Osaatko kielioppisäännöt?

• Viestiketjun aloittaja "amaryllis"
  • Ensimmäinen viesti
"MintunKukka"
En, mutta yritän kyllä lomakkeissa. Mutta en osaa ja omistan muutenki lievän lukihäiriön.
Minua raivostuttaa kaikki jotka huomauttaa yhdyssana virheistä tai pilkkuvirheistä. Minä en esim tiedä kirjoitetaanko enää vai enään. Ompelia vai ompelija.
Mut eipä tuo ole elämää haitannu muualla ko täällä plussalla :D

-
Osaan osittain, mutta tietynlaisia aukkoja on.
Pilkkusäännöt ja yhdyssanat hallitsen, mutta esimerkiksi lauseenvastikkeista (siis en tiedä, mitä ne ovat) ja siitä, miten niitä pitäisi käyttää, ei ole minulla minkäänlaista aavistusta.
Kirjoitan työkseni paljon virallista tekstiä, joissa pilkut yms. täytyy olla ainakin suunnilleen kohdallaan, mutta lauseenvastikkeilla yms. hienoilla havainnollistamiskeinoilla ei ole merkitystä.
Englanniksi en pilkkusääntöjä osaa, yhdyssanat jne. kylläkin.

[QUOTE="noo";26333217]Oisko tuo pitänny olla että, osaan ja käytän...[/QUOTE]

haha peesi.

Juu, kyllä varmaan osaan vähän liiankin kanssa.
Käyttö onkin sitten toinen juttu. Tällä palstalla en välitä mistään kirjoitussäännöistä edes.
Mutta jos kyse oli suomen kielestä, niin tällä hetkellä minulla on siinä asiassa pilkkusäännöt vähän epäselvät, joskaan tuo ei tahtia ole haitannut, etenkään just täällä plussalla.

Kaikki kukat kukkimaan, ja olen vähän sitä mieltä, että tällä palstalla voisi puhekieleltä vivahtava kirjakieli olla ihan luontevaa käyttää.

Ei kirjoittaminen mikään helppo laji ole, etenkään jos ei korjaa ja oikolue yhtään.

"vieras"
Suurin osa on jo ehtinyt unohtua. Lukioaikaan menin monissa jutuissa paljon korvakuulolta ja aika hyvin meni niinkin. Taisi olla luokan ainoa kiitettävä kokeessa, mikä sitten uusittiin, kun meni lähes kaikilla penkin alle, se uusinta ei sitten yhtä hyvin mennyt.

Silja.S
En väitä osaavani. Kirjoitan romaania ja työstän satukirjaa, mutta en osaa kielioppisääntöjä. Osaan kirjoittaa sujuvaa tekstiä, en tee kohtuuttoman suuria kielioppivirheitä, hallitsen suomenkielen niin kuin peruskoulun ja ammattikoulun käyneeltä voi odottaa, mutta en missään nimessä yhtään sen paremmin. Minusta se ei ole este kirjoittamiselle.

[QUOTE="amaryllis";26333141]Osaan, käytän joka päivä töissä kirjakieltä kirjeissä, kaavakkeissa yms., joten ne on syytä osata.
Muut?[/QUOTE]

En kyllä mieti kirjoittaessani kielioppia oikeastaan lainkaan ja uskonkin rikkovani kielioppisääntöjä ihan päntöimenään. Työssäni käytän lähinnä englantia, joten erilaiset anglismit hiipivät varmaankin tahtomattani myös käyttämääni suomenkieleen. :)

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26333420:
En kyllä mieti kirjoittaessani kielioppia oikeastaan lainkaan ja uskonkin rikkovani kielioppisääntöjä ihan päntöimenään. Työssäni käytän lähinnä englantia, joten erilaiset anglismit hiipivät varmaankin tahtomattani myös käyttämääni suomenkieleen. :)
Ma kans puhun tyossani Englantia aina ja ma kans luulen , etta se jotenkin vaikuttaa mun Suomeen ja lauseiden rakenteluun.

Yhteistyössä