Osaako teidän taaperot säännöstellä syömistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiekuva kana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän juuri 3 täyttänyt on taipuvainen ylipainoon ja ei todellakaan osaa nykyään enää säännöstellä syömisiään. Sekoittaa nälän janoon/mielitekoihin jne., nälkä "menee ohi" vasta kun huomion saa käännettyä muualle. Kahvipöydässä ei puhu sanaakaan, keskittyy vain puputtamaan herkkuja (joita söisi pohjattomasti, minä rajoitan yhteen per laatu). Ärsyttävää.

[QUOTE="vieras";22062068]Minäkin lisäisin ateriakertoja. Jos päivän viimeinen ruoka on klo 18 ja seuraavan kerran ruokaa on tarjolla klo 09, siitä tulee peräti 15 tunnin ateriaväli.[/QUOTE]

Eikun siis syö normaalisti vielä iltapalan klo 20 aikaan, tuona iltana ei syönyt kun ei sitten tainnut enään maistua..

[QUOTE="minä";22067717]Minkä takia sanotaan iltasyömistä päivälliseksi. Päivällä syödään lounas.
Miksei Että päivällä syödään päivällinen ja illalla syödään illallinen.
Olisi paljon järkevämpää.[/QUOTE]

No siksi kun siinä on niksi. Minä nyt vaan sanon että päivällä lounas ja illemmalla päivällinen, ei varmaankaan vaikuta lapsen syömisongelmaan se että miksi sitä ruokaa sanotaan? Kiitos nyt kuitenkin..

Tuollainen oli meillä jo taaperona/vauvana ja nyt 4-vuotiaana on alettu tutkia käytöstä tarkemmin. Edelleen kaikki tavaratkin menevät suuhun, joten ylensyönnin syynä on tod. näk. oraalivaiheen voimakkuus tai aistiherkkyys. Toivomme psykiatrin osaavan antaa neuvoja asian suhteen lähiaikoina...

[QUOTE="joo";22067753]Tuollainen oli meillä jo taaperona/vauvana ja nyt 4-vuotiaana on alettu tutkia käytöstä tarkemmin. Edelleen kaikki tavaratkin menevät suuhun, joten ylensyönnin syynä on tod. näk. oraalivaiheen voimakkuus tai aistiherkkyys. Toivomme psykiatrin osaavan antaa neuvoja asian suhteen lähiaikoina...[/QUOTE]

Onko siis muutakin ongelmaa..? Tai siis onko lapsella jotain painon kanssa ongelmaa vai?

Minusta lounas ja päivällinen ovat ihan vakiintuneet nimitykset. Lounas syödään mielestäni joskus 10.30-13 aikaan, päivällinen noin 15.30-18.30 aikaan. Meillä tosin päivällinen ja iltapala ovat usein toisinpäin, jolloin puhun illallisesta, joka syödään 19-20 aikoihin.

Onko lapsi aina ollut noin kova syömään, vai onko tämä uusi piirre? Voisiko olla kasvuvaihe? Oliko tarjolla jotain vallan lempiherkkua, kun oksensi, onko oksentanut ennen tuolla tavalla?

[QUOTE="hmm";22067820]

Onko lapsi aina ollut noin kova syömään, vai onko tämä uusi piirre? Voisiko olla kasvuvaihe? Oliko tarjolla jotain vallan lempiherkkua, kun oksensi, onko oksentanut ennen tuolla tavalla?[/QUOTE]

Poika ei ennen 11kk ikää syönyt lähes mitään ja senkin mitä söi niin piti olla iiiiihan sileetä, paitsi tissiä. Kun sai silloin astmalääkityksen ja meiltä lähti kissat(on siis allerginen) niin alkoi syömään ja paljon. Ennen ei ole oksentanut ja nyt oli ihan perusruokaa, tuolle maistuu ihan kaikki.

Mä varmaan soittelen lastenpolille maanantaina..kun en viitti tk:hon lähteä näissä asioissa enään.

Onko muuten kenenkään lapselle refluksia ollut, onko silloin tullut jatkuvaa syömistä vai onko kieltäytynyt vallan syömisestä..?

Meillä, ja nimenomaan söi ja söi, aina halusi vähän jotain! Ja joskus oksensi/pulautti ruuan päälle. Toisaalta meidän poika on pyöreähkö, mutta jos teillä on laiha niin toisaalta sen takia sillä voikin oikeesti olla nälkä. Mutta meidän lapsella on tunne vatsassa, eikä se tajua että se johtuu refluksista vaan luulee sitä näläksi. Nyt Nexium käytössä ja tilanne hallinnassa.

No niin..lääkärin kanssa puhuttu. Otetaan keliakiakokeet nyt ekana. Ei olekaan ennen tullut puheeksi lääkärin kanssa se että poika syö enemmän kuin 4v veljensä mutta silti on hoikka. Josko tää nyt tästä johonkin etenis :) Kiitos vastanneille :)

Meidän juuri 3 täyttänyt on taipuvainen ylipainoon ja ei todellakaan osaa nykyään enää säännöstellä syömisiään. Sekoittaa nälän janoon/mielitekoihin jne., nälkä "menee ohi" vasta kun huomion saa käännettyä muualle. Kahvipöydässä ei puhu sanaakaan, keskittyy vain puputtamaan herkkuja (joita söisi pohjattomasti, minä rajoitan yhteen per laatu). Ärsyttävää.

Miksi niitä herkkuja pitää antaa yhtään? Ei meidän taapero kahvipöydässä kakkuja tai keksejä syö. Kurkkua, leipää tms. Ei yllättäen ole "taipuvainen" ylipainoon.

