Osa 3. Jatkoa talopohjakeskusteluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä taas ottaisin ennemmin kaksi vessaa kuin yhden suihkun, mutta etteköhän te itse tiedä mitä teidän perhe enemmän tarvitsee :)

Oliko tässä kuvassa nyt se saareke niinpäin kuin se teille tulee? http://aijaa.com/007189708972

[QUOTE="sipsi";25808086]Unohtui vielä, että oikein ihana on pohja muuten. Paljon mukavampi kuin ensimmäinen versio :)[/QUOTE]

Kiitos! Hyviä vinkkejä tosiaan sain ja nimenomaan käytännön kannalta joka oli huippujuttu. Makuasiat on sitten makuasioita ja jokaisella perheellä tarpeet erilaiset mutta aina kannattaa muitakin kuunnella :)

[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";25808102]Minä taas ottaisin ennemmin kaksi vessaa kuin yhden suihkun, mutta etteköhän te itse tiedä mitä teidän perhe enemmän tarvitsee :)

Oliko tässä kuvassa nyt se saareke niinpäin kuin se teille tulee? Aijaa.com - 9708972.jpg[/QUOTE]

Juu on. :) Tosin saarekkeen muotoahan voi sitten vielä muuttaa, alussahan tässä vielä ollaan.

Minusta tuo takka on edelleen jotenkin hassussa paikassa. Itse yhdistäisin sen saarekkeen kanssa. Samoin vaatehuone on minusta ihan väärässä paikassa. Itse kaipaisin sitä lähemmäs kodinhoitohuonetta.

Kyllä minäkin laittaisin toisen wc:n. Tuntuu, että nykyinen vessa on kaukana vanhempien makuuhuoneesta. Laittaisin nykyiseen vessaan viereisen makkatin kaapistojen verran lisätilaa, sijoittaisin sinne toisen suihkun. Eli teineillä olisi ikäänkuin "oma" kylppäri. Tuonne saunaosastolle laittaisin vain yhden suihkun ja lisäisin wc-pytyn. Ja joku ehdotti kodinhoitohuoneen ja saunaosaton paikkojen vaihtoa, sitä vaihtoehtoa kannattaa miettiä. Samalla voisi miettiä kylppärin/kodinhoitohuoneen/aikuisten makkarin ovien sijoitusta, saisi ruokapöydälle paremman paikan lähempää keittiötä. Mutta ihan kivalta pohjalta vaikuttaa! :)

[QUOTE="vieras";25808150]Minusta tuo takka on edelleen jotenkin hassussa paikassa. Itse yhdistäisin sen saarekkeen kanssa. Samoin vaatehuone on minusta ihan väärässä paikassa. Itse kaipaisin sitä lähemmäs kodinhoitohuonetta.[/QUOTE]

Huomasitko että takka tulee vastakkaiselle seinälle? :) Ja me haluttiin vaatehuone juuri tuohon, on käytännössä kätevän oloinen.

Kyllä minäkin laittaisin toisen wc:n. Tuntuu, että nykyinen vessa on kaukana vanhempien makuuhuoneesta. Laittaisin nykyiseen vessaan viereisen makkatin kaapistojen verran lisätilaa, sijoittaisin sinne toisen suihkun. Eli teineillä olisi ikäänkuin "oma" kylppäri. Tuonne saunaosastolle laittaisin vain yhden suihkun ja lisäisin wc-pytyn. Ja joku ehdotti kodinhoitohuoneen ja saunaosaton paikkojen vaihtoa, sitä vaihtoehtoa kannattaa miettiä. Samalla voisi miettiä kylppärin/kodinhoitohuoneen/aikuisten makkarin ovien sijoitusta, saisi ruokapöydälle paremman paikan lähempää keittiötä. Mutta ihan kivalta pohjalta vaikuttaa! :)

Luitko vastauksiani? :) Me siis nimenomaan tarvitaan kaksi suihkua samaan tilaan, se on meillä melkein joka päiväinen "ongelma" Ja siis nimenomaan halutaan arkiruokaryhmä tuonne ja sitten saarekkeeseen tulee pari jakkaraa. Tiedän ettei kaikki tykkää mutta me haimme juuri tuota. Ja (valitettavasti) pohjan suunnittelu ei ole niin helppoa että lisätään vaan tiloja tuonne sun tänne kun sitten muuttuu koko talon pohja. :D Jos siis ymmärsin oikein tuon että lisäisi kaapistojen verran lisätilaa. Vessa-asia on vähän kaksipiippuinen mutta me koimme että tarvitsemme kaksi suihkua mieluummin.

