Osa-aikapäivähoidosta - montako päivää viikossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap, etkö tiedä että kaikki kunnolliset kotiäidit imettää täysin, hoitaa muut lapset ja kodin sekä pitää miehen tyytyväisenä =) Me paskat, huonot äidit voidaan ajatella vivämme lapset pariksi päiväksi tarhaan niin lapsen virikkeiden kuin oman mukavuuden halummekin takia. Sehän olisi hirveää jos äiti saisi joskus levätä ja olla tekemättä esim. päiväruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti:
Ap, etkö tiedä että kaikki kunnolliset kotiäidit imettää täysin, hoitaa muut lapset ja kodin sekä pitää miehen tyytyväisenä =) Me paskat, huonot äidit voidaan ajatella vivämme lapset pariksi päiväksi tarhaan niin lapsen virikkeiden kuin oman mukavuuden halummekin takia. Sehän olisi hirveää jos äiti saisi joskus levätä ja olla tekemättä esim. päiväruokaa.

Joo. Tiedän kyllä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
kyllä sitä ikäistään seuraa voi saada muuallakin kuin pk:ssa..

Näin on. Mutta miksi sitä EI saisi saada päiväkodissa?

No itse pk:ssa työtä tehneenä en kyllä veis alle 3-vuotiasta ainakaan sinne ellei pakko ole. Jo ihan vaikka siksikin että vie paikan sitä tarvitsevilta. Ja tuon ikäinen ei oikeasti tarvitse pk-elämää vana kotielämää. Eri asia jos äiti on masentunut tai lapsella on esim lääkärin suositus pk-paikkaan.

Mä en oikeestaan aiemmin ole näihin keskusteluihin täällä niin osallistunut, mutta kun nyt sanallisen arkkuni aukaisin niin jatkan vielä että mä en oikeesti oikeen tajua mihin tää maailma on menossa. Miksi ihmeessä tuon ikäinen pitäisi laittaa päikkäriin jos ei ole pakko?? :o

Kyllä tarhan tädit aina tietää.. ettei lasta kannata tarhaan viedä.
Meillä on ainakin ollut niin loistava tarha ja henkilökunta siellä ettei ole lasten tarvinnut äitiä itkeä.

Mä en oikeestaan aiemmin ole näihin keskusteluihin täällä niin osallistunut, mutta kun nyt sanallisen arkkuni aukaisin niin jatkan vielä että mä en oikeesti oikeen tajua mihin tää maailma on menossa. Miksi ihmeessä tuon ikäinen pitäisi laittaa päikkäriin jos ei ole pakko?? :o

Tätä mieltä minäkin!! Olen ollut ja tulen olemaan! Virikehoitoon alle 2 vee..eikös kaikki kasvatuksen asiantuntijatkin jo ala olla sitä mieltä että esim.harrastuksia pitää karsia kun ollaan koko ajan menossa..tämän ikäinen ei kyllä harrasta mutta otinpa esimerkiksi..kotona riittää virikettä noin pikkuiselle, syliä!!

Itse myös päivähoitotyötä tehneenä (lastentarhanope) en ymmärrä, miksi vauhkotaan siitä, jos n. 2-vuotias on parina päivänä viikossa hoidossa päiväkodissa? Huoh, voisin kysyä samaa: Mihin tämä maailma on oikein menossa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toisen vauvan olisi tarkoitus syntyä ennen vuoden vaihdetta, jolloin esikoinen on n. 1v 8kk vanha. Olen ajatellut, että esikoisen voisi olla hyvä päästä muiden ikäistensä seuraan ainakin muutamana päivänä viikossa, kun itse olen ihan kiinni vauvassa ja imetyksessä.

Mutta, kertokaapa kokemattomalle. Miten tuota päivähoitoa kannattaisi hakea? Marras-joulukuussa voi olla aika vaikea ylipäätään saada päivähoitopaikkaa... monenako päivänä viikossa lapsen kannattaisi hoitoon mennä, jotta ei tarvitsisi maksaa täyttä päivähoitomaksua. Kuulumme nimittäin korkeimpaan maksuluokkaan, joten siinä mielessä en haluaisi ihan koko maksua maksaa. Toisaalta kuitenkin esikoisen kannalta olisi hyvä, että hän pääsisi edes muutamana päivänä viikossa kokemaan jotain muutakin kuin vauvan itkua...

kerho tai avoin päiväkoti parempi vaihtoehto kuin päiväkoti. Viet vaan turhaan paikan sellaiselta joka sen paikan oikeasti tarvitsee.

