Osaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei osaa kaikkia läheskään. Meillä 5v tyttökin vielä harjoittelee mallista. Eiköhän nuo opi koulussa viimeistään, en ole näistä jutuista stressannut. Riittää, kun kiinnostusta on.

Ei olla opetettu, opetteli itse. Luin sanomalehteä aamuisin vielä kotona ollessa, lapsi istui vieressä aamiaisellaan, ja hän osoitti lehden sivua ja kyseli, joten minä vastasin. Sitten yhtäkkiä vaan huomattiin että hän osaa/ tunnistaa kirjaimet.
Nyt on "itsekseen" kyselemällä oppinut muutaman värin. Ja kun näin on innokas oppimaan, ostin numero-palapelin ja hän sai lahjaksi aakkos-palapelin, jossa ne siis on oikeassa järjestyksessä.

Ei tämä ole puolustuspuhe, mutta silti: en tuputa mitään. Tarjoan mahdollisuuden sille alueelle, mikä lasta kiinnosta ja mitä hän haluaa oppia. Aivan kuten pienen "vauvan" kohdalla kävelyn oppimisen mahdollistaminen.

Älykkyydestähän tässä ei ole kyse! Lapset oppivat eri asioita eri aikaan.
PUHUMINEN on meillä jäljessä ikätasoisesta kehityksestä (tuotto, ei ymmärrys), niin epäloogista kuin se onkin. Mutta älykkyydestä siinäkään ei ole kyse!

On silti hieno tunne kun lapsi oppii, oivaltaa, osaa. Ja on itse ylpeä siitä,. Ja jokainen uusi sana, mikä tulee, sen kuuleminen sykähdyttää, olo on ylpeä: osaahan se!

poika 3,5v osaa kirjoittaa aakkoset jos tehdään ne kirjain kerrallaan. Eli pojan pitää nähdä miten minä sen teen ja osaa sitten tehdä perässä.
Jos annan hänelle paperin missä lukee "kissa" niin ei poika sitä osaa kirjoittaa siitä mallista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 12:02 Marakatti kirjoitti:
eipä tullu kokeitlua sillon ku oli ton ikäsiä.
En tiiä osaisko 6v kaan

Siis sori kun en ymmärtänyt. Miten se on mahdollista? Ettet tiennyt, osasiko lapsesi jotain vai eikö osannut? Eihän näitä "osaatko vai et"-juttuja testailla säännöllisin väliajoin - EI - vaan kun lapsen kanssa on, niin huomaa että mitä hän osaa, mistä on kiinnostunut, lapsi itse on se aktiivinen osapuoli, aikuinen vaan peesaa. Siksi en ymmärrä - ei tullut kokeiltua??? etkä tiennyt osasiko esikoulu iässäkään???? :p

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 19:19 piha kirjoitti:
Pitäisikö muka osata? Esikoulussa nuo alkeisopin taidot opetellaan ja koulussa jatketaan. :o

No ei siittä haittaakaan ole, lapsella riittää energiaa muiden uusien asioiden oppimiselle. Meillä tunnistaa 2,5 vee jo yllättävän hyvin kirjaimia, ei olla tuota kirjoittamista kokeiltu.

kyllä tuo varhainen lukemaan opettelu on kaikesta muusta hyvästä pois. lukutaidon kerran opittuaan on lapsi aina kirjainten vanki: kaupassa lööpit, kotona lehdet, televisiomainokset ja muut.

ei enää viattomuuden turvaa.

ei lukutaitoa meille ennen kouluikää kiitos. hyvin kuluu aika liikunnan ja palapelien yms. parissa, ilman sanomalehtien lukemista. :)

Yhteistyössä