orgasmi hakusessa

  • Viestiketjun aloittaja iloinen pilleri
  • Ensimmäinen viesti
iloinen pilleri
Mulla on semmonen norm. ongelma joka alkoi jo ensimmäistä lasta odottaessa. Mä en enää tuu...ei sitte millään! Seksi tuntuu mukavalta mutta en ikinä pääse sinne huipulle...Kokeilin jo hyväillä itteäni että paikat on joten kuten kunnossa ja kyllä mä silloin "sinne" pääsin. Missä siis vika...korvien välissä. Mieheni kyllä yrittää kaikkea mutta usein musta tuntuu et me vaan söhlätään sinä jotain ja sit ukko tulee ja hyvää yötä. Muita joilla sama onkelma? :(
 
nupissa se vika.. jos on esim. pieni lapsi, sitä alitajsesti taitaa odottaa että lapsi herää kuitenkin :( ja jos lapsi ei ole paikalla niin mulla aivot ainakin kävivät ylikierroksilla että mitten se lapsi voi hoidossa..
 
iloinen pilleri
juu, toi on totta...muksut herää kuitenki...vaiks ei sit herääkään. yleensä mä oon tosi väsyny ja ärtyny ku on yhtä taisteluu saada muksut nukkumaan ja sit ku ne nukahtaa sitä haluais sitä OMAA AIKAA!mut sit ukko on jo vonkaamassa...se raivostuttaa ja sithän sitä varmaan innostuu....
 
NAINEN
Freud itse asiassa aloitti keskustelun siitä, että on olemassa erilaisia orgasmeja. Normaali naiseksi kasvanut nainen sai Freudin mukaan orgasmin emätinyhdynnässä. Nainen pystyi hänen mukaansa saamaan orgasmin myös klitoriksen kautta, mutta tämä orgasmilaji kuului infantiileille naisille. Kinsey taas sanoi, että on vaikeaa ymmärtää, mitä emätinorgasmilla oikein tarkoitettiin. Hän oli sitä mieltä, että on olemassa vain klitorisorgasmi. Asiasta kinasteltiin vuosikymmeniä. Nykyisin väitetään, että on olemassa klitorisorgasmi, G-pisteorgasmi, syväorgasmi ja yhdistelmäorgasmi. Käsitys sai alkunsa Helen Singeriltä, joka 1970-luvulla ilmaisi, että on olemassa kolmenlaisia orgasmeja.

Keskustelu on ollut sikäli turhaa, että orgasmi ei suinkaan synny sukuelimissä. Orgasmi voidaan periaatteessa laukaista mistä tahansa kohtaa elimistöä, jos kyseinen alue saa vain riittävästi seksuaalista stimulaatiota. Myös pelkkä ajattelu voi laukaista orgasmin. Toki orgasmin voimakkuuksissa ja kestoissa on olemassa eroja, mutta kaikki orgasmit syntyvät kuitenkin aivoissa.

Magneettikuvausten perusteella orgasmin aikana naisten aivoissa aktivoituu ainakin 11 eri aluetta, kun orgasmi tuotetaan genitaalistimulaation aikana. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, mikä aivoalue on päävastuussa orgasmikokemuksesta. Tärkeimpiä alueita ovat kuitenkin hypotalamuksen paraventrikulaarinen alue, mantelitumakkeen keskiosa sekä limbisen aivokuoren aivopoimun etuosa sekä nucleus accumbens. Alueet ovat itse asiassa pitkälti samat, joissa aistitaan muutakin mielihyvää kuten päihteiden käyttöä, intensiivistä urheilua, riskikäyttäytymistä tai vaikkapa makeisten syömistä.

Aivojen merkitystä orgasmikokemuksessa tukee kanadalainen tutkimus, jossa tuli selkeästi esille se, että naiset saavat helpommin orgasmeja, kun heillä on voimakkaat tunnesiteet kumppaniaan kohtaan. Hollantilaisen tutkimuksen mukaan naisilla ei kuitenkaan ole orgasmin hetkellä mitään tunteita, koska aivojen tunnealueet lakkaavat toimimasta juuri orgasmin hetkellä. Muistuttavatko naiset siis mustaa leskeä? Osa naisista ainakin puree miestä hekumansa huipulla.

Teksti: Kari Heusala
 

Yhteistyössä