Osaako kukaan sanoa FERRITIINIARVOSTA?

• Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Äiti"
Olen raskaana ja kärsinyt aina anemiasta. Lisäksi sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Eka neuvolassa hb oli 108, vaikka olin syönyt rautakuurin jo ennen raskautta. Söin sitten toisen kuurin ja c-vitamiinin kanssa. Oli nyt läääkärineuvola, mutta hb olikin vain laskenut lisää. Oli nyt 103.

Lääkäri laittoi mut keliakia verikokeeseen ja rautavarastokokeeseen. Sain eilen terkkarilta kuulla vasta ferritiiniarvot ja ne oli 8. Terkka sanoi että ei osaa sanoa tuosta arvosta mitään, vaan lääkäri kattoo ne ja muutki tulokset (keliakia tulos ei ollu tullu vielä). Ja soittaa mulle vasta ens perjantaina.

Osaako kukaan sanoa onko tuo ferritiiniarvo normaali, kun se oli 8.?

Mulla on oireina tajuton väsymys, palelu, vaikka vaatetta on monta kerrosta päällä, joka päiväinen pääkipu, huono olo ym...Raskausviikkoja jo 15 ja ennen ei oo palellu ja väsyttäny läheskään näin pitkään.

"äiti"
Ferritiiniarvo, joka on alle 40, kertoo anemiasta. Jos haluat tietää lisää, Googlaa ihan tolla sanalla.
Toivotan onnea raskaudelle ja toivottavasti saat hb:n nousuun!

Matala, mutta viite-arvojen sisällä. Raskauden takia olisi varmasti parempi olla korkeampi.

"Ferritiini
Viitearvot:
Naiset 6-160 ug/l
Miehet 28-400 ug/l
Lapset <16 v 4-120 ug/l

Ferritiini on molekyyli joka varastoi elimistön rautaa. Näin ollen ferritiinin pitoisuus korreloi suoraan elimistön rautavarastojen määrään. Matalia arvoja todetaan raudanpuutteesta johtuvissa anemioissa. " Lähde: Poliklinikka.fi - S-Ferrit

[QUOTE="äiti";23497667]Ferritiiniarvo, joka on alle 40, kertoo anemiasta. Jos haluat tietää lisää, Googlaa ihan tolla sanalla.
Toivotan onnea raskaudelle ja toivottavasti saat hb:n nousuun![/QUOTE]

Ota tästä nyt sitten selvää, täällä myös ferritiinistä (luotettavasta lähteestä): TYKSLAB - P -Ferritiini.

Huom.
Labrojen viitearvot vaihtelevat ja ovat lopulta vain viitearvoja. Itse en ottaisi tuollaiseen arvoon mitään kantaan netissä, koska rajojen tuntumassa mennään. Hoitava lääkäri tulkkaa sitten.

"Äiti"
Siksi kysyinkin teiltäkin, kun netistä löytyvä tieto on vähän ristiriitainen tai epäselvää. Tuo viitearvo ei kerro oikeen mitään. Ainakin mulla se on tosi alhainen ja jostakin luin että se pitäs olla vähintään 40, mutta jos lukee nuita viitearvoja niin oisko muka siis jo arvo 6:kin normaali?

"Äiti"
http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6900

Nyt löysin linkin, missä lukee että: Normaali veriseerumin ferritiiniarvo on 100 +/- 60 mg/l.

Eli mulla siis aivan liian alhainen. ;(

"vesimeloni"
Kovasti on näköjään ristiriitaista tietoa tosiaan ferritiiniarvoista. Mulle lääkäri sanoi, että pitäisi olla 10-140. No, jokatapauksessa mulla oli huiman alhainen, vain 1. :( Tämä siis viime syksynä. Hb silloin 107. Puolen vuoden rauta+c-vitamiinikuurin jälkeen ferritiiniarvo oli 11 ja hb 125. Mulla on siis jonkinlainen raudan imeytymishäiriö. Rautaa pitää syödä edelleen koko ajan, syksyllä arvot katsotaan uusiksi.

vierailija
Noni, törmäsin tähän kessaan todella myöhässä, mutta kuitenkin joku tähän vielä törmää tietoa etsiessään ja uskokaa kun kerron, ferritiiniarvon olisi hyvä olla 70-> mutta vähintään 40. Itselläni oli alle 10, onnekseni on erikoislääkäri, joka on hieman omaa luokkaansa ja tehnyt lukuisia tutkimuksia ferritiiniin liittyen. Monet lääkärit eivät ole ottaneet tästä selvää ja luottavat sokeasti viitearvoihin. Itse olen nyt kahden vuoden rautakuurilla, 100mg päivässä, siksi, että kärsin äärimmäisestä raudan puutteesta. Nyt muutaman kuukauden jälkeen kynteni ovat vihdoin alkaneet taas kasvaa enkä ole ihan niin väsynyt ja pahoinvoiva, mutta olon sanotaan kohenevan vasta puolen vuoden jälkeen. Älkää luottako viitearvoihin tai edes kaikkiin lääkäreihin, näitä asioita ei käydä lääkiksessä huolella. Etsikää tietoa henkilöstä Tom Widenius, ja hänen kirjoittamiaan tekstejä. Hän on auttanut lukuisia ihmisiä, joita kukaan muu lääkäri ei ole ottanut todesta. Älkää jääkö masennusoireiden ja älyttömän väsymyksen keskelle, vaan ottakaa selvää asioista ja taistelkaa itselleni hoitoa. Kävin itse neljällä lääkärillä ennen kuin sain oikean diagnoosin raudanpuutteeseen. Ps. Tämä lääkäri omaa yli 300 ferritiiniarvon, ja kuulemma ei väsymus vaivaa.

