Osa-aikapäivähoidosta - montako päivää viikossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Toisen vauvan olisi tarkoitus syntyä ennen vuoden vaihdetta, jolloin esikoinen on n. 1v 8kk vanha. Olen ajatellut, että esikoisen voisi olla hyvä päästä muiden ikäistensä seuraan ainakin muutamana päivänä viikossa, kun itse olen ihan kiinni vauvassa ja imetyksessä.

Mutta, kertokaapa kokemattomalle. Miten tuota päivähoitoa kannattaisi hakea? Marras-joulukuussa voi olla aika vaikea ylipäätään saada päivähoitopaikkaa... monenako päivänä viikossa lapsen kannattaisi hoitoon mennä, jotta ei tarvitsisi maksaa täyttä päivähoitomaksua. Kuulumme nimittäin korkeimpaan maksuluokkaan, joten siinä mielessä en haluaisi ihan koko maksua maksaa. Toisaalta kuitenkin esikoisen kannalta olisi hyvä, että hän pääsisi edes muutamana päivänä viikossa kokemaan jotain muutakin kuin vauvan itkua...

No meillä hinta puolittuu kun lapsi on hoidossa korkeintaan 5h/pvä, eli on osapäivähoidossa.
Päivien määrällä ei ole merkitystä, laskutetaan sen mukaan montako päivää on ollut.

Esikoisesi on itsekin silloin vielä lähes vauva, älä häntä päiväkotiin työnnä uuden vauvan tieltä! Miksi muuten ajattelet ettei uusi vauva tee muuta kuin itke? Tekee ihan hyvää sinullekin lähteä kotoa ulos ja viedä lapset vaikkapa perhekerhoon, samalla saa esikoinenkin puuhaa.

Pientä tarkennusta Blue Rushin vastaukseen. Minä luulisin, että osapäivähoidon (max 5 h /pv) hinta on 60 % koko maksusta. Silloin lapsen voi viedä hoitoon joka päivä tai silloin kun huvittaa (hyvä on tietysti viimeistään aamulla ilmoittaa, tuleeko vai ei). Alennusta ei saa, vaikka lapsi ei olisikaan hoidossa.

Jos hoitopäivät sovitaan etukäteen, esim. 10 pv/kk (maksu 50 %), silloin hoitoon pitää mennä sovittuina päivinä eikä esim. sairaspäivistä saa hyvitystä, jos sattuvat hoitopäiville eikä hoitoon voi mennä vastaavasti toisena päivänä.

Näin minä olen ymmärtänyt.

Minun 2-vuotias lapseni on hoidossa 10 pv/kk. En olisi vienyt vauvan takia tarhaan, jos ei siellä koskaan olisi ollut. Mutta kun on ollut, sai jatkaa. :)

Katos nyt vasta huomasin tämän.
Eli joo siis ihan oikein tarkennettu, vähän huolimattomasti ja kiireessä vastasin.

Meilläkin on sopimus tällä hetkellä 6pvä/kk ja ne kaikki päivät maksetaan oli hoidossa tai ei =)
Ja nyt on 6h/pvä eli kokopäiväisen maksu menee.

Syksyllä jos tiedän että töitä ei ole kuukausittain niin lasken päivittäisen hoitoajan tuohon 5h, jolloin hoitomaksu laskee.

NO VÄHÄN ASIAN VIEREEN, MUTTA EI NOIN PIENI MUKSU TARVI VIELÄ MUITTEN lasten seuraa ja päiväkotihoitoa ylipäänsäkään. koti on paras paikka tuon ikäiselle jos se vaan on mahdollista. eriasia olisi jos esikoinen olisi vaikkapa 5vuotias.

JELLONAISEN KANSSA SAMAA MIELTÄ! Miksi toisen pitää lähteä päivähoitoon, kun vauva syntyy??? Ei jummarra. Sitäpaitsi oletko valmis häntä sitten sinne viemään vauvan kanssa, joka aamu lähteä lasta viemään jalan (vai autolla), pakkautua koko sakki liikenteeseen ja hakea taas määräaikaan takaisin. EI MITÄÄN HYÖTYÄ TUON IKÄISELLE SIITÄ. Paras paikka kotona pienen sisaruksen ja äitin kanssa. Älä hätäile ollenkaan, hyvin se sujuu kahdenkin kanssa. Meillä kolme ja aina ovat olleet kotona. :heart:

Höh, älkäähän nyt teilatko toisen päätöstä! Jokainen tekee omat ratkaisunsa! Jos itse ei veisi lastaan päiväkotiin, ei se tarkoita sitä, etteikö muut voisi hyvillä mielin sitä tehdä:)