No niin, on tässä jotain parempaa. Seuraavat asiat itsellä häiritsisi, nämähän on siis taas niitä makuasioita. :)
- ruokapöytä tosi kaukana, itse en jaksaisi kuljetella tavaraa eestaas. Vai tapahtuuko arkiruokailu saarekkeen yhteydessä niillä baarijakkaroilla?
-kodinkoneiden sijoittelu taas tökkii, pitääkö välttämättä olla tuo saareke? Tai jos pitää niin siihen se oma vesipiste niinkuin joku jo taisi sanoa. Sehän on se sääntö
- että kaikista toimivinta olisi saada allas-jääkaappi-hella mahdollisimman pieneen kolmioon.
-ota saareke pois ja laita vaikka tuo takkasysteemi keskelle tilanjakajaksi? Tai jätä auki ja ruokapöytä lähemmäs?
-tai vaihda mh ja khh paikkoja, niin saisi ruokapöydän tuonne omalle paikalleen. :)
-toista pyttyä voisi tarvita silloin jos khh-ovea käytetään arkisin ja lapsilla tulee kesken ulkoilun hätä, ei tarvitse kurakamppeissa juosta koko talon läpi vessaan.
Paljon tuossa on hyvää ja toimivaakin, mutta nehän puolet sinä jo tiedätkin. :)

..vielä mietin tuota saareketta, siihen siis tulee vain hella ja vähän tasoa? Eikö ois oikeesti järkevämpää että laitat sen hellan tuonne vaikka altaan viereen, paljon helpompi käyttää eikä tarvitse roiskia ympäriinsä kaikkien tavaroiden kanssa. :) Tasoa tuossa keittiössä jäisi silti ihan reilusti, ja jos haluat lisää tasoa/säilytystilaa laita vaikka pyörillä oleva pienempi taso jossa alla säilytystilaa tms,siihenkin saa ne baarijakkarat vierelle.. En tiedä sitten miten tuollainen toimisi!

[QUOTE="juups";25808309]No niin, on tässä jotain parempaa. Seuraavat asiat itsellä häiritsisi, nämähän on siis taas niitä makuasioita. :)
- ruokapöytä tosi kaukana, itse en jaksaisi kuljetella tavaraa eestaas. Vai tapahtuuko arkiruokailu saarekkeen yhteydessä niillä baarijakkaroilla?
-kodinkoneiden sijoittelu taas tökkii, pitääkö välttämättä olla tuo saareke? Tai jos pitää niin siihen se oma vesipiste niinkuin joku jo taisi sanoa. Sehän on se sääntö
- että kaikista toimivinta olisi saada allas-jääkaappi-hella mahdollisimman pieneen kolmioon.
-ota saareke pois ja laita vaikka tuo takkasysteemi keskelle tilanjakajaksi? Tai jätä auki ja ruokapöytä lähemmäs?
-tai vaihda mh ja khh paikkoja, niin saisi ruokapöydän tuonne omalle paikalleen. :)
-toista pyttyä voisi tarvita silloin jos khh-ovea käytetään arkisin ja lapsilla tulee kesken ulkoilun hätä, ei tarvitse kurakamppeissa juosta koko talon läpi vessaan.
Paljon tuossa on hyvää ja toimivaakin, mutta nehän puolet sinä jo tiedätkin. :)[/QUOTE]

..tarkotin siis että vaihda khh ja pesuhuoneen paikkoja, niin saisi tuon khh oven pois tuolta nurkasta.

