Orkidea-apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synttärisankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synttärisankari

Vieras
Mulla on tänään synttärit ja mies oli käynyt pojan kanssa ostamassa mulle lahjaksi orkidean. Erinäisten kommellusten ja uhmaikäisen kanssa taistelun seurauksena kukka oli pudonnut ja ruukku mennyt rikki. Mies oli sitten näppäränä istuttanut sen tuollaiseen isoon (halk. n.16-18 cm) saviruukkuun tavalliseen kukkamultaan. Mitähän tolle kukalle nyt kannattais tehdä? Kuoleekohan se miten pian tuossa tavallisessa mullassa? ja mitenhän tuota hoidetaan, ei ollut saanut mitään hito-ohjeitakaan kaupasta kun oli ollut sen verran pinna kireellä vissiin jo siinä vaiheessa että ei ollut myyjä varmaan uskaltanut selittää mitään... :/

Tosi ihanan näköinen se on! Mikähän orkidea se edes on...

Millanen orkidea? Jos on esim. perhosorkidea, se tarvii mieluiten läpinäkyvän ruukun ja orkidea "multaa", eli sellasta haketta. vetoa se ei siedä, kasteluvesi tulee olla aina lämmintä ja mukana vähän lannoitetta (vaikka joka kerta). Talvella tarvii lisävaloa. Mutta muista orkideoista en tiedä.

EI EI EI!!!!

Nyt äkkiä pelasta se!

Orkidealla pitää olla lasinen läpinäkyvä ruukku ja ei mitään multaa vaan koriste kiviä sinne jonkun verta painoksi ja näyksi ja vettä!!!
Sehän kasvaa luonossakin vedessä puun juurikossa

Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
EI EI EI!!!!

Nyt äkkiä pelasta se!

Orkidealla pitää olla lasinen läpinäkyvä ruukku ja ei mitään multaa vaan koriste kiviä sinne jonkun verta painoksi ja näyksi ja vettä!!!
Sehän kasvaa luonossakin vedessä puun juurikossa

:D No meillä oli jo täällä episodi tuosta kun tulin kotiin, kun sen verran mäkin tiedän ettei orkideat kasva mullassa... Mutta ettei tulisi suurempi sota, piti odottaa että mies lähtee harrastuksiinsa ja nyt on vuorossa operaatio orkidean pelastus :) Se oli ollut pienessä muoviruukussa, jossa oli haketta.

Mä olen nyt lukenut noi ohjeet kasvualustaan, mutta mistähän mä sellasta saan? Meenkö mä nyt vaan pihistämään tuolta metsästä pikkasen sammalta ja maatuvia oksia ja tungen ne lasiruukkuun, voisko se selvitä sillä tavalla hengissä? Vai onkohan se jo kuolemassa, kun luki että pitäisi välttää uudelleenistuttelua viimeiseen saakka.... :/

Se on tollanen: http://www.orchidcare.com/phalaenopsis.htm

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kaupassa myydään orkidea multaa. Ja eiköhän se huomiseen selviä jos et nyt kauppaan pääse.

Kokeillaanpas jos selviäis =) On niin kaunis että kyllä harmitaa jos heti kupsahtaa. Mut jos haen sitä multaa ja sit toi kuolee niin sit onkin hyvä syy aloittaa uusi harrastus kun on multaakin valmiiksi :D

Yhteistyössä