Osaako teidän taaperot säännöstellä syömistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiekuva kana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kiekuva kana

Aktiivinen jäsen
13.09.2010
1 798
0
36
Tai onkohan työ säännöstely oikea sana..:confused:
Mutta siis meidän hiukan alle 2v syö ihan hirmuisesti ja tänään jopa niin paljon että oksensi: /
Usein poika syö oman ruokansa ja isoveljen(joka syö kuin lintu) jämät..ja aina tuolla on nälkä.
Kuinka teillä muilla?

No, teillä vaan on lapsi joka tykkää ruuasta, häntä pitää rajoittaa. Jos on kovin laiha, en tietenkään rajottaisi. Meillä lapsi tietää hyvin tarkkaan milloin ei enää syö ja hyvin pieniä ovatkin hänen annoksensa. Pinoa saisi pojalla olla enemmän, mutta minkäs teet.

Kun on laiha ja läpipasko.. Ja siis vaikka olisi juuri syönyt niin tulee mankumaan jotain syötävää..
Allergioitakin on. Ihan sama koska meillä puhutaan syömisestä niin poika on aina valmis..yhdessä vaiheessa meni keittiöön maiskuttelemaan kun näki tv:ssä ruokaa..
Ei kai meillä mitenkään hirmu pitkät välit ole syömisessä.
Tänään oli aamupala klo 8.30-9 aikaan
lounas klo 12.30
välipala klo 15
päivällinen klo 18

Jos lapsi on hoikka, niin anna vaan vetää niin paljon kuin haluaa. Jotkut kuluttavat paljon energiaa ja jos on vielä laiha, niin saattaa olla, että elimistö yrittää nostaa painoa normaaliksi ja siksi on koko ajan nälkä.

Mä olen kuulemma syönyt lapsesta asti paljon. Tai ennen sitä pidettiin vain hyvänä, kun lapselle ruoka maittoi. Paino on aina ollut normaali eikä ole tarvinnut laihduttaa. Kai mä sitten olen osannut aina säännöstellä syömisiäni luonnostaan ja kuluttanut paljon.

Ei ole tullut mieleenkään säännöstellä lapsen ruokamäärää, kun paino on normaali.

Mä varmaan soittelen lastenpolille maanantaina..kun en viitti tk:hon lähteä näissä asioissa enään.

Onko muuten kenenkään lapselle refluksia ollut, onko silloin tullut jatkuvaa syömistä vai onko kieltäytynyt vallan syömisestä..?

Kun on laiha ja läpipasko.. Ja siis vaikka olisi juuri syönyt niin tulee mankumaan jotain syötävää..
Allergioitakin on. Ihan sama koska meillä puhutaan syömisestä niin poika on aina valmis..yhdessä vaiheessa meni keittiöön maiskuttelemaan kun näki tv:ssä ruokaa..
Ei kai meillä mitenkään hirmu pitkät välit ole syömisessä.
Tänään oli aamupala klo 8.30-9 aikaan
lounas klo 12.30
välipala klo 15
päivällinen klo 18

Anna ruoka useammin.
Aamupala 8.30-9
Lounas 11
Välipala 14
Päivällinen 16.30
Iltapala 19

Itselläni taas lapsi jota ei ruoka kiinnosta. Syö pieniä annoksia. Ollut vauvasta saakka pieniruokainen. Nyt 5v.

Osaa eikä tuota ylisyötetä (=ruokaa ei saa tuputtamallakaan menemään sen enempää kuin hän itse haluaa). Syö aikansa ja sitten lopettaa. On vaan vähän pieniruokainen..

Tosin jos äiti alkaa syödä sen jälkeen, kun hän on just syönyt, näkönälkä iskee ja pitää saada ainakin maistella vielä sitä samaa, mitä äitillä on. =)

Viimeksi muokattu:
Mä varmaan soittelen lastenpolille maanantaina..kun en viitti tk:hon lähteä näissä asioissa enään.

Onko muuten kenenkään lapselle refluksia ollut, onko silloin tullut jatkuvaa syömistä vai onko kieltäytynyt vallan syömisestä..?

Meillä kieltäytyi kokonaan, mut ihan yhtä mahdollista on, että aiheuttaa jatkuvaa syömistä, koska jotkut lapset kokee sen helpottavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22055511:
Meillä kieltäytyi kokonaan, mut ihan yhtä mahdollista on, että aiheuttaa jatkuvaa syömistä, koska jotkut lapset kokee sen helpottavaksi.

Niin, mä mietin kans sitä että jos sen takia söisi kokoajan. Pojalla oli refluksia vauvana maitoallergiasta, jos sitä onkin taas.

Muakin kiinnostaa tämä aihe. Meillä tyttö on aika pullea, syönyt hyvin ihan aina. Valittaa usein nälkää, mutta pääasiassa syödään ainoastaan ruoka-aikoina. Syödään perus kotiruokaa, tyttö saa herkkuja harvoin, ei mitään karkkeja tms. Terveellistä ruokaa (esim. tänään herneitä) saa syödä niin paljon kuin haluaa. Mutta oksentanut ei sentään koskaan ole, kuulostaa aika rajulta. Ikää myös kohta 2v.

[QUOTE="nana";22054850]eiköhän se ole myös vähän vanhemman vastuulla, kuinka paljon annetaan ruokaa.[/QUOTE]

:headwall: Inko totta! Kiva kun kerroit. Ei olis varmaan tullut ap:lle mieleen.

Tuo oksentelu kuulostaa huolestuttavalta. Samoin jos on allergioita ja refluksiepäilyä.

Mä olen käyttänyt omani ylimääräisellä neuvolakäynnillä. Lapsi 2v8kk on painoltaan ihan keskikäyrässä kiinni, mutta ruokahalu on sellainen mummo miellyttävä. Eli on oikea kaveripiirin ihmetyksen aihe "en ole IKINÄ nähnyt lasta, joka syö noin hyvin!".

Siinä vaiheessa kun muut sanovat lapsilleen, että "syöt yhden tuota ja toisen tuota ja SITTEN saat mennä leikkimään" niin meidän neiti on syönyt 1) eteen pilkotut vihannekset 2) lihapullansa ja perunansa ja hutaa, että "LISÄÄ lihapullia!".

Esim. juhlissa meidän lapsi on ensimmäinen, joka juoksee pöytään ja viimeinen joka lähtee. Huomaan selvästi, että pystyy syömään makeaa ihan eri mittakaavassa kuin kaverit. On pakko rajoittaa.

Tuollain se meidän poikakin, ensimmäisenä ja viimeisenä on aina pöydässä..ja mummot huokailee että on se ihana nähdä lapsi jolle ruoka maistuu.

Ja nyt tietty on flunssa taas tulossa niin jää kesken ruoka-altistus..hohhoijaa..: /