[QUOTE="juups";25808309]No niin, on tässä jotain parempaa. Seuraavat asiat itsellä häiritsisi, nämähän on siis taas niitä makuasioita. :)
Paljon tuossa on hyvää ja toimivaakin, mutta nehän puolet sinä jo tiedätkin. :)[/QUOTE]

Makuasioita :) Tuo ruokapöytä tosiaan tarkoituksella tuolla. On nytkin olkkarissa, on ollut myös keittiössä ja tämä on toimiva. Ei se meiltä aikaa tai kuntoa vaadi että kuljetaan olkkariin syömään pari kertaa päivässä tai että jääkaappi on eri puolella :D Ymmärrän kyllä nämä pointit mutta teen itse ammatikseni ruokaa enkä sielläkään rasitu niistä "ylimääräisistä" askelista. Vesipistettä en näe ongelmana koska vesipiste tulee joka tapauksessa kokkaajan selän taakse. Lapset ei ole enää ihan pikkuisia joten vaaratilanteita vähemmän luvassa. Mutta saareketta voi vielä kääntää, sehän on ihan iiso juttu. Hankala sitä on paperilla hahmottaa huonetiloja kun keittiö on tuossa yli kaksi kertaa isompi kuin nyt :D Khh-ovea ei käytä arkiovena yleisesti mutta se on tosiaan hyvä syksyllä ja keväällä rapa-aikoina. Saareke halutaan ihan ehdottomasti ja sen pohjalta lähdettiin keittiötä suunnittelemaan :)

[QUOTE="a p";25808371]Makuasioita :) Tuo ruokapöytä tosiaan tarkoituksella tuolla. On nytkin olkkarissa, on ollut myös keittiössä ja tämä on toimiva. Ei se meiltä aikaa tai kuntoa vaadi että kuljetaan olkkariin syömään pari kertaa päivässä tai että jääkaappi on eri puolella :D Ymmärrän kyllä nämä pointit mutta teen itse ammatikseni ruokaa enkä sielläkään rasitu niistä "ylimääräisistä" askelista. Vesipistettä en näe ongelmana koska vesipiste tulee joka tapauksessa kokkaajan selän taakse. Lapset ei ole enää ihan pikkuisia joten vaaratilanteita vähemmän luvassa. Mutta saareketta voi vielä kääntää, sehän on ihan iiso juttu. Hankala sitä on paperilla hahmottaa huonetiloja kun keittiö on tuossa yli kaksi kertaa isompi kuin nyt :D Khh-ovea ei käytä arkiovena yleisesti mutta se on tosiaan hyvä syksyllä ja keväällä rapa-aikoina. Saareke halutaan ihan ehdottomasti ja sen pohjalta lähdettiin keittiötä suunnittelemaan :)[/QUOTE]

No okei, en siis siitä saarekkeesta enää jankuta. :) Sit jos ei ihan pienet lapset niin ruokapöytäkin kauempana ok, itsellä kun monta pientä niin tuntuu ihan mahdottomalta ajatus että päästäisin ne olohuoneeseen asti syömään. :)
Joka tapauksessa huomattavasti toimivamman näköinen kuin se ihan ensimmäinen versio. Jotain pikkujuttuja.. khh:n oven aukeamissuunta häiritsee vähän, mutta eipä tuota toisinpäinkään voi kääntää. Entä jos ph oven kääntäisi aukeamaan pesuhuoneeseen päin, niin tuohon khh:n puolelle voisi laittaa vaikka kapean penkin tai pyyhenaulakoita jos siltä tuntuu. :)

Siis olitko sä se joka tykkäsi niistä lasisista pariovista makuuhuoneeseen? Mä siirtäisin makkarin pariovet keskelle makuuhuoneen seinää, sitten ruokapöydällekin tulis paikka lähempää keittiötä.
Kaks suihkua on kivat ja kylppäri nyt jees mutta toinen pikkuinen erillinen vessa ois varmaan tarpeen.

[QUOTE="sipsi";25808083]Tähän täytyy peesata :) Meillä toinen wc on aamuisin varattu n. 45 min tyttären toimesta. Onneksi veskejä on kaksi... Kaksi on suihkujakin, mutta toisesta on vettä laskettu viimeksi vuosia sitten.[/QUOTE]

Teinitytölle voi tehdä sen meikkailupaikan sinne omaan huoneeseen. Ei meilläkään kotona asuessa ikinä tarvinnut vessaan jonottaa vaikka oli kolme naishenkilöä (joista kaksi teinejä) lähdössä aamuisin yhtäaikaa :)
Iltaisinkin oli kavereiden kanssa kiva harjoitella kampauksia ja testailla meikkejä siellä omassa huoneessa kun oli isot peilit ja hyvät valot.

