ortodoksiset hautajaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmmmmme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mmmmmme

Vieras
viikonloppuna on ortodoksiset hautajaiset. Kävin jo tilaamassa kukat ja kortin. Tajusin kuitenkin myöhemmin että kortissa oli tavallinen risti. Voiko sellaisen kortin viedä ortodoksiseen hautajaisiin?

Eikös se kortti kuvasta kukkien antajaa eikä vainajaa? En ole ortodoksi enkä kristitty muutenkaan, mutta en usko, että tavallinen risti olisi mikään etikettivirhe. Itse vein ortodoksin kummisetäni hautajaisiin kukkalaitteen, jonka kortissa oli lintu. Enkä ole ainakaan kuullut pahoja puheita jälkikäteen, koska sekä leski että muu sukuni tietää mun uskonnollisen vakaumukseni, johon lintu sopii vallan mainiosti.

No se nyt riippuu aivan omaisista, mitä mieltä ovat. Perinteisiin ortodoksihautajaisiin ei kuulu edes kukkien lasku. Viimeksi laskimme kukat arkun ympärille ennen siunausta, arkkuhan on auki koko siunauksen ajan.

Voit viedä kortin jossa on tavallinen risti. Vaikka itse olen ortadoksi, niin kortit valitsen aina vainajan uskonnon mukaan. Luterilaisille vien tavallisella ristillä ja ortodokseille "ortodoksiristillä". Niitä "ortodoksiristejä" on vaan vaikeampi löytää ts. joutuu hakemaan kauempaa. En ole koskaan ajatellutkaan että veisin kaikille kortin oman uskoni mukaan. Mun mielestä kortin pitäisi kuitenkin kuvastaa vainajan uskoa..Silti tiedän, että ei siitä kukaan pahastu vaikka ortodoksivainaja saa kortin jossa on risti ilman poikkipuuta. Toisenlaisia kortteja kun on niin vähän saatavilla.

Sama se on ripille päässeiden kanssa. Ei kukaan ortodoksinuori pahastu vaikka antaisit hänelle rahaa "onnea konfirmaatiopäivänäsi" tai vastaavan kortin sisällä. Ortodoksithan konfirmoidaan jo kasteessa. Kaikki ymmärtävät sen, että valtaväestön uskonnon mukaan löytyy kortit ja ajatus on tärkein.

[QUOTE="vieras";27181980]Voit viedä kortin jossa on tavallinen risti. Vaikka itse olen ortadoksi, niin kortit valitsen aina vainajan uskonnon mukaan. Luterilaisille vien tavallisella ristillä ja ortodokseille "ortodoksiristillä". Niitä "ortodoksiristejä" on vaan vaikeampi löytää ts. joutuu hakemaan kauempaa. En ole koskaan ajatellutkaan että veisin kaikille kortin oman uskoni mukaan. Mun mielestä kortin pitäisi kuitenkin kuvastaa vainajan uskoa..Silti tiedän, että ei siitä kukaan pahastu vaikka ortodoksivainaja saa kortin jossa on risti ilman poikkipuuta. Toisenlaisia kortteja kun on niin vähän saatavilla.

Sama se on ripille päässeiden kanssa. Ei kukaan ortodoksinuori pahastu vaikka antaisit hänelle rahaa "onnea konfirmaatiopäivänäsi" tai vastaavan kortin sisällä. Ortodoksithan konfirmoidaan jo kasteessa. Kaikki ymmärtävät sen, että valtaväestön uskonnon mukaan löytyy kortit ja ajatus on tärkein.[/QUOTE]

eipä lisättävää:)

Yhteistyössä