Nyt vasta lukasin jatkoja...
Eli ihan ekaksi elatustuethan ei lopu menipä naimisiin ja eros eka kerran jälkeen vaikka tuhat kertaa!!
Vain asiasta tietämätön tollukka voi sellaista laukoa..
Elatus kulkee samaa rataa kuin on sovittu 18 ikävuoteen asti eikä ole mitenkään sidonnainen siitä onko toinen naimisissa tai avoliitossa...
Summistahan voi aina neuvotella tai kiistellä oikeutta myöten jos tarvis on mutta sehän on jo toinen juttu...
Naimisiin kun menette niin edellisen liiton tulosten nimi ei muutu ellet itse halua esim.uuden miehen nimelle mutta jos on yhteishuolto niin iskän lupa tarvitaan myös ja tietty lapsilta myös mielipide jos on ikää on riittävästi.
Tuloista ja menoista sen verran että toisen tulothan jo vaikuttavat sinun tuloihisi jos saman katon alla asutte-olipa naimisissa tai ei.
Samoin jos tuleva miehesi joutuu työttömäksi niin hän saa sinun lapsistasi lapsikorotuksen työttömyyspäivärahoihin kun samaa taloutta olette..Ja huvittavinta on että myös samoista lapsista saa iskäkin..
Kokemusta on

Ja tietysti äitikin..
jahas, mitäs muuta...
Samoin jos on ulosotto-ongelmia niin kaikki perheen lapset lasketaan elätettäviin ja suojaosuus nousee etteivät voi heti palkalle mennä noin vain..
Tästäkin kokemusta joskus muinoin...
Avioehtoa kannattaa miettiä jos jommalla kummalla on enemmän omaisuutta vastaisuuden varalle tai jos siltä tunnustaa muutenkin...
Kelalta kysyin itse sen että kenen tulot katsotaan kun isot kakrut lähtee opiskelemaan:isänsä, minun vai mieheni..
Alle 18v meidän perheen tulot ja yli 18v opiskelemaan lähtevälle katsotaan sen vanhemman tulot jonka luona on ollut viimeksi kirjoilla...
Hieman aikaisessa kyselin kun ovat vasta ala-asteella mutta aikainen lintu madon nappaa..vai miten se menikään...
Rykäseppä jotain kysymyksiä lisää jos askarruttaa niin latelen seuraavan novellin myöhemmin...