Mun mielestä tuon ikäinen on ihan riittävän ikäinen aloittamaan "päiväkotiuransa" :) Vaikka kotona on usein hyvä olla, ei päiväkoti silti pahaksi ole lapselle (yleensä), päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Höh, älkäähän nyt teilatko toisen päätöstä! Jokainen tekee omat ratkaisunsa! Jos itse ei veisi lastaan päiväkotiin, ei se tarkoita sitä, etteikö muut voisi hyvillä mielin sitä tehdä:)

Mun mielestä tuon ikäinen on ihan riittävän ikäinen aloittamaan "päiväkotiuransa" :) Vaikka kotona on usein hyvä olla, ei päiväkoti silti pahaksi ole lapselle (yleensä), päinvastoin.

joo mutta miksi se tuon ikäinen muksu viedään hoitoon selityksenä "että saa ikäistänsä seuraa jota kaipaa ja blaa blaa ", kun tuo ei ole totta vaan tärkein syy on se äidin oma mukavuuden halu ; se että pääsee syventymään vauvaan ja nukkumaan enemmän ja niin edelleen. musta se on ihan ok, että tunnistaa omat jaksamisen rajansa, mutta eikö vois edes ensin koittaa kotona kahden lapsen kanssa olemista ?! jos se sitten uuvuttaa täysin, niin kyllä se jokin hoitopaikka löytyy.
niin ja eipä unohdeta seurakuntien äitilapsikerhoja ja muita kerhoja jotka ajavat suht saman asian mutta esikoista ei työnnetä kuitenkaan sivuun vauvan tultua.

Meillä pojal oli ensin 100% hoitosopimus, eli täydet päivät ja viikot. Vapaapäiviä kuitenkin oli joka kuussa niin paljon että muutettiin sopimusta 16 päiväiseksi.
Maksettiin täysi 200e ja muutoksen jälkeen tippui 150 euroon joka on täysi maksu 16 päivästä. Tuntimäärät on vieläkin täydet, hoitoajat kylläkin vaihtelee 4,5 tunnista 7 tuntiin.
Välillä hoidon tarve on alle 16 päivää mutta ei kannata vaihtaa 11 päiväiseksi kun se on sit liian vähän jos tarviikin enemmän hoitoa.

Lisään vielä että itse menin töihin. Jos toista pukkais niin poika sais jatkaa hoidossa vaikka kerran viikossa.

Tätä ei kysytty, mutta mä en tajua miten muka 1 v 8 kk ikäinen tarvitsisi ikäistensä seuraa tai virikehoitoa. Kyllä sille riittää huomiota kotonakin.
Toisaalta, onhan pojan pk:ssa puolitoistavuotias jolla on pikkusisarus kotona, ja lapsi hoidossa joka päivä aamukasista neljään.

Kun odotin kolmatta, oli meidän kaksi ensimmäistä 2 ja 3v tarhassa 10pv/kk. Koettiin se hyväksi ja lapset tykkäsivät. Nyt kun ovat olleet "kotihoidossa" 3kk, niin vanhempi jo kyselee koska on tarhapäivä. Maksu tulee noista olleista pvstä. Siis jos haet 10 pv niin se on sitten joka kuukausi se 10 pv oli lapsi tarhassa tai ei. Meille sopi toi järjestely paremmin kuin sellainen osapv hoito jossa ollaan 3 tai 5h.

Kiva oli itse huilia ja tehdä juttuja ja alkuun olla kotosalla ihan vaan vauvankin kanssa. 10 pv ei kuitenkaan ole kuin pari pv viikossa. Siinä kyllä kerkeää olemaan koko katraskin samaan aikaan kotona ja tutustumaan uuteen perheen jäseneen.

Mihin perustuu tuo, että "1 v 8 kk ikäinen EI tarvitse ikäistään seuraa" ? Missä menee sen raja, milloin lapsi tarvitsee ja milloin ei leikkikavereita? Ei kukaan välttämättä tarvitse ketään (edes aikuinen), mutta eipä seura varmasti pahaakaan tee :)

Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei tuon ikäiselle tee ollenkaan pahaa olla päiväkodissa parina päivänä viikossa, muutaman tunnin.

Mihin perustuu tuo, että "1 v 8 kk ikäinen EI tarvitse ikäistään seuraa" ? Missä menee sen raja, milloin lapsi tarvitsee ja milloin ei leikkikavereita? Ei kukaan välttämättä tarvitse ketään (edes aikuinen), mutta eipä seura varmasti pahaakaan tee :)

Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei tuon ikäiselle tee ollenkaan pahaa olla päiväkodissa parina päivänä viikossa, muutaman tunnin.

