Osaako joku sanoa miten suurella todennäköisyydellä saan raskausdiabeteksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tein tänään raskaustestin ja plussahan sieltä tuli. En edes ajatellut olevani raskaana, koska lasta ei ole erityisesti yritetty. Olemme käyttäneet keskeytettyä yhdyntään reilun vuoden. En tarkkaan tiedä, kuinka pitkällä raskaus on. Raskaus on ollut täysin oireeton. Menkkoja ei kuulunut, joten hoksasin sitten, että voisinko olla raskaana. Mulla en ennestään yksi lapsi ja raskaus meni hyvin. Ei ollut raskausdiabetestä ja arvot loistavia koko raskauden ajan. Lapsi painoi 4260g. Suvussani ei ole diabetestä. Oma BMI on noin 32. Tähän päivään asti olen syönyt vähän miten sattuu. Mutta nyt kun sain tietää olevani raskaana, päätin heti alkaa liikkumaan vähintään sen 30min per päivä ja syömään terveellisesti. Voiko siis raskausdiabetestä ehkäistä liikunnalla ja ruokavaliolla? Mieheni on hoikka ja erittäin urheilullinen, mutta hänen suvussaan on diabetestä. Olen muuten perusterve 24-vuotias.

Tyhmä kysymys, mutta odotan asiallisia vastauksia:)

Mun bmi oli ekassa ja tokassa raskaudessa 35 ja kolmannessa 32 ja neljännessä 29. Kaikki raskaudet meni hyvin, eikä ollut rd:tä yhdessäkään. Suurin lapsistani panoi syntyessään tasan 4kg ja esikoiseni, joka oli pienin 3400g.

Eli sulla on raskausdiabeteksen riskitekijöistä vain yksi. Paino. Liikuliikuliiku ja syö lautasmallin mukaan. Jätä makeat, pizzat jne pois! Et sä rd:tä saa jos noudatat ruokavalio-ohjetta.

Mulla tuli RD, vaikka olin normaalipainoinen liikunnallinen odotta, jolla ei ole sukurasitetta edes takana.

Kukaan meistä tällä palstalla ei pysty kysymykseesi varmuudella vastaamaan.

Tosin todennäköisyys on pienempi mitä vähemmän on riskitekijöitä, mutta ei se kuitenkaan kokonaan sulje rd mahdollisuutta pois.

Parasta on että elät normaalia terveellistä elämää turhia murehtimatta.

(Itsellä takana kolme raskautta joissa viimeisimmässä oli rd)

Ei sillä ole oikeastaan mitään tekemistä sun raskaudenaikaisilla syömisillä ja liikkumisilla että puhkeaako se vai ei. Mutta jos semmonen sattuis olemaan, ruokavalio ja liikunta usein auttaa pitämään haittavaikutukset kurissa. Ja terveellistä on muutenkin noudattaa rd-ruokavaliota eikä mässyttää makeaa. Ja voin kertoa, että synnytyksen jälkeen on paljon kivempi olla kymmenen kiloa kevyempi =)

On tutkittu että D- vitamiinin puutos altistaa diabetekselle. Kannattaa käydä S-D-25 kokeessa, niin selviää miten paljon pitää ottaa lisä Deetä. Se on varma että neuvolan suositus 10µg ei riitä sekä äidin että vauvan tarpeisiin. Kanadassa suositellaan odottaville 150µg!!

Raskausdiabetes on todella yleinen ja siihen sairastuu ihan normaalipainoisetkin. Aivan mahdollista, että sen saat, mutta toivottavasti et. Kaverini 22 bmi:lla sairastui raskausdiabetekseen. Ruokavaliolla hoidettiin ja puolen vuoden kuluttua synnytyksestä todettiin tyypin 2 diabetes ja insuliinit käyttöön. Ikää hänellä oli tuolloin 21 vuotta.

Mä olin normaalipainoinen (painoindeksi 22-23 ennen raskautta) eikä suvussa diabetestä. Silti sain sen ja se oli päällä silloinkin kun laihduin 7kg alkuraskaudessa ja oksensin 10krt päivässä :( että joskus noinkin.

[QUOTE="vieras";23877358]Liiku, syö terveellisesti ja aloita D-vitamiinilisä (tai mielellään monivitamiini) ja sokerirasituskokeeseen sitten rv 24-28. :)[/QUOTE]

Ei mitään apteekin synteettisiä vitamiineja! Deetä saa täysin lisäaineetomana, Bioteeki TehoD- tipat. Linssit ja pavut pitävät hyvin sokerin tasaisena. Niissä on myös B-vitamiinia. Muutama kourallinen siemeniä ja manteleita, niin saa oikeeta rasvaa myös!

Yhteistyössä