osaatko säilyttää tomaatit oikein

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
Henri Alén kertoo, miksi tomaatti ei maistu hyvälle.
Parhaiten oikean säilytyksen osaavat 55-65-vuotiaat, heistä 34 prosenttia säilyttää tomaatit ja kurkut jääkaapissa. Erityisesti nuoret säilyttävät tomaatit ja kurkut väärin, 18–24-vuotiaista jopa 77 prosenttia säilyttää niitä jääkaapissa.
Kyselyyn vastaajien mukaan suurimmat syyt vihannesten säilyttämiseen jääkaapissa olivat tottumus sekä parempi säilyvyys. Osa vastasi myös, että tomaatit ja kurkut maistuvat paremmilta kylminä. Myös jääkaapissa oleva vihanneslokero houkuttelee säilyttämään kaikki vihannekset siellä.
– Välillä saamme palautetta tomaattien mauttomuudesta. Tomaatin maku häviää jääkaapissa, joten säilytys vaikuttaa makuun ratkaisevasti. Usko jääkaapissa säilyttämisestä elää kuitenkin vahvana, kertoo Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen tiedotteessa.
Vain yksi prosentti tutkimukseen vastaajista sanoi, ettei talouteen osteta ollenkaan tomaatteja ja kurkkuja. ONNI OJALA
Säilytä oikein
Tomaatin oikea säilytyspaikka on huoneenlämmössä.
Ihanteellinen säilytyslämpötila on +13 astetta, mutta liian lämmin on parempi kuin liian kylmä. Lämpimässä tomaatin kypsyminen nopeutuu.
Jääkaapissa tomaatti menettää nopeasti makunsa. Tomaatti säilyy jääkaapissa pidempään ja pysyy kovana, mutta vetistyy sisältä.
Kylmyys tekee tomaateista happamampia ja mauttomampia, sillä kylmässä aromiaineet ja hapot lisääntyvät ja sokereiden määrä vähenee.
Tomaatti tuottaa runsaasti etyleeniä, joten sitä ei kannata säilyttää etyleenille herkkien kasvisten, kuten kurkun ja yrttien, läheisyydessä.
Etyleeni on kaasu, joka syntyy kasvien hengityksessä. Etyleeni nopeuttaa hedelmien kypsymistä ja voi muuttaa lähellä olevien kasvien makua sekä kellastuttaa niitä.

mä en näköjään. mutta edelleen väitän että ne on parempia ja raikkaampia jääkaapista

Huoneenlämmössä +13. Ei kiitos. Huoneenlämmössä? Kuka jaksaa ostaa tomaatteja samalle päivälle, kun niitä aamupalaksi syö?
Näitä tulee aina välissä. Jääkaapissa ei sais säilyttää perunoitakaan. Liian kylmää. Mut kyl mun mielestä pitäis sit tehdä maitokaappi, rehukaappi ja lihakaappi erikseen.

Mun talossa on kylmäkellari, siis todella kätevä. Varsinkin nuoremmat eivät osaa käyttää sitä. Mulla se on käytössä lähes päivittäin. Hyvä säilyttää juurekset, lämpötila +7 astetta.

Huoneenlämmössä +13. Ei kiitos. Huoneenlämmössä? Kuka jaksaa ostaa tomaatteja samalle päivälle, kun niitä aamupalaksi syö?
Näitä tulee aina välissä. Jääkaapissa ei sais säilyttää perunoitakaan. Liian kylmää. Mut kyl mun mielestä pitäis sit tehdä maitokaappi, rehukaappi ja lihakaappi erikseen.
Ennen vanhaan on osattu ymmärtää juureskellarin päälle, vaikkei jääkaappia ole ollut.

Ennen vanhaan on osattu ymmärtää juureskellarin päälle, vaikkei jääkaappia ole ollut.
Asuin kerran kerrostalossa, jossa oli kylmäkellari. Se oli ihan sairaan hyvä juttu, vaikka ei mulla tietenkään yksin siellä montaa pottua ollut kerrallaan muutenkaan. Pysyi muuten jääkaappikin puhtaampana, kun siel ei ollut mitään multaisia tai roskaavia juttuja.
Miksköhän nykyisin noi varastotkin pidetään lämpiminä? Eiks tavarakin säilyis paremmin vähän viileessä?

• Tykkää
Reactions: Echo
Asuin kerran kerrostalossa, jossa oli kylmäkellari. Se oli ihan sairaan hyvä juttu, vaikka ei mulla tietenkään yksin siellä montaa pottua ollut kerrallaan muutenkaan. Pysyi muuten jääkaappikin puhtaampana, kun siel ei ollut mitään multaisia tai roskaavia juttuja.
Miksköhän nykyisin noi varastotkin pidetään lämpiminä? Eiks tavarakin säilyis paremmin vähän viileessä?
Olen ihmetelly, miksi perunat myydään multineen kaupassa, Suomessa. Joku sanoi, että ne säilyvat paremmin, jos eivät ole pestyjä. Mun kysymys on, että kuinka moneksi viikoa ihmiset ostaa perunoita kaupasta? Eiköhän ne käytetä noin viikon sisään, eikä tarvitse säilyä viikkoja

Olen ihmetelly, miksi perunat myydään multineen kaupassa, Suomessa. Joku sanoi, että ne säilyvat paremmin, jos eivät ole pestyjä. Mun kysymys on, että kuinka moneksi viikoa ihmiset ostaa perunoita kaupasta? Eiköhän ne käytetä noin viikon sisään, eikä tarvitse säilyä viikkoja
Mä en käytä. Käytän perunoita 1-2 kertaa viikossa. Muina päivinä jotakin muuta.

Mä epäilen, josko tuossa voi jokin atominen juttu olla. Perunat pitäis säilyttää pimeessä. Ehkä se multa sit peittää sitä pottua.
Mut luulen, et pääasiallinen syy on, et ne vaikuttaa tuoreemmilta, tai silleen maasta nostetuilta. Samaahan tehdään ainakin porkkanoiden kanssa.

Ostain aina multapottuja! Ja hienosti säilyy kymmenen kilon multapottusäkki viileässä komerossa.

Mä epäilen, josko tuossa voi jokin atominen juttu olla. Perunat pitäis säilyttää pimeessä. Ehkä se multa sit peittää sitä pottua.
Mut luulen, et pääasiallinen syy on, et ne vaikuttaa tuoreemmilta, tai silleen maasta nostetuilta. Samaahan tehdään ainakin porkkanoiden kanssa.
Joskus jotkut juurekset ohjeistetaan säilyttämään pimeässä, viileässä ja peitettynä hiekalla. Perunat eivät kuulu niihin juureksiin.

Yhteistyössä