Mitä 5v teillä osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mietin että onko riittävät taidot halussa.. Poika osaa: laskea numerot tuhanteen,yhteen ja vähennyslaskut on hanskassa,kirjaimet tunnistaa ja osaa kirjoittaa, osaa kirjoittaa lyhyitä sanoja itsenäisesti, värittää hyvin ei mene reunojen yli, olikohan siinä tärkeimmät..kun meillä ei ole vertailukohteita lähipiirissä niin ajattelin täällä kysyä että mitä 5v yleensä osaa että onko meillä tosiaan jotain hätiä tuon pojan kanssa oppimisten kannalta..

5v poika osaa kirjaimet ja kirjoittaa ne, lukee, numerot osaa ja osaa laskea jonkin verran.Värittääkin osaa, tosin menee vielä reunojen yli ja piirtääkin osaa.Piirtämisestä en tiedä mitä edellytetään...

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Mietin että onko riittävät taidot halussa.. Poika osaa: laskea numerot tuhanteen,yhteen ja vähennyslaskut on hanskassa,kirjaimet tunnistaa ja osaa kirjoittaa, osaa kirjoittaa lyhyitä sanoja itsenäisesti, värittää hyvin ei mene reunojen yli, olikohan siinä tärkeimmät..kun meillä ei ole vertailukohteita lähipiirissä niin ajattelin täällä kysyä että mitä 5v yleensä osaa että onko meillä tosiaan jotain hätiä tuon pojan kanssa oppimisten kannalta..

Eiköhän osaa aivan tarpeeksi ja enemmänkin kuin tarvisi osata.Lukemaanhan ei pakosti tarvi oppia vasta kuin eka luokalla.Mitään lasku- ja lukutaitoasioita ei mielestäni tarvitse ennen kouluun menoa osata, muuta kuin ehkä tunnistaa numerot ja kirjaimet jne.Jos luokka on kovin eritasoinen niin "liikaa osaavalla" voi tulla tylsää ja motivaatio laskea, jos joutuu käymään kaikki asiat uudestaan läpi eikä saa uusia virikkeitä.

Meillä 5v. osaa lukea ja kirjoittaakin jonkun verran, osaa laskea, mutta en tiedä kuinka pitkään, luultavasti sinne 1000, osaa jonkun verran plus ja miinus laskuja. 5.v neuvolassa muistaakseni sanottiin, että viiteen täytyy osata laskea, että eiköhän se teidän poika ihan tarpeeksi osaa ja 5-vuotiaan ei todellakaan tarvi osata kirjaimiakaan vielä... ;)

joo tää on paha paikka. jos sun 5-vuotias tykkää vielä leikkiä ja ei osaa lukea, laskea, ja tietysti on harrastanut jotain lajia jo kolmisen vuotta. neuvolatäti huokailee ja pyörittää silmiään jos noi ei ole hallussa. iloinen ja terve lapsi ei sielä riitä kenellekkään.

Mä en oikein enää ymmärrä tätä maailmaa... Pitääkö siis ennen kouluunmenoa osata jo lukea ja laskea???? Miksi ihmeessä? Silloin kun itse olen mennyt ekalle luokalle, ei kukaan vielä osannut lukea. Itsekin osasin vain aakkoset. mutta silti opin lukemaan ekalla luokalla jo ennen joulua. Eli pitääkö tässä alkaa pitämään lapsille päivisin koulua että oppivat lukemaan ennen koulua...

No meillä poika osaa numerot19 asti kymmenluvut tuottaa ongelmia, muutaman kirjaimen osaa tunnistaa, muutaman plus laskun osaa ei osaa vielä värittää eikä piirrä ihmisistä vielä yksityiskohtia (meidän poika ei tykkää yhtään värittämisestä eikä piirtämisestä)....

Niin juu ja siis osaa lukea joitakin lyhempiä sanoja jo hyvin..mutta tosiaan arveluttaa juuri tuo että pärjääkö sitten kuitenkaan toisten tahdissa..Neuvolatäti sanoi että on paljon edellä 5v mutta tämän ketjunperusteella en sitä oikein todeksi miellä...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä en oikein enää ymmärrä tätä maailmaa... Pitääkö siis ennen kouluunmenoa osata jo lukea ja laskea???? Miksi ihmeessä? Silloin kun itse olen mennyt ekalle luokalle, ei kukaan vielä osannut lukea. Itsekin osasin vain aakkoset. mutta silti opin lukemaan ekalla luokalla jo ennen joulua. Eli pitääkö tässä alkaa pitämään lapsille päivisin koulua että oppivat lukemaan ennen koulua...

Ei kai kukaan ole sanonut, että 5v. pitäis osata lukea ja laskea! Meillä ainakin oli toi poika itse kiinnostunut kirjaimista ja minä kannustin, en suinkaan opettamalla opettanut.
Mutta just oli kuulemma telkkarista tullut ohjelma missä oli 1,5-vuotias osannut lukea, pyrkikäämme siihen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

No ei tarvii, sisko osas lukee kun meni kouluun. eka vuosi oli todella tylsä kuulemma, ei mitään tekemistä kun osas jo kaiken valmiiks...

Yhteistyössä