vierailija
Noni, törmäsin tähän kessaan todella myöhässä, mutta kuitenkin joku tähän vielä törmää tietoa etsiessään ja uskokaa kun kerron, ferritiiniarvon olisi hyvä olla 70-> mutta vähintään 40. Itselläni oli alle 10, onnekseni on erikoislääkäri, joka on hieman omaa luokkaansa ja tehnyt lukuisia tutkimuksia ferritiiniin liittyen. Monet lääkärit eivät ole ottaneet tästä selvää ja luottavat sokeasti viitearvoihin. Itse olen nyt kahden vuoden rautakuurilla, 100mg päivässä, siksi, että kärsin äärimmäisestä raudan puutteesta. Nyt muutaman kuukauden jälkeen kynteni ovat vihdoin alkaneet taas kasvaa enkä ole ihan niin väsynyt ja pahoinvoiva, mutta olon sanotaan kohenevan vasta puolen vuoden jälkeen. Älkää luottako viitearvoihin tai edes kaikkiin lääkäreihin, näitä asioita ei käydä lääkiksessä huolella. Etsikää tietoa henkilöstä Tom Widenius, ja hänen kirjoittamiaan tekstejä. Hän on auttanut lukuisia ihmisiä, joita kukaan muu lääkäri ei ole ottanut todesta. Älkää jääkö masennusoireiden ja älyttömän väsymyksen keskelle, vaan ottakaa selvää asioista ja taistelkaa itselleni hoitoa. Kävin itse neljällä lääkärillä ennen kuin sain oikean diagnoosin raudanpuutteeseen. Ps. Tämä lääkäri omaa yli 300 ferritiiniarvon, ja kuulemma ei väsymus vaivaa.
Miten sun maha kestää sen valmisteen? Minkä niminen sulla on käytössä?

vierailija
Miten sun maha kestää sen valmisteen? Minkä niminen sulla on käytössä?
Mä esim nappailen tällä hetkellä 2 x 100mg Obsidania (ferritiini 12) ja 1000mg c-vitamiinia samaan aikaan. C edistää raudan imeytymistä ja auttaa siihen, ettei tuu niin paljon vatsaongelmia. Aluksi koitin vetää ilma c tä ja maha oli ihan kuralla ja oli tosi paha olo. Nyt ei tunnu missään.

vierailija
Mä esim nappailen tällä hetkellä 2 x 100mg Obsidania (ferritiini 12) ja 1000mg c-vitamiinia samaan aikaan. C edistää raudan imeytymistä ja auttaa siihen, ettei tuu niin paljon vatsaongelmia. Aluksi koitin vetää ilma c tä ja maha oli ihan kuralla ja oli tosi paha olo. Nyt ei tunnu missään.
Mulla on toisenlaisia kokemuksia muiden kertomana.
Onko kukaan sanonut, et viljan fytaatit estävät raudan imeytymisen? Ihan hyvin pärjää ilman viljaa monikin:)

vierailija
Tässä myös yksi aiheeseen perehtyneen lääkärin blogi:
http://www.medipudas.fi/blogi/
Ilonalla on myös oma suljettu keskusteluryhmä facebookissa, jossa käy itse vastailemassa ihmisten kysymyksiin. Linkkiä en laita, koska en tiedä, saako sitä jakaa yleisesti. Itse pääsin sinne kutsuttuna kaverin kautta.

Samaten tämä kaveri tietää asiasta melkoisesti:
https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/
https://esasoppi.fi/raudanpuute/raudanpuute-tunnistetaan-huonosti/
https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen-oireita/

vierailija
Mulla on toisenlaisia kokemuksia muiden kertomana.
Onko kukaan sanonut, et viljan fytaatit estävät raudan imeytymisen? Ihan hyvin pärjää ilman viljaa monikin:)
Taas todistitte sen, että asia on täydellinen tabu: ei saakertoa, että ne Obsidanit oikeesti on hengenvaarallisia.:ninja:
Tiesin sen toki ennestään, mut ei kuolleet ole ennenkään voineet valittaa mistään mitään.:sleep:

Yhteistyössä