaksi ja arvioi että molemmat syö vain puolet hampparista, niin heillehän voi ostaa yhden hampparin ja puolittaa sen. Tai jos vanhemman annoksesta riittää lapsellekin, ei lapselle tarvitse ostaa omaa. Jätskeissäkin voi olla eri annos aikuiselle ja lapselle.

Minä olin kyllä itse lapsena kovasti herkkujen perään ja tarkka siitä, että saan yhtä paljon kuin aikuiset. Vaan olinkin sitten jo kouluiässä lihava, vaikka vanhempani eivät edes olleet. Joten sen puoleen ei minusta missään nimessä pidä totuttaa lasta tasa-arvoisuudeen nimissä aikuisen annoskokoihin, varsinkaan kun kyse on roskaruuasta ja herkuista.

Meillä syödään ruoka-aikaan. Niin aikuiset kun lapsetkin. Jos aikuiset haluavat herkutella niin otetaan kun lapset ovat nukkumassa. Erikseen tietysti jos on vieraita tai muuten erityishetki. Silloin toki lapset saa myös.

No voi ihme, en olis aatellu että näinkin.voi olla. Siis tietty vauvat ym eri ruokaa mutta ei se lastenkaan suu tuohesta olo, jos itse mässää tai jotai herkkua niin tietty lapsillekin. Jos haluaa jotain ekstraa/mässyä/jätskiä ym vaan itelleen niin sit kun lapset nukkumassa. Hampurilaiset joo ongelma pienten kanssa, kun voi mennä vaan 1-2 haukkua, usein sitten meillä silloin harvoin kun haetaan pikaruokaa niin alkoivatkin ottaa vaan ranskiksia.

Meillä on varmaan aika outo perhe sillä on aivan itsestäänselvää että kaikki saavat samoja ruokia ja myös niitä herkkuja.

Yhden kerran kesällä kävi niin että katsoimme miehen kanssa telkkaria lasten jo nukkuessa ja mies ehdotti että ottaisimme jätskit. No otimme kyllä mutta tuntui kovin oudolta syödä ne "salaa" lapsilta...seuraavana päivänä saivat ruoan jälkeen jätskit sitten vaikkeivat tietenkään edes tienneet että me isänsä kanssa olimme yöllä mussuttaneet omat jätskimme.

Enkä taatusti pystyisi nauttimaan vaikkapa jälkiruoasta jossain ravintolassa jos en sitä olisi myös lapsille tilannut.

Jos annos ei ole lapselle sopiva, niin sitä ei kannata ostaa lapselle. Eli en minäkään ostaisi lapsille hampurilaisia, jos he eivät syö niistä kuin puolet. Samoin olisi myös esimerkiksi jätskien kanssa, jos lapsi ei osaa syödä siististi. Lapsille voi hyvin ostaa heille sopivaa syötävää eikä syötävän tarvitse olla samaa kuin aikuisilla. Muutenkin on hyvä totuttaa lapset siihen, ettei kaiken tarvitse olla aina samaa. Sisarusten välilläkin on hyvä oppia siihen, ettei kaikilla ole identtisiä annoksia. Kun siihen tottuu alusta alkaen, niin säästyy monelta turhalta riidalta ja turhalta kateudelta. Kenelle tahansa on hyvä osata tehdä valinnat oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan eikä sen mukaan, mitä joku toinen on valinnut.

Kuulostaa todella ikävältä toiminnalta mieheltäsi, jos tämä aloitus ei ole vitsi?
Meillä ostetaan lapsille aina sama tai jopa paremmat kuin mitä itselle ostetaan, ei oikein omatunto salli jättää vierelle tyhjin käsin eikä myöskään niin että itselläni olis herkkua ja lapsi nakertais jotain kuivaa leipää tai lettua. Eriasia on sitten jos lapsi haluaa syödä jotain muuta kuin sitä mitä mä syön.

Jos annos ei ole lapselle sopiva, niin sitä ei kannata ostaa lapselle. Eli en minäkään ostaisi lapsille hampurilaisia, jos he eivät syö niistä kuin puolet. Samoin olisi myös esimerkiksi jätskien kanssa, jos lapsi ei osaa syödä siististi. Lapsille voi hyvin ostaa heille sopivaa syötävää eikä syötävän tarvitse olla samaa kuin aikuisilla. Muutenkin on hyvä totuttaa lapset siihen, ettei kaiken tarvitse olla aina samaa. Sisarusten välilläkin on hyvä oppia siihen, ettei kaikilla ole identtisiä annoksia. Kun siihen tottuu alusta alkaen, niin säästyy monelta turhalta riidalta ja turhalta kateudelta. Kenelle tahansa on hyvä osata tehdä valinnat oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan eikä sen mukaan, mitä joku toinen on valinnut.

Perjantai-illan viettoa Porvoossa.

Perjantai-illan viettoa Porvoossa.
Ei tämä mistään Porvoosta ole. Sattuupa vaan perheessä olemaan samaa sukupuolta olevat kaksoset, jotka mieluiten valitsevat eri tavalla. Monesti joutuu tosin tyytymään samaan, mutta jos on mahdollista valita, niin silloin otetaan mielellään eri kuin mitä toisella on. Makumieltyksetkin heillä on erilaiset, joten eri valinnat ovat luonnollisia.

Lapset saavat aina myös osuutensa herkuista, joko samaa kuin vanhemmat tai mitä valitsevat.

Toki en osta esim. lapsille omia pizzoja vaan saavat yhteisen puoliksi, kun siitäkin jää jo vähän yli.

2v ei saa magnumia vaan vaikkapa eskimon, johon on oikein tyytyväinen. Isosiskonsa joskuu vinkuu kun aikuiset syö isomman annoksen, mutta sitten saa kelvata selitys että aikuiset on muutenkin isompia :D

No sanomattakin selvää, ettei aikuinen syö lapsen nenän edessä jäätelöä antamatta lapselle omaa.....Sehän nyt on lähinnä kiusaamista...onko tää nyt tottakaan..?? Jos haluaa herkutella, niin joko niin, että lapsellekin tai sitten lapselta salassa....Grilliruokaa en ostaisi lapselle ...joten jos joskus harvoin grilliruokaa syön, ei lapsi ole mukan eikä tiedä siitä...

Yhteistyössä