Itse myös päivähoitotyötä tehneenä (lastentarhanope) en ymmärrä, miksi vauhkotaan siitä, jos n. 2-vuotias on parina päivänä viikossa hoidossa päiväkodissa? Huoh, voisin kysyä samaa: Mihin tämä maailma on oikein menossa?

mä en vauhkoa. Mä aidosti haluan tietää miksi? Mutta tiedän, nämä vaan on niitä asioita joissa ajatukset ei aina kaikkien kanssa kohtaan. itse en ole malttanut viedä vielä 4-vuotiastanikaan päiväkotiin.. :saint:

mä en vauhkoa. Mä aidosti haluan tietää miksi? Mutta tiedän, nämä vaan on niitä asioita joissa ajatukset ei aina kaikkien kanssa kohtaan. itse en ole malttanut viedä vielä 4-vuotiastanikaan päiväkotiin.. :saint:

Jep, näin on. Jokainen taplaa tyylillään:) Onneksi emme kaikki ajattele asioista samoin:) Itse olen myös kotosalla poikani kanssa, mutta en näe siinä mitään pahaa, jos joku toinen vie samanikäisen jo hoitoon.

Tietenkin tässä(kin) asiassa on hyvä muistaa sanonta "kohtuus kaikessa" eli lasta ei kannata varmastikaan määräänsä enempää hoidossa pitää. Mutta siis kuten tässäkin ap:n tapauksessa kyse oli parista päivästä viikossa (ja käsittääkseni lyhyistä päivistä).

:)

Jep, näin on. Jokainen taplaa tyylillään:) Onneksi emme kaikki ajattele asioista samoin:) Itse olen myös kotosalla poikani kanssa, mutta en näe siinä mitään pahaa, jos joku toinen vie samanikäisen jo hoitoon.

Tietenkin tässä(kin) asiassa on hyvä muistaa sanonta "kohtuus kaikessa" eli lasta ei kannata varmastikaan määräänsä enempää hoidossa pitää. Mutta siis kuten tässäkin ap:n tapauksessa kyse oli parista päivästä viikossa (ja käsittääkseni lyhyistä päivistä).

niinpä.. kukin taaplaa tyylillään.

mutta just sillon ku kyse vaan parista lyhyestä päivästä niin vois viedä vaikka puistoon tai jos ois joku muu paikka mihin voi pariks tunniks viiä (jos asuu pienellä paikkakunnalla niin sitten ei ehkä ole, mutta muuten). Kun noista pk-paikoistakin on aikamoinen pula (ei tietysti tämäkään koske kaikkia kuntia)

mutta just sillon ku kyse vaan parista lyhyestä päivästä niin vois viedä vaikka puistoon tai jos ois joku muu paikka mihin voi pariks tunniks viiä (jos asuu pienellä paikkakunnalla niin sitten ei ehkä ole, mutta muuten). Kun noista pk-paikoistakin on aikamoinen pula (ei tietysti tämäkään koske kaikkia kuntia)

Tuo päiväkotipaikkapula-asiassa olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Virikepaikkalaiset tms. saisivat kyllä jäädä "oikeasti" paikkaa tarvitsevien taakse...eli ensin huomioitaisiin ne lapset, joiden vanhemmat eivät pysty kotona olemaan (työssäkäyvät jne.).

Mutta siis edelleen siinä asiassa väitän vastaan, etteikö n. 2-vuotias jo hyvin pärjäisi päiväkodissa:) Mielestäni tuonikäiselle päiväkoti voi olla ihan positiivinenkin juttu.

Tuo päiväkotipaikkapula-asiassa olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Virikepaikkalaiset tms. saisivat kyllä jäädä "oikeasti" paikkaa tarvitsevien taakse...eli ensin huomioitaisiin ne lapset, joiden vanhemmat eivät pysty kotona olemaan (työssäkäyvät jne.).

Mutta siis edelleen siinä asiassa väitän vastaan, etteikö n. 2-vuotias jo hyvin pärjäisi päiväkodissa:) Mielestäni tuonikäiselle päiväkoti voi olla ihan positiivinenkin juttu.

kyllä ainakin Turussa näin onkin.., että työssä käyvät ja opsikelijat huomioidaan ensin.

