Osaako 5-vuotiaat rutiinisti laskea yhteen-, vähennys- ja kertolaskuja?

• Viestiketjun aloittaja epämatemaatikkoko
  • Ensimmäinen viesti
epämatemaatikkoko
Kun kaveri kertoi heidän 5v2kk vanhan lapsensa tykkäävän laskea laskuja päässään. Lapsi kuulemma laskee suht sujuvasti yhteenlaskuja, vähennyslaskuja ja kertolaskuja (1-, 2-, 5-kertotauluja). Jäinvähän hämilleen, sillä oma reilu 5-v vanha lapseni ei kyllä ole moiseen osoittanut mitään kiinnostusta. Pitäisikö lasta rohkaista lukujen pariin?

toiset vaan on lahjakkaampia
mun 5½-v laskee helppoja yhteenlaskuja ja vielä helpompia vähennyslaskuja ja on ilmeisesti ulkoa opetellut, että 3x10=30 ja 3x100=300, mutta en tiedä käsittääkö vielä kertolaskua.
3x4 oli liian vaikea. (Suuttuu jos ei osaa, niin on parempi olla kyselemättä...)

Että lahjakkaalta kuulostaa kaverisi lapsi! Hienoa!

Piika-äiti
Eikö ne kiinnosta lasta luonnostaan?

Meidän melkein 2-vuotias laskee mielellää ääneen yksi-kakti-heetemän-viisi-koome-ykti -tyyliin melkein mitä vaan niiden numerokirjojen yllyttämänä.

(Paras on hänestä se kirja, jossa on hienoja kiltäviä traktoreita)

ei
Kiinnostaisi tietää, että osaako tuo ko. 5-vuotias ne kertotaulut ulkoa vai että ymmärtääkö hän sen kertotaulun idean takana (silloin luulisi menevän muitakin kertotauluja).

.
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Osasi aika hyvin. Mutta poika on ollut aina kiinnostunut numeroista ja kirjaimista =)
Puhuit imperfetissä jnpp. Kiinnostaisi tietää mikä on nykyinen tilanne tuon numeraalisuuden suhteen, eli miten kiinostus on säilynyt ja kehittynyt jne.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Kiinnostaisi tietää, että osaako tuo ko. 5-vuotias ne kertotaulut ulkoa vai että ymmärtääkö hän sen kertotaulun idean takana (silloin luulisi menevän muitakin kertotauluja).
Minusta lapsi osaa siis laskea. Eli jos kysyn häneltä, paljonko on 3x3, niin hän miettii hetken, saattaa höpöttää mielessään jotain ja sitten vastaa. Vastaus ei tule "apteekin hyllyltä".

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Puhuit imperfetissä jnpp. Kiinnostaisi tietää mikä on nykyinen tilanne tuon numeraalisuuden suhteen, eli miten kiinostus on säilynyt ja kehittynyt jne.
Poika on nyt 6 vuotta ja 4 kuukautta. Oppi lukemaan juuri kun täytti 6 ja lukee kaiken mitä käsiinsä saa =) Pitää laskuista ja kyselee jatkuvasti numeroista. Esim. mikä numero on jos on 1 ja 7 nollaa =) Yksi lempileikeistä on se että joku tekee hänelle paperille plus ja miinuslaskuja ja poika laskee ne.

milla
Meillä laski 6-vuotias kakkosen potensseja sujuvasti. Ja jatkaa samaa rataa. Pikkuveljensä hyvä kun samanikäisenä muisti oman ikänsä! Että kaikkea mahtuu ja samaan perheeseen!

.
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Poika on nyt 6 vuotta ja 4 kuukautta. Oppi lukemaan juuri kun täytti 6 ja lukee kaiken mitä käsiinsä saa =) Pitää laskuista ja kyselee jatkuvasti numeroista. Esim. mikä numero on jos on 1 ja 7 nollaa =) Yksi lempileikeistä on se että joku tekee hänelle paperille plus ja miinuslaskuja ja poika laskee ne.

Ahaa, joo, toki tykkää, kun on kerran jyvälle päässyt. Mutta ei olekaan niin paljoa 5 vuotiasta vanhempi. Minä vähän salaa toivoin että olisi ollut sanotaanko vaikka 15 vuotta jo, niin olisin uteliaana kuulut miten tuollainen on mahdolisesti näkynyt myöhemmällä kouluiällä.

Mä kuulemma opin laskemaan 4-vuotiaana erityisesti kahden kertotaulun avulla. Omani on aloittanut "laskemisen" nyt kolme vuotta täytettyään. Osaa laskea paljonko jää jälkelle kun kolmesta lihapullasta syödään yksi :D Ja kanssa kaikkea on alettu laskemaan, pysytään vielä pienissä määrissä.

Mutta vastaus on, että ei tarvitse osata...

Ai niin, musta tuli insinööri :LOL:

Miä
Ahaa, joo, toki tykkää, kun on kerran jyvälle päässyt. Mutta ei olekaan niin paljoa 5 vuotiasta vanhempi. Minä vähän salaa toivoin että olisi ollut sanotaanko vaikka 15 vuotta jo, niin olisin uteliaana kuulut miten tuollainen on mahdolisesti näkynyt myöhemmällä kouluiällä.
Ite olin pienenä samanlainen. Loistin matematiikassa ala-asteella ja opin lukemaan alle 5-vuotiaana. Lukemista olen rakastanut aina mutta kiinnostus matematiikkaan häipyi ylä-asteella. Inhoan matikkaa ja laskemista nykyään, pienenä olin siinä todella hyvä. Toivottavasti tuolle pojalle ei käy niinkuin äitille =)

Yhteistyössä