Se perustuu ihan lapsen kehityksestä tietävien ihmisten mielipiteeseen.
1 v 8 kk ei vielä edes osaa leikkiä vuorovaikutteisesti toisten kanssa. Lapsikontaktit tekee toki ihan hyvää, mutta äidin olisi hyvä olla läsnä, siksi perhekerhot yms on hyvä ratkaisu.
Ei päiväkoti paha paikka ole, ei todellakaan, mutta alle kaksivuotias on vielä kovin pieni virikehoitolaiseksi.

Niin, ja piti vielä lisätä, että ap:n tilanteessa voi varmasti myös elää hieman lapsenkin ehdoilla... eli katsella rauhassa, että miten lapsi viihtyy päiväkodissa ja aiheuttaako päiväkodissa oleminen jotain negatiivisia juttuja lapselle... JOS näin käy, voi päiväkotiasiaa harkita ehkäpä uudemman kerran:) Usein kuitenkin kaikki sujuu hyvin ja lapsi tykkää olla päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Se perustuu ihan lapsen kehityksestä tietävien ihmisten mielipiteeseen.
1 v 8 kk ei vielä edes osaa leikkiä vuorovaikutteisesti toisten kanssa. Lapsikontaktit tekee toki ihan hyvää, mutta äidin olisi hyvä olla läsnä, siksi perhekerhot yms on hyvä ratkaisu.
Ei päiväkoti paha paikka ole, ei todellakaan, mutta alle kaksivuotias on vielä kovin pieni virikehoitolaiseksi.

Mutta merkitseekö parina päivänä viikossa päiväkodissa oleminen lapselle sitä, ettei äiti ole läsnä?

Tuon ikäistä en kyllä veisin normaaliolosuhteissa pk:tiin vaan ennemmin vaikka puistoon, jossa hän saisi virikkeitä jakaverisueraa (mikäli kunnassanne sellainen on) Mutta noita pk:n maksuasioita kannattaa kysyä pk:sta.. vaihtelee kunnittain.

Kylläpän toi seura tekee lapsillekin ihmeitä. Ei aikuinen voi korvata sitä lapsen leikkiä. Ei niitä vauvoja nyt tartte olla hoitoon raahaamassa, mutta kyllä ne jo pienenä alkaa tajuamaan toisten pienten seuran. Ittellä "isommilla" muksuilla ikä eroa 11 kk ja jos toinen on pois pelistä niin vaikka äiti kuinka leikittää niin ei se ole sama. Kolmas nyt 10kk ja kovasti haluaa olla sisarustensa huoneessa niiden leikeissä vaikka ei niistä leikeistä tajuakaan, mutta ompahan seurassa.

Mitä pahaa siinä on jos joku haluaa pienelle lapselle ikäistään seuraa? Ei sitä kaikkien tarvitse haluta. Silloin voi leikkiä itse, mutta ei pitäs tuomita jos joku haluaa pari ns. vapaa päivää ilman lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kylläpän toi seura tekee lapsillekin ihmeitä. Ei aikuinen voi korvata sitä lapsen leikkiä. Ei niitä vauvoja nyt tartte olla hoitoon raahaamassa, mutta kyllä ne jo pienenä alkaa tajuamaan toisten pienten seuran. Ittellä "isommilla" muksuilla ikä eroa 11 kk ja jos toinen on pois pelistä niin vaikka äiti kuinka leikittää niin ei se ole sama. Kolmas nyt 10kk ja kovasti haluaa olla sisarustensa huoneessa niiden leikeissä vaikka ei niistä leikeistä tajuakaan, mutta ompahan seurassa.

Mitä pahaa siinä on jos joku haluaa pienelle lapselle ikäistään seuraa? Ei sitä kaikkien tarvitse haluta. Silloin voi leikkiä itse, mutta ei pitäs tuomita jos joku haluaa pari ns. vapaa päivää ilman lapsia.

Näin itsekin ajattelen :)

.. hintaa miettiessäsi ota myös se huomioon. Meidän esikoisesta tuli "virikelapsi" viime vuonna. Hän oli tosin jo liki 5v, siihen asti riitti kerhot. Vaikka lapsesi olisi vain tunnin viikossa kunnallisessa hoidossa, et saa sisarkorotusta. Meidän kohdallamme se oli 60e/kk. Annoimme lapsen kuitenkin olla siellä, mutta alle 2v en veisi.
Tässä kohtaa suosittelen aina lämpimästi kantoliinaa. Ei koskaan tarvinnut isommalle sanoa, etten voi kun on vauva, kädet olivat vapaana. Imetyshetket olivat hankalia aluksi, mutta nekin rauhoittuivat, kun saimme kaikki rauhassa totutella toisiimme. Mustasukkaisuutta ei ole ollut ja ovat hyvät kaverit nykyään. Uskon olevan merkitystä, että ovat saaneet "kasvaa yhteen".

Mutta merkitseekö parina päivänä viikossa päiväkodissa oleminen lapselle sitä, ettei äiti ole läsnä?

