Osaako 4-vuotias sanoa R ja S?

• Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti
vastaan vaikka lapsi on vasta 3v ja kyllä osaa. tosin jos on pitkä sana tai pölpöttää mahdottoman pitkän lauseen niin sit saattaa r tai s jäädä. kuulemma normaalia.

kati
meidän 4v ei osaa sanoa r ollenkaan ja s tulee oikein tietyssä kohtaa sanassa, nykyisin kyllä melko hyvin myös sanan alussa. mainitsin neuvolassa, eivätkä puuttuneet/kommentoineet mitenkään. muuten puhuu paljon, välillä vähän liikaakin...

Meillä asiaan puututtiin 5-vuotis neuvolassa kun r ja s ei tytöllä kunnolla tullut. Annettiin lappusia mukaan jossa ohjeita miten kirjainta voi harjoitella. Nyt poika sanoo r sillai jännästi kurkussa ja samoja harjoituksia neuvoivat tekemään.

L
Mein melkein 4 v tyttö on sanonu aina (opittuaan puhuu) ässän, ja ärrä tulee rasnkalaisena kurkkusorahduksena. Siitä aion kysyä neuvolassa, että pitääkö siihen puuttua

Ohis
Meillä ei osaa ärrää, ässä tulee hyvin. L-kirjain on opittu 4 v synttäreiden jälkeen ja puheterapeutti sanoi että se on ns. esi-r eli ei hätää...eskari-ikäisenä aletaan sitten korjata vasta ellei ole itsestään korjaantunut.

Meillä oppi tuo keskimmäinen sanomaan r ja s jo aivan pienenä, kun puhumaan alkoi. Papatti pitkiä lauseita jo kaksivuotiaana. =) :heart: Tämä nuorimmainen (1v 11kk) ei puhu sitten yhtä paljon eikä se r tule vielä ihan täysin. Voi olla ettei tule myöhemminkään. Esikoisella (12v.) on r-vika ja käynyt siitä koulun puheterapeutilla. Mutta ei se r ole siitä mihinkään hänellä muuttunut, meillä suvussa mun äidillä ja siskolla r-vikaa.

vieras
Toiset osaavat jo ennen kahden vuoden ikää, toiset oppivat vasta koulun alkaessa. Olen tavannut vuodenikäisiäkin, joilla molemmat kirjaimet hallussa. S-kirjainta voitte harjoitella suhisemalla eri voimakkuuksilla. R-kirjain opetetaan puheterapiassa viimeisenä. D-kirjain pitää osata ennen r-kirjainta. Erilaiset kielijumpat auttavat myös. Netistä löytyy r-kirjainharjoituksia googlella. Niitä voit aivan hyvin jo aloittaa kotona.

Mervi
Meillä poika alkoi puhumaan reilu vuoden vanhana kun meni päivähoitoon. 1,5v. osasi kaikki kirjaimet. Mm. sanat Brasilia, Franklin, Ärrän kierrän lorut ym. meni jo sillon 1,5v. ihan normaalisti. Musta tuntuukin aina ihan oudolta kun muut hänen ikäiset puhuu lässyttämällä,siis eivät osaa kaikkia kirjaimia. Nyt poika 4v. ja läheskään kaikki kaverit ei osaa sanoa r tai s, se on niin yksilöllistä.

Meillä esikoinen oppi sanomaan r ja s kirjaimet silloin, kun puhettakin alkoi tulla reilun vuoden vanhana.

Itse jännäsin sitä, kuinka r-kirjaimen oppiminen esikolta menee, kun mulle itselleni se tuotti aikanaan hankaluuksia. Itse taisin olla reilun viiden, kun hoksasin "ärrän"

tytönjapojanmamma
Alkuperäinen kirjoittaja Mervi:
Meillä poika alkoi puhumaan reilu vuoden vanhana kun meni päivähoitoon. 1,5v. osasi kaikki kirjaimet. Mm. sanat Brasilia, Franklin, Ärrän kierrän lorut ym. meni jo sillon 1,5v. ihan normaalisti. Musta tuntuukin aina ihan oudolta kun muut hänen ikäiset puhuu lässyttämällä,siis eivät osaa kaikkia kirjaimia. Nyt poika 4v. ja läheskään kaikki kaverit ei osaa sanoa r tai s, se on niin yksilöllistä.

Mutta vaikka se tuntuu susta oudolta, se ei ole outoa.

Yhteistyössä