Meidän talossa on myös vain yksi veski ja sillä hyvin pärjätään. Mutta toinen suihku meillekin tulee kylppärirempan yhteyessä, sille on meilläkin suurempi tarve :)

No kaikki muu on ihan ok, mutta kaksi vessaa nyt tosiaankin! Siis ei kukaan siellä vessassa mitään tarvi meikkailla, mutta jo ihan pelkät isommat vessa-asiat voi tulla monellakin samaan aikaan ja ainakaan meidän perheessä ei ole kukaan selvinnyt ulos minuutissa eli istunto kestää niin kauan kuin kestää. Se on jo tulevaisuuden kannaltakin viisas teko.

Ketkä siis käyvät suihkussa samaan aikaan? Mies ja vaimo ilmeisesti ja toistaiseksi lapset vanhemman kanssa. Mutta sitten teininä luultavasti menee kyllä ovi lukkoon ja toinen suihku jää käyttämättä.

Hyvä pohja kyllä muuten. Selkeästi parempi kuin se eka.

Mä olen kyllä siis kasvanut nelihenkisesäs perheessä ja neliöitä oli 63 ja yksi kylppäri, jossa myös ainoa pönttö. Ei se herkkua ollut mutta kyllä sillä pärjäsi. Eli siis jo se, että teillä on suihku ja pönttö eri tiloissa nopeuttaa tosi paljon aamuja näin mun näkökulmasta. Mutta jos itse rakentaisin taloa, laittaisin kaksi pönttöä ja sitten vielä suihkunkin erikseen.

Laittaisin tuohon keittiön ja kodinhoitohuoneen väliin liukuoven ja toisen suihkun sijasta arvostan enemmän sitä toista wc:tä. Takaksi onhan tulossa takka-leivinuuni?

[QUOTE="juups";25808501]No okei, en siis siitä saarekkeesta enää jankuta. :) Sit jos ei ihan pienet lapset niin ruokapöytäkin kauempana ok, itsellä kun monta pientä niin tuntuu ihan mahdottomalta ajatus että päästäisin ne olohuoneeseen asti syömään. :)
Joka tapauksessa huomattavasti toimivamman näköinen kuin se ihan ensimmäinen versio. Jotain pikkujuttuja.. khh:n oven aukeamissuunta häiritsee vähän, mutta eipä tuota toisinpäinkään voi kääntää. Entä jos ph oven kääntäisi aukeamaan pesuhuoneeseen päin, niin tuohon khh:n puolelle voisi laittaa vaikka kapean penkin tai pyyhenaulakoita jos siltä tuntuu. :)[/QUOTE]

Kiitos, katsonpa vielä ovia tarkemmin :) Aina jotain pientä huomaa muiden vinkeistä.

Siis olitko sä se joka tykkäsi niistä lasisista pariovista makuuhuoneeseen? Mä siirtäisin makkarin pariovet keskelle makuuhuoneen seinää, sitten ruokapöydällekin tulis paikka lähempää keittiötä.
Kaks suihkua on kivat ja kylppäri nyt jees mutta toinen pikkuinen erillinen vessa ois varmaan tarpeen.

Olen, mutta pariovia ei tule niin kuin pohjastakin näkee. Ja ruokapöytäasiaa olen kommentoinut jo monta kertaa.

[QUOTE="sirkku";25808847]No kaikki muu on ihan ok, mutta kaksi vessaa nyt tosiaankin! Siis ei kukaan siellä vessassa mitään tarvi meikkailla, mutta jo ihan pelkät isommat vessa-asiat voi tulla monellakin samaan aikaan ja ainakaan meidän perheessä ei ole kukaan selvinnyt ulos minuutissa eli istunto kestää niin kauan kuin kestää. Se on jo tulevaisuuden kannaltakin viisas teko.[/QUOTE]

No tuota, kun me ollaan ihan pikkulapsiajatkin eletty yhdellä pöntöllä niin eiköpähän me tulevaisuudessakin osata pidättää tarpeen vaatiessa :D

