Osaako joku tehdä kermaperunoita?

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Kertokaahan miten tulee oikein ihania, maukkaita, pehmeitä ja hyviä omatekoisia kermaperunoita?

Kerran olen elämässäni kokeillut tehdä, lopputulos ei oikein miellyttänyt, vaan perunat olivat liian kovia... :headwall:

Niitten pitää antaa kypsyä kunnolla.

Perunoita (eikä mitään pottusipuliseksotuksia, yäk) kermaa, (valkosipulia) suolaa tai aromisuolaa.

Ja uunissa, 200 astetta ainakin puolitoista tuntia.

Nopsempi tapa on siivuttaa kypsät perunat paistinpannulle voihin ja sitten kermaa sekaan ja aromisuolaa ja odotellaan että kerma sakenee. :p

(jahas, nälkäkin taas)

Kuorin ja viipaloin perunat suht ohuiksi.
Sekaan pilkottua sipulia ja halutessaan myös valkosipulia.
Suolaa ja hitunen valkopippuria.
Runsaasti oikeaa kermaa.
200 astetta ja tunti.

Ihan normaali ohje kait tuo on mutta minusta niistä tulee oikein hyviä. :)

Viipaloi potut tarpeeksi ohuiksi.Silppua sipulia.

Lado vuokaan.Ripsuttele valkopippuria varovasti, suolaa ja jos haluat voita.

Päälle 2prk kermaa.Pidä uunissa n.150-175c 2h.Kääntele puolessa välissä kypsennystä.

Minä tein pari viikkoa sitten ihan ekaa kertaa itse. Kuorin ja pilkoin perunat aika pieniksi kuutioiksi. Laakeaan uunivuokaan ja paljon kermaa päälle, niin että peittyivät kunnolla. Suolaa ja pippuria, uunissa 200 astetta about tunti, lisäilin puolessa välissä kermaa kun näytti kuivuvan.

Tuli todella hyvää. :p

Tämä ny ei oikeen liity tähän, mutta kermaperunoita nämäkin on. Anoppi tekee aina mökillä ruuaksi kermaperunoita ranskalaisista. Paistaa perunat pannulla ja lisää ruokakermaa ja mausteita. Aivan mielttömän hyvää ja helppoa :D Olisko nuo ny sit jotku laiskan miehen kermaperunat :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Jos nyt tekisin huomenna tai lauantaina kermapottuja, niin osaattekos suositella, mitä tekisin sen kaveriksi?

Possunsisäfilettä? (onko vähän tylsä..?)

Broilerin filettä, kasvispihviä, lihapullia ...

*nyt tuli nälkä
:ashamed: *

Jos nyt tekisin huomenna tai lauantaina kermapottuja, niin osaattekos suositella, mitä tekisin sen kaveriksi?

..Ja mä voin tulla kaveiks kans -syömään -

:snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja zannu:

oijoi, oiskii kiva saada ruokaseuraa.. Illalla ois sit (huomenna) täällä joku muotitapahtuma kaupungilla ja rättikaupat auki 23:een... Tervetuloa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja zannu:

oijoi, oiskii kiva saada ruokaseuraa.. Illalla ois sit (huomenna) täällä joku muotitapahtuma kaupungilla ja rättikaupat auki 23:een... Tervetuloa. :D

No jes! Ja onnea; muakin himotti kermapottu raskausaikana - ja kyllä tälleen muulloinkin
=)

paista pannulla viipaloidut perunat puolikypsiksi, laita ne sitten uunivuokaan, mausteeksi suolaa ja rouhittua mustapippuria, päälle kuohukermaa reilusti. Jos haluat juustoperunoita niin lisää emmental -tai
aurajuustoa, jos haluat valkosipuliperunoita niin lisää hienonnettua valkosipulia. Paita 180 asteessa niin kauan että perunat tuntuvat haarukalla kokeillessa pehmeiltä. :p

Vielä yksi kyssäri; Onko jauhoperunat vai yleisperunat parempia tuohon kermaperunatarkoitukseen? Nyt on kermat ja erilaisia perunoita ostettuna.. :p
Laittaisin jauhoisia. "Muhjaantuvat" paremmin, yleiset jää liian kiinteikisi ja erillisiksi siivuiksi.

Kuumimmat

Yhteistyössä