osaako kaikki ekalle menevät jo uida?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulevan ekaluokkalaisen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki tuntuu hehkuttavan,että lapsi osaa uida jo ennen kouluikää..tuntuu oudolta ettei meillä osata.Uimakoulu alkaa kesällä,mutta 10 kerran uimakoulusta täytyy pulittaa yli 60? ja rahat muutenkin tiukilla.

Ajattelin että riittääkö os itse yrittää opettaa,oppii sitten tai ei.

Eivät likikään kaikki osaa uida ekalla luokalla. Meidän tuleva ekaluokkalainen sitä vastoin ui jo 50 metriä vatsallaan ja selällään. Mutta meillä uintia on harrastettu kuopuksen synnyttyä, eli keskimmäinen on kolmivuotiaasta asti käynyt säännöllisesti viikottain uimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mitä haittaa siitä voisi olla? Lapsi ei opi lukemaan, kun ei osaa uida?
Haittaa on jos menevät uimaan koko luokan voimalla ja just se mun lapsi on ainoo joka ei osaa uida ja jää toisten jalkoihin siellä altaassa kun ope ei jouda vahtimaan...

Minä opin uimaan vasta kuudennella luokalla. :) Ja mun sisko oppi muistaakseni viidennellä luokalla, vaikka meidän perheessä on kyllä viety uimaan ja opetettu ja kaikenlaista yritetty. :D

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Haittaa on jos menevät uimaan koko luokan voimalla ja just se mun lapsi on ainoo joka ei osaa uida ja jää toisten jalkoihin siellä altaassa kun ope ei jouda vahtimaan...

jos luokalla on 20 oppilasta niin heistä kolme saattaa osata uida

Uimaan opettaminen ei kyllä itse ole helppoa, helposti opettaa väärin. Eli meidän pienin (4 v) osaa sukeltaa kaulansa syvyisestä vedestä tavaroita, liukua ja uidakin muutaman vedon. Mutta minun on tosi vaikea yrittää opettaa hänelle enää yhtään enempää itse. Vesipeuhut hänen kohdallaan ovat tavallaan turhia, osaa jo kaiken mitä niissä voi oppia, mutta laitan syksyllä kuitenkin sellaiseen, jotta osaa sitten toimia ryhmässä 5-vuotiaana, kun vihdoin pääsee uimakouluun.

Kannattaa etsiä uimaanopettamisesta vinkkejä netistä, jos siihen päädytte. Minä kyllä suosittelisin sitä uimakoulua. Tässä esim. yksi ohje

http://www.iltalehti.fi/perhe/200707116343687_pr.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Pojan luokalla puolet osasi. Ja niistä kolme ui satoja metrejä.

Uimakoulu on tehokkain ja nopein tie oppimiseen. Se hinta siitä kannattaa maksaa. Koulussa ei opi uimaan. Uinnin osuus koululiikunnasta on tosi pieni.

Vanhempien vastuulla se siis on.

täälläpäin on vissiin iso osallistumisprosentti noihin koulunsa aloittavien uimakouluihin sillä täällä jos luokalla 20 oppilasta niin 3 ei osaa uida.

Uintia on kouluissa aika vähän, joten eipä tuo haittaa jos ei osaa. Onhan sitä tärkeämpiäkin asioita, joita epun olisi hyvä osata ja ne on varmaan eskariope vuoden aikana kertonutkin vanhemmille.

Meillä 4v. kävi nyt keväällä ekan kerran uimakoulussa ja tavoite olisi oppia uimaan ennen kouluikää (tosin poika ei sitä tiedä) mutta oppii koska oppii, pääasia ettei pelkää vettä ja tykkää käydä uimassa. Taitaa pikkuveikka oppia uimaan samaan aikaan isoveljen kanssa, ikäeroa 2v9kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Pojan luokalla puolet osasi. Ja niistä kolme ui satoja metrejä.

Jos teidän luokka on noin se ei kuitenkaan kerro sitä yleistä tasoa mun mielestä.
Omani on myös uinut ekalla 200m rintaa, mut hän onkin ollut vedessä kahdesti viikossa 4kk ikäisestä alkaen ja viihtynyt siellä ja isänsä on harrastanut uintia ihan kilpaillen, joten opetusta on ollut, kun se aika on ollut otollinen.

Kaikki lapset eivät myöskään ole kiinnostuneita vedessä peuhaamisestakaan, mikä tietenkin vaikuttaa osaltaan uimisen oppimiseen ja sit on myös käsite uiminen aika laajakäsitteinen asia et mitä se sit pitääkään sisällään ku osaa uida.

täälläpäin on vissiin iso osallistumisprosentti noihin koulunsa aloittavien uimakouluihin sillä täällä jos luokalla 20 oppilasta niin 3 ei osaa uida.

Toi mitä kirjotin on sellanen otos mistä puhuttiin koko Suomea käsittävänä asiana.

Meillä osasi molemmat lapset jo hyvin uida ekalle mennessään,mutta osin varmaan siksi kun ollaan kesäisin kaikki vapaa-ajat veneilemässä ja lapset on tuohon vesielementtiin totutettu ja vauvasta asti.Tuo hurjasti turvallisuutta tuohon vesilläliikkumiseen kun lapset ui hyvin eikä säiky vaikka putoaisivat kannelta tai laiturilta.Liivipakko tietty on kun vene liikkuu,mutta ei niitä hellepäiviä rannalla viitti olla pelastusliivit päällä. Koulun järjestämä uimaopetus on kyllä meillä plus miinus nolla,niin muutama noita uintikertoja on!

Yhteistyössä