Osaako joku sanoa, kauanko yleisesti ottaen kestää "toipua" pitkäaikaisesta seks. hyväksikäytöstä?

  • Viestiketjun aloittaja erään uhrin läheinen
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen joskus ajatellut että ehkä mun pelastus oli tietylla tapaa se että olin niin pieni kun hyväksikäyttö tapahtui, 5 vuotias kai kun alkoi. En mä muista tarkkaan, mutta pitihän se teini-iässä terapioida, kaiken kaikkiaan vuoden söin lääkkeitä ja kävin terapiassa. Sen jälkeen olen ollut ok, en nyt ihan osaa sanoa että mistä vaiheesta asti enemmän ja koska vähemmän, mutta pitkän aikaa jo olen ollut miettimättä kyseistä asiaa.
 
vieras
Mun serkut joutuivat isänsä hyväksikäyttämäksi ja edelleen terapia kesken. Tapahtuneesta nyt n. 10 vuotta. Isä sai tuomion, n. 1 vuosi linnassa - siis käytännössä katsoen ei mitään lastensa elämän pilaamisesta. Periaatteessa tytöt elävät tällä hetkellä ns. "normaalia" elämää omien miestensä ja lastensa kanssa mutta henkisellä puolella paranemisprosessi edelleen kesken :(
 
ap
Onko mahdollista, ettei siitä toivu koskaan? :( Vai mitä ihmiset tarkoittavat sillä, kun sanovat, ettei kaikki selviä hyväksikäytön aiheuttamista traumoista ikinä? Voiko käydä niin, ettei mielenterveys kestä enää normaalia arkea, työntekoa/koulunkäyntiä tms? :/
 
ap
Minunkin läheiseni on isänsä pitkäaikaisen hyväksikäytön uhri. :/ Tarvitsee vielä ainakin kaikkea mahdollista apua ja tukea: osastohoitoa, terapiaa, lääkkeitä jne. Ei kykene käymään koulussa/töissä. Itsetuhoista käytöstä ja monenlaista oireilua. :/
 
uhrin kaveri
On ihan mahdollista, ettei toivu koskaan.
Kaikki seksuaalirikokset ovat uhreille niin rankkoja kokemuksia, että ne varmasti tavalla tai toisella seuraavat mukana koko elämän. Ja todellakaan kaikki eivät toivu ikinä. :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja uhrin kaveri:
On ihan mahdollista, ettei toivu koskaan.
Kaikki seksuaalirikokset ovat uhreille niin rankkoja kokemuksia, että ne varmasti tavalla tai toisella seuraavat mukana koko elämän. Ja todellakaan kaikki eivät toivu ikinä. :(

Mitä se käytännössä tarkoittaa, ettei toivu ikinä?
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja uhrin kaveri:
On ihan mahdollista, ettei toivu koskaan.
Kaikki seksuaalirikokset ovat uhreille niin rankkoja kokemuksia, että ne varmasti tavalla tai toisella seuraavat mukana koko elämän. Ja todellakaan kaikki eivät toivu ikinä. :(

Mitä se käytännössä tarkoittaa, ettei toivu ikinä?
ajattelisin näin, että voi ola masennusta tms mt-oireita, turvallisen luottamussuhteen/parisuhteen rakentamine voi olla erittäin vaikeaa, tai ei vaikka kykene seksiin ollenkaan... pahimmasta päästä nää
 

Yhteistyössä