Eihän äiti ole läsnä siellä päiväkodissa. Sitä tarkoitin: perhekerhossa tms äiti on paikalla, mutta lapsi saa silti nähdä muita lapsia siinä samassa. Koska on vielä kovin pieni. Eri asia jos lapsi olisi 3 v tai yli, silloin lapselle voisi olla virikehoidosta jo jotain hyötyäkin, alle kaksivuotiaan lapsen ollessa kyseessä siitä on hyötyä vain äidille. Mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
.. hintaa miettiessäsi ota myös se huomioon. Meidän esikoisesta tuli "virikelapsi" viime vuonna. Hän oli tosin jo liki 5v, siihen asti riitti kerhot. Vaikka lapsesi olisi vain tunnin viikossa kunnallisessa hoidossa, et saa sisarkorotusta. Meidän kohdallamme se oli 60e/kk. Annoimme lapsen kuitenkin olla siellä, mutta alle 2v en veisi.
Tässä kohtaa suosittelen aina lämpimästi kantoliinaa. Ei koskaan tarvinnut isommalle sanoa, etten voi kun on vauva, kädet olivat vapaana. Imetyshetket olivat hankalia aluksi, mutta nekin rauhoittuivat, kun saimme kaikki rauhassa totutella toisiimme. Mustasukkaisuutta ei ole ollut ja ovat hyvät kaverit nykyään. Uskon olevan merkitystä, että ovat saaneet "kasvaa yhteen".

Meillä samantapainen tarina.
Esikoinen oli 2 v kun kuopus syntyi. Mainiosti riitti aikaa sekä vauvalle että esikoiselle, vaikka mieheni olikin jo tuolloin aina töissä (tuolloin hänellä oli itse asiassa kaksi työpaikkaa). Esikoisen elämä todellakin oli muutakin kuin vauvan itkua ja kotona nyhjäämistä: kävimme puistoissa, perhekerhossa, esikoinen oli puistotädillä muutamana aamupäivänä viikossa.
Päiväkotiin esikoinen meni piirun verran alle kolmevuotiaana, pariksi päiväksi viikossa.
Mustasukkaisuutta ei ollut eikä ole, ja arki kahden lapsen kanssa sujui hienosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Eihän äiti ole läsnä siellä päiväkodissa. Sitä tarkoitin: perhekerhossa tms äiti on paikalla, mutta lapsi saa silti nähdä muita lapsia siinä samassa. Koska on vielä kovin pieni. Eri asia jos lapsi olisi 3 v tai yli, silloin lapselle voisi olla virikehoidosta jo jotain hyötyäkin, alle kaksivuotiaan lapsen ollessa kyseessä siitä on hyötyä vain äidille. Mun mielestä.

Jepjep, mutta miksi äidin pitäisi olla konkreettisesti läsnä joka ikinen sekunti 1 v 8 kk ikäisen elämässä? Onko lapselle jotain haittaa siitä, jos äiti ei ihan joka hetki ole hänen vierellään? Mun mielestä, kun puhutaan läsnäolosta, tarkoitetaan henkisellä/yleisellä tasolla saatavilla olemista...

Ajattelen edelleenkin, että alle kaksivuotiaallekin voi olla hyväksi päiväkodissa oleminen (tässä tapauksessa siis parina päivänä viikossa).

Kaikella on puolensa. Varmasti kotihoidossa on omat hyvät puolensa ja hoidossaolemissa omat. En silti usko, että tuonikäiselle päiväkoti tarjoaisi sen enempää negatiivisia vaikutteita kuin kotihoitokaan.

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. :)

Kyse ei ole pelkästään virikkeistä, vaan ajatuksen takana on kokemus esikoisen ensimmäisistä kuukausista. Tällöin vuorokaudet menivät lähes kokonaan imettäen. Joinakin päivinä imetin häntä klo 8-24 välillä 8-10 tuntia. Vauva nukkuin korkeintaan yhdet 2h päiväunet ilman rinnalla oloa. Kertokaa mulle, miten siinä samalla voi taata toiselle alle kaksivuotiaalle riittävän hyvän hoidon? En ole "lykkäämässä" esikoistani hoitoon oman mukavuuteni vuoksi, vaan sen vuoksi, että pystyisin takaamaan myös hänelle hyvän olon ja mukavia päiviä vauvan ensimmäisten kuukausien ajaksi. Toisena vaihtoehtona olen kyllä jo vakavasti harkinnut täysimetyksestä luopumista suosiolla heti uuden vauvan synnyttyä ja ryhtymistä korkeintaan osittaisimetykseen. Tällöin aikani ei menisi kokonaan imettäessä, vaan aikaa riittäisi myös esikoiselleni.

Yhteistyössä