Sitä en ymmärrä (meidän kannalta) että miten suihku ja vessa eri tiloissa nopeuttaa kun emme käy ikinä ennen töitä suihkussa. Ei sellaiseen edes olisi aikaa, ei todellakaan! En käynyt itsekään teininä vaan nukuin mieluummin pitkään. Ja toivon mukaan lasten ollessa teini-iässä me miehen kanssa harrastamme edelleen kimppasuihkuja :D

[QUOTE="vieras";25809119]Laittaisin tuohon keittiön ja kodinhoitohuoneen väliin liukuoven ja toisen suihkun sijasta arvostan enemmän sitä toista wc:tä. Takaksi onhan tulossa takka-leivinuuni?[/QUOTE]

Juu, on tulossa.

Minäkin harkitsisin kovasti vielä sitä toista vessaa. Meillä on kaksi erilista vessa (toisessa vielä suihku) ja kyllä meidän kolmilapsisessa perheessä on melkein päivittäin tilanne, että molemmat vessat on sama-aikaisesti varattu. Ja meillä on kolme pientä poikaa, eikä edes sitä meikkaava teiniä :D

Toinen mikä mietityttää, on se vaatehuone ja sen paikka. Mitä siinä niinkun pääasiallisesti säilytetään, mitä vaatteita? Ulkovaatteita? Kausivaatteita? On jotenkin hankalassa paikassa mielestäni....

Ap haluaa vinkkejä ja mielipiteitä, mutta mikään ei kelpaa, heh.

Mekin pärjättiin pikkulapsiaika yhdellä pytyllä ja parilla potalla oikein mainiosti, mutta nyt kun on 4 hieman isompaa lasta ja 2 aikuista, niin ei meinaa 2 vessaa riittää, vaan kolmatta kaivattaisiin!! Ne vessaistunnot vaan kestää ja monesti on samaan aikaan molemmat varattuna.
2 suihkua on sopiva meille.

[QUOTE="joku";25809006]Ketkä siis käyvät suihkussa samaan aikaan? Mies ja vaimo ilmeisesti ja toistaiseksi lapset vanhemman kanssa. Mutta sitten teininä luultavasti menee kyllä ovi lukkoon ja toinen suihku jää käyttämättä.

Hyvä pohja kyllä muuten. Selkeästi parempi kuin se eka.

Mä olen kyllä siis kasvanut nelihenkisesäs perheessä ja neliöitä oli 63 ja yksi kylppäri, jossa myös ainoa pönttö. Ei se herkkua ollut mutta kyllä sillä pärjäsi. Eli siis jo se, että teillä on suihku ja pönttö eri tiloissa nopeuttaa tosi paljon aamuja näin mun näkökulmasta. Mutta jos itse rakentaisin taloa, laittaisin kaksi pönttöä ja sitten vielä suihkunkin erikseen.[/QUOTE]

Eikö vanhemmat käy suihkussa yhtäaikaa enää kun lapset on teinejä :D?
Me ainakin saunotaan yhdessä ja onhan se tylsää että toinen vaan istuskelee ja hengailee sillä aikaa kun toinen on pesulla, varsinkin kun löylyssä ollaan yhdessä ja yleensä se "pakko päästä täältä ulos"-tunne iskee melko yhtäaikaa joten ei sinnekään voi jäädä vuoroa odottelemaan.. Ja voihan ne teinitkin saunoa keskenään (jos ei jostain syystä vanhempien kans voi saunoa) ja käydä suihkussa samaan aikaan.

Itse kasvoin myös pienissä neliöissä, 4 henkeä ja 58 neliötä ja todellakin vain se yksi kylppäri jossa oli sekä vessa että suihku. Ja hyvin pärjättiin.
Eikä kukaan koskaan paskonut housuunsa sen takia että jollain muulla olis ollu istunto kesken :D

Kyllä se kaks vessaa ois kätevä ihan sittenkin kun ootte koko porukka vaikka vatsataudissa, tai edes yks ja muittenkin pitäis päästä asioille. Sitä en kyllä osaa sanoa minne sen toisen vessan tuolla sijoittais.
Mun mielestä vaatehuone tuossa eteisessä on just hyvä!

Yhteistyössä