Osaako joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KohtaHaluton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KohtaHaluton

Vieras
Hei!

Olen 24v nainen.
Kyselen nyt täältäkin että mahtaisiko joku tietää mistä on kyse. Olen huomenna kyllä soittamassa gynelle mutta koska YTHS:n tuntien ajan saa vasta viikkojen päähän niin ajattelin kysellä sillä välin jos joku osaisi kertoa mikä minua vaivaa.

Eli, vajaa puoli vuotta sitten aloimme poikaystäväni kanssa käyttää kondomia, sillä minulla todettiin genitaaliherpes. Olen aikaisemminkin harrastanut seksiä kondomin kanssa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Nyt kuitenkin seuraavia oireita alkoi esiintymään heti kondomin käytön aloittamisen jälkeen: yhdynnästä tuli todella kivulias, etenkin penetraatiovaiheessa kipu on todella kova, tulee haavaumia. Minun on ollut myös viime aikoina hieman hankalampi kostua, joten olen käyttänyt liukuvoidetta, mutta silti kipu on kova ja syntyy haavaumia. Tuntuu kuin emättimeni olisi jotenkin "ahtaampi" kuin aikaisemmin!

Voiko tämä olla jotain turvotusta ja mistä se voisi johtua? Käytän tällä hetkellä myös hormonaalista ehkäisyä säännöllisten kuukautisten ja varmuuden vuoksi, ja aikaisemmin kun käytin NuvaRingiä (vaihdoin ihan äskettäin Jasmineen kun luulin että oireet johtuvat renkaasta) tuntui rengasta asettaessanikin että emättimeni olisi jotenkin ahtaampi ja kaiken lisäksi "poimukkaampi" kuin ennen! Poimukkuudella tarkoita sitä, että kun esim. työnnän sormen emättimeeni (tai mies työntää peniksen) se ei heti suoraan mene sinne minne pitäisi vaan tuntuu että emättimessäni olisi jotain ylimääräisiä poimuja! Voisiko tämä olla esim. limakalvojen liikakasvua tms?

En siis tiedä johtuuko tämä kondomista, en välttämättä usko sitä, mutta oireet alkoivat suunnilleen samaan aikaan kondomin käytön aloittamisen kanssa. Kuten jo aiemmin totesin tätä ennen ei ole kondomin kanssa ollut mitään ongelmia, eikä tämän saman kumppanin kanssa ole ollut mitään ongelmia silloin ennen kondomin käytön aloittamista. Ymmärtäisin jotenkin oireet jos liukuvoide auttaisi edes vähän, mutta ei, aina on sellainen tunne että miehen pitää työntää penis sisään väkisin. Vaikka laittaisin kuinka reilusti liukuvoidetta. Ja ennen en tarvinnut voidetta ollenkaan! Jotenkin olen alkanut karttamaan seksäkin vain siitä syystä, että siitä on yhtä äkkiä tullut niin he***etin hankalaa.

Mitäköhän tämä voisi olla? Onko kellään joskus ollut vastaavaa? Kiitos jo etukäteen!

Tulee ensimmäiseksi mieleen kuvauksestasi. Toiseksi allergia kondomin kumille. Käy lääkärillä näyttämässä.

Hiiva on lääkärin helppo tunnistaa ja itsekin sen huomaat, jos erite on paksua ja kokkareista, kuin tuorejuustoa ehkä jopa hieman kokkareistakin. Hiivaerite ei haise ja on valkoista.

Mitään ylimääräistä kasvua siellä ei ihan varmasti ole, mutta ärtynyt limakalvo on turvoksissa. Nyt olisi viisasta pidättäytyä yhdynnästä, se rasittaa limakalvoja ja pahentaa tulehdusta.
Mies voi kantaa hiivaa esinahassaan, vaikka hänellä ei oireita olisikaan. Siksi hänenkin olisi hyvä laittaa hiivaan tarkoitettua läääkettä paikkoihinsa, jotta kierre saadaan poikki.

