osaako muiden 1.2v jo sanoja ja kuinka paljon?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 12:05 Anne-81 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 01:40 Helmeri73 kirjoitti:
.......Tyttö ymmärtää paljon asioita ja viittomalla saa itsensä tosi hyvin ymmärretyksi, joten on kai sitä mieltä että näillä eväillä pärjää vielä toistaiseksi oikein hyvin. =)
Osaako tyttö viittoa vai "huitoo käsillään"? "Alan ammattilaisena" olen vain kiinnostunut.
Viittomisella tarkoitin sitä että esim. osoittaa sormella mitä haluaa tai mihin haluaa mennä ja kun esim. jokin on hukassa niin kääntää kädet sillein kämmenet ylöspäin ja nostaa hartioita kysyvä ilme naamalla että "Missä se on?" Tän tyylisiä juttuja. Ei siis osaa viittomakieltä jos sitä tarkoitit. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 10:35 ja lehemät lentää kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 08:50 vieras kirjoitti:
meijän neiti puhui sen ikäisenä jo aika paljon. Esim. 'koila tannoo hau hau ja kitta tannoo miau ja vauva ikkee jne.
Nyt on tyttö 1,6-vuotias ja tulee jo neljän sanan lauseita ja semmosia virkkeitten yhistelyjä että 'äitin puhelin, ei saa koskia' jne.
Juu aivan varmana en usko sua!!!! ettäs kehtaat narrata!!! \|O \|O \|O \|O \|O \|O
Ei ole mikään pakko uskoa, mutta tosiasia kumminkin. Miksi rupeasin tuommosia keksimään, kerro yksi hyvä syy!!!???
Kyllä sitä itekin ihmettelee aina, samoten vieraat, mutta niin se vain on.
1,5vuotisneuvola on tämän kuun lopussa.
 
Aloekukka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 10:00 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 10:35 ja lehemät lentää kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 08:50 vieras kirjoitti:
meijän neiti puhui sen ikäisenä jo aika paljon. Esim. 'koila tannoo hau hau ja kitta tannoo miau ja vauva ikkee jne.
Nyt on tyttö 1,6-vuotias ja tulee jo neljän sanan lauseita ja semmosia virkkeitten yhistelyjä että 'äitin puhelin, ei saa koskia' jne.
Juu aivan varmana en usko sua!!!! ettäs kehtaat narrata!!! \|O \|O \|O \|O \|O \|O
Ei ole mikään pakko uskoa, mutta tosiasia kumminkin. Miksi rupeasin tuommosia keksimään, kerro yksi hyvä syy!!!???
Kyllä sitä itekin ihmettelee aina, samoten vieraat, mutta niin se vain on.
1,5vuotisneuvola on tämän kuun lopussa.
meillä esikoisen eka sana mamma tuli 8kk iässä. 1v4kk osasi iti, äiti, moi, peeto (meidän koira) ja pöpö (tipu)
 
antiperspirantti
Meillä oli vauvakerhossa yksi tyttö, joka 9kk ikäisenä (!!!) puhui täysin selvästi useita kymmeniä eri sanoja! Mm. äitinsä sanoi lapsensa olevan sosiaalinen, niin 9kk toisti perässä sosiaalinen. Osasi myös itse tuottaa ja yhdistää asioita..

Oma lapseni sanoi ekat sanansa vähän yli 1v. (ankka, vauva, äiti)

1.5v. alkoi puhumaan enemmän (n.100sanaa) ja nyt 1v.9kk puhuu neljän sanan lauseita laulaa kokonaisia lauluja ulkoa ja sanavarasto on varmaan useita satoja.

Itse olen muuten kuulemma ruvennut puhumaan jo 7kk (!) en tiedä voiko se pitää paikkansa mutta näin äitini väittää. Ja lukemaan opin noin 4-5 vuotiaana. (silti äidinkielen numero ollut aina 7 tai 8

:LOL: )<br><br>
 
meillä (heinäkuinen) ei puhu mitään, mutta oppi sanoon pappa, tarkoittamatta pappaa. tavuilla puhuu:

na=napa,
ke=kello
kä=käpy

osaa osottaa lampun ja kellon. tykkää lukea silti kirjaa.

Ymmärtää todella hyvin, vaan ei osaa puhua, ilmaisee kyllä tahtoaa.
 
HEH
Meillä 1v 8kk eikä oikeastaan puhu. Muutamia sanoja kuten "kiikkuu", "äijä" ja "tittu".(suomeks keinu, kutsuhuuto kaukana olevalle ihmiselle ja tippu.) On kuitenkin liikunnallisesti kovin aktiivinen ja erittäin taitava. Isänsä oli myös miltei 2v kun alkoi puhua.
 
1v2kk iässä ei osannut kuin ihan muutaman sanan,eikä niitäkään yleensä käyttänyt.1v7kk iässä sanoja rupesi ihan yhtäkkiä ropisemaan useita päivässä ja toisteli perässä vähän väliä kuulemiaan sanoja.Nyt 1v10kk höpöttelee jo hirveästi ja välillä tulee jo 4 sanan lauseita.
 