Ja kyllä lapsi voi pk:ssa viihtyä, en ainakaan tarkoittanut sanoa etteikö näin voisi olla. :)

Minä en ole välttämättä vakuuttunut siitä, että päiväkoti olisi se ideaalein virikepaikka tuon ikäiselle lapselle. Etenkään, jos hän ei siis siellä ole edes aikaisemmin ollut.
Pikkusiskon tai veljen syntymä on iso muutos lapselle ja ajattelisin ettei päiväkotiin laittaminen siinävaiheessa ole ehkä viisain vaihtoehto, jos ajatellaan asiaa vain lapsen kannalta.
Eriasia on sitten miten äiti itse jaksaa ja palvelisiko vaihtoehto hyvin sitten perheen kokonaistilannetta ajatellen.
Mutta ylipäänsä, minä liputan aina sen ajatuksen puolesta- että vanhemmat uskoisivat itseensä ja vanhemuuttensa-ja voisivat luottaa siihen, että perusarjella ja olemisella lapsen kanssa voi taata ihan riittävän "virikkeelisen " kasvuympäristön.

Täällä jo heitettiinkin mm. leikkipuistot/kerhot yms. esiin, itse kokisin sellaisen parempana vaihotehtona.

Ja tämä siis vain minun ( ehkä hivenen kapeakatsanteinen :whistle: ) mielipiteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Minä en ole välttämättä vakuuttunut siitä, että päiväkoti olisi se ideaalein virikepaikka tuon ikäiselle lapselle. Etenkään, jos hän ei siis siellä ole edes aikaisemmin ollut.
Pikkusiskon tai veljen syntymä on iso muutos lapselle ja ajattelisin ettei päiväkotiin laittaminen siinävaiheessa ole ehkä viisain vaihtoehto, jos ajatellaan asiaa vain lapsen kannalta.
Eriasia on sitten miten äiti itse jaksaa ja palvelisiko vaihtoehto hyvin sitten perheen kokonaistilannetta ajatellen.
Mutta ylipäänsä, minä liputan aina sen ajatuksen puolesta- että vanhemmat uskoisivat itseensä ja vanhemuuttensa-ja voisivat luottaa siihen, että perusarjella ja olemisella lapsen kanssa voi taata ihan riittävän "virikkeelisen " kasvuympäristön.
Täällä jo heitettiinkin mm. leikkipuistot/kerhot yms. esiin, itse kokisin sellaisen parempana vaihotehtona.

Ja tämä siis vain minun ( ehkä hivenen kapeakatsanteinen :whistle: ) mielipiteeni.

tässä se ajatuksen ydin tulikin hienosti ilmaistua. :)

ja minun näkemykseni on kapeakatseinen.. joku asia mullakin pitää olla jossa mulla on vähän mustavalkoinen ajattelutapa.. =)

Mitä jos antaisit vauvan syntyä ensin? Voihan tämä toinen vauveli olla ihan erilainen kuin esikoisesi. Ota myös kaikki apu, mitä saatavilla on. Meidän onneksemme toinen lapsemme syntyi toukokuussa ja mies piti heti isyysloman jälkeen kesälomansa. Jonkin aikaa oli välissä töissä ja silloin tarvittaessa tuli mummi, ukki, kummi esikoista "ulkoiluttamaan". Ja onko se niin kauheaa jos tämä vanhempi lapsi (joka on vielä kovin pieni itsekin) on pari kuukautta pois suuresta lapsijoukosta?
Muistan itsekin tuskailleeni, miten ikinä tulen pärjäämään kahden kanssa ja pelkäsin sen olevan yhtä kaaosta mutta eipäs ollutkaan =)
Koita ottaa rennosti, anna vauvan rauhassa syntä ja "nysvätkää" rauhassa kotona kaikki, sitten porukalla kerhoihin.

ap, kyllä se elämä lutviintuu siitä, kun saat vauvan kotiin ja vaikka esikkokin olisi vielä kotona joka päivä, toisen lapsen kanssa kaikki on paljon helpompaa ja luontevampaa. Kyllä se siitä, kun itse jaksat siihen uskoa, tsemppiä!!!

Yhteistyössä