[QUOTE="qwer";22070631]Miksi niitä herkkuja pitää antaa yhtään? Ei meidän taapero kahvipöydässä kakkuja tai keksejä syö. Kurkkua, leipää tms. Ei yllättäen ole "taipuvainen" ylipainoon.[/QUOTE]

Taapero on kyl vielä eri kun 3v joka jo eritavalla tajuaa haluta jne. Ja yllätys, meidänkin kohta 2v saa myös herkkua jos muutkin syö eikä oo painossa ongelmia.

[QUOTE="qwer";22070657]Tämähän lukee isolla kaikissa neuvolan ruokaoppaissa. Terve lapsi osaa säännöstellä itse syömisensä, paitsi makean suhteen. Mihin 1v3kk tarvitsee marjoilla värjättyä sokeri-perunajauhoseosta?[/QUOTE]

Ja tähänkin sanon että kyl vaan voi säännöstellä makeaa. Poika syö minkä syö ja jättää loput makeat. Ei edes syö kakkua jne. Karkitkin jättää osin syömättä.

Meillä on 2.5-vuotias poika, joka olisi koko ajan syömässä.. Sitä on pakko säännöstellä itse sitten että kuinka usein antaa pojalle syötävää, muuten on koko ajan napostelemassa eikä sitten oikein mitään syö kunnon annosta.
Toisaalta välillä tulee sellainen olo, että entäs jos hänen onkin oikeasti nälkä ja ilkeä äiti ei vaan anna ruokaa, kun ei ole ruoka-aika.. Mutta meillä syödään 2-3tunnin välein, joten luulis saavan tarpeeksi evästä.

Meillä on 2.5-vuotias poika, joka olisi koko ajan syömässä.. Sitä on pakko säännöstellä itse sitten että kuinka usein antaa pojalle syötävää, muuten on koko ajan napostelemassa eikä sitten oikein mitään syö kunnon annosta.
Toisaalta välillä tulee sellainen olo, että entäs jos hänen onkin oikeasti nälkä ja ilkeä äiti ei vaan anna ruokaa, kun ei ole ruoka-aika.. Mutta meillä syödään 2-3tunnin välein, joten luulis saavan tarpeeksi evästä.

Meillä ei edes se napostelu vaikuta, voi syödä ulkona pari omenaa ja sitten melkein heti kunnon satsin ruokaa.

Tuli sellanen mieleen, että kun kerroit pojan olevan allerginen ja lähinnä tuosta "läpipasko" jutusta...niin oisko mahdollista että pojalla on keliakia? siinähän monesti oireena on kova nälkä koko ajan, koska kaikki tulee suoraan läpi kun siellä suolessa ei ole sitä nukkaa mikä tekee jotain mitä en nyt muista :D siis jotain estää ruokaa sulamasta/imeytymästä elimistöön... kuitenkin nälkä ja syöminen keliaakikolla sitten tasaantuu kun saa oikeanlaista ruokaa mitä elimistö sietää.. joku viisaampi valaiskoon enemmän jos tahtoo :)

[QUOTE="vierailija";22070818]Tuli sellanen mieleen, että kun kerroit pojan olevan allerginen ja lähinnä tuosta "läpipasko" jutusta...niin oisko mahdollista että pojalla on keliakia? siinähän monesti oireena on kova nälkä koko ajan, koska kaikki tulee suoraan läpi kun siellä suolessa ei ole sitä nukkaa mikä tekee jotain mitä en nyt muista :D siis jotain estää ruokaa sulamasta/imeytymästä elimistöön... kuitenkin nälkä ja syöminen keliaakikolla sitten tasaantuu kun saa oikeanlaista ruokaa mitä elimistö sietää.. joku viisaampi valaiskoon enemmän jos tahtoo :)[/QUOTE]
Sitä tuo meitin lääkärikin nyt epäili ja kohta lähetään labraan, otetaan joku keliakiageenikoekin ettei tarvi sitä sit sen enempiä miettiä tulevaisuudessa. Pojalta on siis otettu keliakiakokeet joskus 8kk ikäisenä..

ompa hyvä että testaavat, mutta toivottavasti ei sitä kuitenkaan ole.. vaikka mulla lähipiirissä on useampikin keliaakikko ja hyvin pärjäävät, mutta ovat jo aikuisia ja vähintään murrosikäisiä.. en sitten tiedä mitä se olisi noin pienen kanssa..ei varmaan ainakaan aluksi kovin helppoa :-/ mutta tule ihmeessä kertomaan niistä testeistä! mulla on poika vasta puoli vuotias, mutta se on aina kummasti säännöstelly syömistään ja onki tosi hoikka ja pitkä.. nyt kuitenki alkanu syömään niin paljon että lopulta oksentaa..eli mun pitää nyt ite säännöstellä sen syömistä..

[QUOTE="vierailija";22071579]ompa hyvä että testaavat, mutta toivottavasti ei sitä kuitenkaan ole.. vaikka mulla lähipiirissä on useampikin keliaakikko ja hyvin pärjäävät, mutta ovat jo aikuisia ja vähintään murrosikäisiä.. en sitten tiedä mitä se olisi noin pienen kanssa..ei varmaan ainakaan aluksi kovin helppoa :-/ mutta tule ihmeessä kertomaan niistä testeistä! mulla on poika vasta puoli vuotias, mutta se on aina kummasti säännöstelly syömistään ja onki tosi hoikka ja pitkä.. nyt kuitenki alkanu syömään niin paljon että lopulta oksentaa..eli mun pitää nyt ite säännöstellä sen syömistä..[/QUOTE]

No meillä on jo noita allegioita että on joutunut miettimään mitä saa syödä ja mitä ei. Ja vehnäallergian takia on ollut paljon glut. tuotteet käytössä..se vaan noissa allergioissa että niistä tod.näk pääsis eroon, keliakiasta ei :( Sit sen näkee, toivottavasti sitä ei ole.