Meidän kolmonen täyttää tän kuun lopulla 2 vuotta eikä sano vielä yhtään selvää sanaa... Mennään neuvolaan parin viikon kuluttua ja saadaan sieltä todennäköisesti lähete puheterapeutille. 13-vuotiaalla esikoisella on ollut dyspraksia joten pientä pelkoa on että kolmosellakin olisi se mutta tarvittaessa puheterapialla päästään siitä "vaivasta" :D

Kaksi vanhinta taisivat sanoa muutaman sanan hieman yli vuoden ikäisenä, myös esikko jolla oli puheongelmia. Kuopus on nyt 9,5kk eikä sano vielä sanaakaan :D
 
Meillä neitokainen 1v 3kk ja sanoja tulee jo todella paljon. Toistelee melkeinpä kaiken perässä. Ensimmäinen sana oli kiss (kissa). Kun ensimmäinen sana löytyi, sitten niitä tulikin tiheään uusia.
 
Meillä tyttö 07/05 on ollut TODELLA aikainen puheen kehityksessä. Kesäheinäkuussa tuli jo useita kymmeniä sanoja. Nyt puhua pälpättää 3 sanaisia lauseita. "Tikka hakkaa puuta." Eilen yllätti äidin laulamalla Ihahaa-laulun kokonaan. S korvautuu usein h:ksi. Muuten puhe on hyvin selvää. =)
 
jotenkin en usko sua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 21:56 vieras kirjoitti:
Meillä tyttö 07/05 on ollut TODELLA aikainen puheen kehityksessä. Kesäheinäkuussa tuli jo useita kymmeniä sanoja. Nyt puhua pälpättää 3 sanaisia lauseita. "Tikka hakkaa puuta." Eilen yllätti äidin laulamalla Ihahaa-laulun kokonaan. S korvautuu usein h:ksi. Muuten puhe on hyvin selvää. =)
Tyhmää leuhottamista ja valehtelemista lapseni on neron alku-asenteella... plaah! :/
 
Meillä poika 1v3kk on niin kova menemään, että sanoja tulee vasta isi, äiti, mamma, mummu, pappa ja koirannimi (en halua sitä nyt tähän kirjoittaa). Kuitenkin käyttää päivittäin vain yhtä sanaa näistä :)
 
vieras 2
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 23:31 jotenkin en usko sua kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 21:56 vieras kirjoitti:
Meillä tyttö 07/05 on ollut TODELLA aikainen puheen kehityksessä. Kesäheinäkuussa tuli jo useita kymmeniä sanoja. Nyt puhua pälpättää 3 sanaisia lauseita. "Tikka hakkaa puuta." Eilen yllätti äidin laulamalla Ihahaa-laulun kokonaan. S korvautuu usein h:ksi. Muuten puhe on hyvin selvää. =)
Tyhmää leuhottamista ja valehtelemista lapseni on neron alku-asenteella... plaah! :/

Mua tympäsee tällaset jutut kun kysytään jotakin lapsen kehityksestä, sitten jos vastaa rehellisesti saa haukut sen takia että lapsi on kehittynyt hyvin. Jos lapsi on samalla tasolla kuin muut, ollaan tyytyväisiä. Mieluummin tietenkin lapsi sais olla vielä hieman jäljessä muita.
Itse sain kokea tämän asian juuri aiemmin tässä aiheessa
 
:'( tulipa paha mieli!
Mitäs kysytte, jos ei saa vastata rehellisesti! Minä en tosiaankaan valehtele ja kehu!!!!! Olen vain onnellinen äiti ja tyytyväinen lapsestani. Lapseni ei todellakaan ole nikään pikkunero! Moni asia on hirvittävvän hankalaa ja moni samanikäinen osaa tehdä paljon sellaista mitä meidän tyttö ei. Laaja ystäväpiirini voi kyllä todistaa minun puhuvan totta! Mutta mitäs todisteluja minä tarvitsen, en mitään!!!! Vastasin vain kyselyyn! Uskokoot kuka tahtoo! =)
 
antiperspirantti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 09:20 vieras kirjoitti:
:'( tulipa paha mieli!
Mitäs kysytte, jos ei saa vastata rehellisesti! Minä en tosiaankaan valehtele ja kehu!!!!! Olen vain onnellinen äiti ja tyytyväinen lapsestani. Lapseni ei todellakaan ole nikään pikkunero! Moni asia on hirvittävvän hankalaa ja moni samanikäinen osaa tehdä paljon sellaista mitä meidän tyttö ei. Laaja ystäväpiirini voi kyllä todistaa minun puhuvan totta! Mutta mitäs todisteluja minä tarvitsen, en mitään!!!! Vastasin vain kyselyyn! Uskokoot kuka tahtoo! =)
:hug: Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..
En ymmärrä miksi ylipäätään jotkut haluavat VERTAILLA lapsiaan.
Jokainen on yksi ainutlaatuinen yksilönsä. Myös minä olen saanut "pään aukomista" osakseni siksi, että tyttöni on puhelias ja hyvin omatoiminen.
Ihmiset nyt vaan on erilaisia.
 
