Osaa joku laskeskella mielessään, voimmeko pärjätä näillä tuloilla ja miten pahasti pitää "kituuttaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meitä on 2 lasta ja 2 aikuista. Toinen lapsista on jo koululainen ja harrastaa ratsastusta (toivon niin kovin ettei siitä tartteisi luopua... maksaa 50e/kk), toinen on pieni vauveli/taapero ja jään kotihoidontuelle.

Miehen tulot: Brutto 1650 euroa, netto jotain 1450, ei muita tuloja
Minun tulot: Kotihoidontuki vähän alle 300 euroa + tulosidonnaista lisää noin 200 siihen lisäksi + lapsilisät = noin 700 euroa/kk brutto = jotain 600/netto.

Vuokra kuukaudessa on 780 euroa. Ihan tavallisessa kolmiossa asumme, oma huone esikoiselle on melkein pakko. Toivon, ettei tartteis muuttaa, esikoisen takia, on kiintynyt tänne.

Miehen työmatkakuluihin menee jo melkein 300 euroa kuukaudessa, kulkee autolla. Lisäksi muut kulut päälle, kaikki vakuutukset, autoon liittyvät maksut (velkaa siitä ei ole) jne.

Eli mun ja miehen tulot yhteensä on 2000 euroa/netto,
tästä vuokraan menee 780 euroa.

Mitäs luulette? Vähän pelottaa ja säästöjä ei ole. Äitiysloma on ihan lopuillaan ja sit alkaa toi kitkuuttelu.

En osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen, koska ei ole tarvinnut noin vähällä yrittää pärjätä sitten opiskeluaikojen, jolloin taas pärjäsin paljon vähemmällä mutta olin perheetön.

Silti tungen lusikkani soppaan ja sanon, että paluu töihin tienaamaan on erittäin hyvä ratkaisu, jos taaperon kotihoito tarkoittaa sitä, että esikoisen pitää luopua tutusta kodista, kaveripiiristä ja harrastuksestaankin.

Saisitteko asumistukea? Aika tiukkaa tulee, mutta ei varmaan silti mahdotonta. Saisitko sinä jostain lisätienestiä? Jotain osa-aikatyötä, perhepäivähoitajaksi, tuote-esittelyä?

Paljonko teille on tulossa asumistukea?

Ruokakuluja voi vähentää kyselemällä paikkaliselta seurakunnalta onko heillä ruokakassien lahjoittamista vähävaraisille perheille viikottain jossakin päin paikkakuntaa.

Ilmeisesti olet jonkinasteisesti laskelmia itse tehnyt kun olet jo päättänyt jäädä kotihoidontuelle?

Kyllä mä väitän, että pärjäätte. Kun on kotona, on aikaa "säästää". Siis voi seurata kaupoista tarjouksia, käydä kirppareilla jne. Voit tehdä ruuat alusta alkaen itse jne.

Hyvinhän tuolla pärjäisi.
2050 - 780 = 1270e
1270 - 450 (varoiksi auton suhteen isompi summa) = 820e
820 - 50 = 770e
770 - 170e (vara-rahat, yllättävät menot tms.) = 600e.

Ruokaan tuskin tarvitsette 15euroa enempää per päivä.
31x15 = 465.

600 - 465 = 135e muihin humputuksiin kuukaudessa.

vuokra 780
sähkö 25
puhelimet 30
ratsastus 50
vakuutukset 65
matkat 300
ruokakaupan ostokset 300-500
terveydenhoito 20
vaatteet 50
auton huollot tai muut yllättävät menot 300

= 1920-2120 riippuen siis mitä ruokakaupasta pitää ostaa (vaippoja?, pesuaineita?, millaista ruokaa?)

[QUOTE="vieras";24430028]Kiitos, nyt ei ahdista enää yhtä paljon! Tiukka linja vaan ja asennetta :)

ap[/QUOTE]

Kyllä se hyvin sujuu, laitat vaan jo kuun alussa ruoka-rahat sivuun ja pitäydyt siinä kiinni :) Vaatii aluksi totuttelua jos on tottunut spontaaniin rahankäyttöön, mutta nopeaan sitä tottuu. Kyllä 15e/pvä jo hyvin ruokkii. Ei nyt toki mitään härän pihvejä, mutta hyvää perusruokaa kuitenkin.

Ja vielä voisi selvittää onko miehesi matkakuluja jo arvioitu verokortissa VAI saako hän ne sitten palautuksina myöhemmin. Ne voi arvioidakin, jolloin veroprosentti sitten pienenee, mutta ei se taida hirvittävä olla nytkään.

Siis teillehän jää paljon käteen. Mulla tulot saman verran kuin teillä ja vuokra sama. Lisäksi auto+bensat 475e.Muihin laskuihin 300€. Lopuilla syödään ja saa säästöönki joskus jotain. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot :)

Meillä loppui juuri kituuttelu samoista syistä ja hyvin pärjättiin - meistä on tullut kituuttelun mestareita :) Hyvin tekin pärjäätte, jos olette jo valmiiksi sellainen pari ettei tarvita mitään kalliita asioita ja halvempi tuotemerkki kelpaa. Meillä täytyy toki kiittää miestä ja lapsia, että heille on kelvannut ruoka kuin ruoka mitä tein, eikä ole tarvinnut alkaa tehdä kenellekään mitään erikois annoksia.

Hyvinhän tuolla pärjäisi.
2050 - 780 = 1270e
1270 - 450 (varoiksi auton suhteen isompi summa) = 820e
820 - 50 = 770e
770 - 170e (vara-rahat, yllättävät menot tms.) = 600e.

Ruokaan tuskin tarvitsette 15euroa enempää per päivä.
31x15 = 465.

600 - 465 = 135e muihin humputuksiin kuukaudessa.

133 eurosta sitten pesuvehkeet, vaipat ja muut :) onko asunnossa vesimaksua? sähkö? lämmitys?

Yhteistyössä