Oletko varma, ettei herpes kuki siellä sisempänä?

Kiitos vastauksestasi. En jotenkin usko että se olisi hiivaa, sillä mitään suurempaa kutinaa ei ole, valkovuoto on melko runsasta mutta ei kokkareista, ehkä hieman kellertävää. Minulla on ollut hiivatulehduksia muutama joskus aikaisemmin eikä tämä ainakaan ole samanlainen. Herpeksenkään en usko sen olevan, sillä kipua, kirvelyä tms. ei esiinny muuta kuin yhdynnässä. Ja yhdynnän jälkeen. Lähinnä on sellainen tunne että emätin olisi jotenkin muuttunut ahtaammaksi ja samalla sen sisäreunat päällystetty hiekkapaperilla.:)

Tuota kondomiallergiaa en ole tullutkaan ajatelleeksi. Se voisi olla ihan mahdollinen, mutta se ei ehkä selittäisi miksi myös yleisestikin tuntuisi kun joitain muutoksia olisi emättimen sisällä tapahtunut.. harrastamme poikaystävän kanssa seksiä vain suunnilleen joka toinen viikko, sillä hän asuu eri paikkakunnalla, mutta tuo emättimen ahtaus ja "poimukkuus" on nykyisin ihan jatkuva tunne. Ennen emättimen sisäpinnat tuntuivat jotenkin sileiltä, nyt ne tuntuu sellaisilta huokoisilta ja karheilta, vaikka olisi liukuvoidetta.

Soitin YTHS:lle ja sain ajan kuukauden päähän, ja vielä miesgynegologilta, joten voi olla että hakeudun yksityiselle tämän vaivani kanssa.. muuten minulla ei ole mitään miesgynejä vastaan, mutta jotenkin tämän vaivan selittäisin mieluummin naiselle.:) Osaako joku sanoa mitä gynegologin tutkimus maksaa suunnilleen esim. Pulsissa tai Mehiläisessä Turussa?

Kuivuus viittaa myös ohentuneisiin limakalvoihin. Kokeile Ovestin voidetta ennen yhdyntää ja sipaise sitä emättimeen pari kertaa päivässä vessapaperilla. Minulla oli samaa jokunnen vuosi sitten ja sain tälläisen ohjeen lääkäriltä. Nuorillakin voi olla kuivat limakalvot.

Pitää kokeilla tuota jolandan mainitsemaa voidetta, josko se toisi vähän apua. Aluksi epäilin että kyse olisi vain kuiventuneista limakalvoista, mutta kostun kyllä välillä ihan normaalisti, esim. masturboidessani ja usein poikaystävänikin kanssa, joten pelkään että tämä on jotain muuta.. liukuvoidettakin käytän siksi, että yritän saada yhdyntäkivun pienemmäksi, vaikka siis kostun kyllä itsekin.. Jotenkin on alkanut masentaa koko seksi, ensin kondominkäytön takia (jonka kyllä täysin ymmärrän), nyt tämän vaivan takia.. Seksi ei voi enää olla spontaania, vaan sitä ennen pitää lisätä kaikenmaailman voiteet ja liukkarit jotta homma onnistuu, ja mä sentään olen vasta 24!:) Eihän se tietenkään iästä ole kiinni, mutta tältä musta nyt tuntuu.. Kun nyt pääsisi mahdollisimman pian sinne lääkärille, pitää varmaan tosiaa turvautua yksityiseen..

Kun limakalvot ovat jostain syystä kuivat ja harrastaa seksiä, syntyy kitkaa ja ne kuivat paikat hankatuvat aroiksi ja voivat jopa turvota, kuten minullekin on käynyt. Jos limakalvojen kuivuudesta on kysymys, Ovestin tuo siihen apua. Siinä on estrogenia. Älä käytä sitä kuten ohjeessa sanotaan. Ohjeet ovat vaihdevuotisille. Voit käyttää sitä pari viikkoa aina virtsaamisen jälkeen ja öisin.