Meidän pojan eka sana tuli 10 kk:n ikäisenä ja se oli "hauva". Nyt poika on 1 v 3 kk ja sanavarastoon kuuluvat ainakin seuraavat "sanat":

amp = lamppu
tiitti = kiitti
paappa = heippa!
anna = anna
ättä = äiti
ma = maito
tää = täällä!

Sitten osataan hienosti kertoa miten ovi sanoo: "pam!", hauva sanoo: "hau", kissa sanoo: "mau/miau" tms., lehmä sanoo: "muu", auto sanoo: (pörinää) jne. Hauskaa!!!

:LOL:
 
Täällä on kyllä sellainen puhekone,neiti 1.3v puhuu kuin Ruunebergi,tarhan tätitkin ihmeissään....Ei pysty määrässä laskemaan:)Kivaa,kun pystymme jo juttelemaan:)

1 v:nä tuli äiti,isi,mummi,koira,ankka,kissa,lintu,kukka,puu,aurinko ym...
 
meillä 19pv tulee 1,1v ja sanoo jo äiti,tyttö ja papa (papalla nyt yritetään tarkottaa isä kun sen sanomiseen menee varmaan aikaa)
en sitten usko että poika vielä tieetää mitä ne tarkoittaa ja ovat mutta niitä hokee kun itse hokee :)
 
meillä nyt 1v3kk
jottai tämmösiä.... äiti, auto, hauva, heppa, pappa, ihahaa, tätä haluaa, toho haluaa, auta, anna, (koiran nimi), ei, joo, kakka, pois, moi, heihei.............. ja sit on tietysti sitä omaa seliseliä!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 07:56 vieras 2 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 23:31 jotenkin en usko sua kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 21:56 vieras kirjoitti:
Meillä tyttö 07/05 on ollut TODELLA aikainen puheen kehityksessä. Kesäheinäkuussa tuli jo useita kymmeniä sanoja. Nyt puhua pälpättää 3 sanaisia lauseita. "Tikka hakkaa puuta." Eilen yllätti äidin laulamalla Ihahaa-laulun kokonaan. S korvautuu usein h:ksi. Muuten puhe on hyvin selvää. =)
Tyhmää leuhottamista ja valehtelemista lapseni on neron alku-asenteella... plaah! :/

Mua tympäsee tällaset jutut kun kysytään jotakin lapsen kehityksestä, sitten jos vastaa rehellisesti saa haukut sen takia että lapsi on kehittynyt hyvin. Jos lapsi on samalla tasolla kuin muut, ollaan tyytyväisiä. Mieluummin tietenkin lapsi sais olla vielä hieman jäljessä muita.
Itse sain kokea tämän asian juuri aiemmin tässä aiheessa
peesi. eipä huvita kertoa koska meidän nero sanoi ekan sanansa, tai tulee haukut. en ole kovin monelle muullekaan huudellut, ettei sitten kuule päivittelyä lopun ikäänsä. sen voinen sanoa, että nyt yksiveenä on menossa kausi, jolloi kaikki onkin taas vaan "höö". mutta senkin se sanoo älykkäästi... hahaa.

itse olen niin tyhmä, etten ymmärrä mitä tyydytystä tuottaisi netissä valehdella omasta tenavastaan? jokainen näyttää omassa elämässään, mihin niitä rahkeita riittää tai mihin valintoihin päätyy.

jos on sitten vielä aikuisena joku tarve pönkittää itsetuntoaan, niin oltakoon iloisia, sillä kypsyminen on aliarvostettua nykyään, ja tuollainen tyyppi tulee olemaan aina nuori, suorastaan teini. ainakin mieleltään. joskus oliskin paikallaan lapsen kehityksen vertailun sijaan alkaa itse kasvaa ihmisena.

kateus on ruma asia, jonka luulisi syövän kantajansa voimavaroja. eikö se, että joku on iloinen lapsensa kehityksestä voisi tuoda tähän maailmaan enemmän iloa? vai onko tämä muka kivempi mesta meidän lapsillemme, jos täällä hengailee vain noita toisen onnen latistajia.

 
Noihan kehitys hommat menee yleensä niin että joka esim. oppii kävelee aikaisemmin niin esim. puhumaan oppii myöhemmin.. jokainen tavallaan, ei se yhtään huonommaksi tee :attn:

Meijän neiti on 1v4kk sanoja; Äiti, isi, vauva, pappa, heppa, elvis(eeis), lamppu (aappu), kukka, kakka, auto, kii, ankka(aakka), tippu, anna..

Itse opin todella myöhään käveleemään 15kk iässä mutta puhuin 9kk iässä. Tyttö myös alkoi sanomaan ensimmäisiä sanoja viikkoa vajaa 9kk iässä.
 

Yhteistyössä