Jos limakalvot ovat kuivuneet, niihin tulee helposti haavauumia, joihon pääsee pöpöjä, joten on hyvä ottaa emättimem floora eli se bakteerikanta.

Kerrohan sitten mitä gyne sanoi. Toivottavasti saat pian apua!

Käypä YTHS:llä labrassa odotellessasi sitä gyneaikaa. Kun gynellä on labratulokset edessään, niin hän osaa sanoa paljon enemmän sitten vastaanotolla. Muuten se lähettää sut vaan sinne labraan vasta sitten. Eli käy YTHS:n terkkarilla tai yleislääkärillä ja pyydä lähete labraan, missä ne ottaa KAIKKI mahdolliset näytteet. Tulee halvemmaksi se yksityisellä gynelläkin käyminen, jos sulla on labratulokset valmiina, muuten se ottaa nekin ja ne on hintaluokkaa papa 35 euroa jne. Mille tahansa gynelle meetkin, niin pyydä sen katsomaan ultralla myös, ainakin jos ei oo koskaan katsottu.

Miesgynet on ainakin Helsingin YTHS:llä paljon naisgynejä mukavampia!

Kellertävä vuoto viittaa selvästi tulehdukseen. Sinun pitää päästä lääkäriin pian. Yksityissektorilla omakustannukseksi jää muutama kymmenen euroa, ehkä 50-70, joten se takia ei kannata odotella ja antaa vaivan paheta. Vaaranahan voi olla, että ikävänpi tulehdus leviää eteenpäin ja vaurioittaa munanjohtimia. Siitä tiedät seuraukset.

On ihan sama, menetkö naisen vai miehen vastaanotolle, taatusti miesgyne hoitaa vaivaasi yhtä vastuullisesti ja ammattimaisesti. Se on hänen jokapäiväinen työnsä. Labrakokeita tarvitaan varmasti.

No niin, soitin paikalliseen ehkäisyneuvolaan ja sain ajan ensi viikolle, normaalisti tämä ei kuulemma kuuluisi ehkäisyneuvolan piiriin mutta onneksi aiemmasta käynnistäni oli kulunut jo vuosi, niin tämä meni vuosikontrollin piikkiin.:) Toivottavasti siellä sitten selviäisi edes jotain.

Tulehdus voi kyllä tosiaan olla osasyy, aiemmin kun kävin ihan rutiinitarkastuksessa niin hoitaja sanoi että minulla saattaa olla joku sekainfektio(?), mutta sanoi myös että jos ei tule minua itseäni haittaavia oireita (esim. runsasta valkovuotoa, kutinaa) niin sitä ei tarvitse hoitaa, sanoi myös että se voi hävitä ihan itsestäänkin. Hoitaja kirjoitti kuitenkin reseptin minulle Falygylista, jos haluankin hoidattaa sen pois. Silloin minulla ei ollut mitään itseäni häiritseviä oireita, mutta nyt sitten jokuaika sitten hain apteekista ne Flagylit kun valkovuodon määrä oli kasvanut ja se tosiaan oli hieman kellertävää. En osaa vielä sanoa tepsikö kuuri, loppumisesta on vajaa viikko. Valkovuodon määrä näyttäisi kyllä olevan ennallaan, valitettavasti, mutta väriä en ole vielä tarkkaillut. :)

samantyyliset oireet aiheutti mercilon-merkkiset pillerit. Lääkäri oli heti tuomitsemassa sen kondylomaksi, mutta kun ei mitään sukupuolitautia löytynyt sain toisen merkkiset pillerit ja se auttoi heti!
Juuri tuo ahtaus oli tyypillistä, ihan kuin olis ollut neitsyt joka kerta. Seksihaluthan se vei, kun se ei ollut enää kivaa.

Yhteistyössä