oppisopimus koulutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallekarhu2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nallekarhu2

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
1 485
0
36
onko täällä paikalla ketään joka olis saanu oppisopimuksella itselleen ammatin? missä päin ja minkä? haluaisin vähän mielipiteitä ko kouluttautumistavasta, onko se sen arvoista, kauan ne yleensä kestää ja muutenki mielipiteitä näin yleensä. Onnistuitko saamaan teoria opinnot samalle paikkakunnalle?
Olisin halunnut floristiksi mutta sit selvis et mun pitäis jossain etelä-suomes (ei se keskuksen tyyppi muistanu missä) asuu aina viikko-kaks kerrallaan per kuukaus koska ne teoriat järjestetään siellä. :( ei se onnistu sit millään.

Ite melkein valmis merkonomi (työpaikka meni alta niin siks jäi kesken) ja mies käyny kiinteistönhoitajan ammattitutkinnon op.sop. Meille sopiva opiskelumuoto, mutta kyllähän se vaatii muultakin perheeltä sopeutumista kun niitä kotitehtäviä kuitenkin työjaksoilla on ihan kiitettävästi. Nuo tutkinnot molemmat kestää 3 vuotta. Täällä meidän paikkakunnalla ei ollu lähijaksoja kummallekaan, mie kävin n. ½ vuoden välein viikon Helsingissä Markkinointi-instituutissa ja mies kävi parin kk välein tuolla n. 100 km päässä.

entäs onko niitä töitä sit helppo saada? oon käsittäny et ite pitä olla tosi aloitteellinen töiden etsinnässä, ettei saa kauheasti apua sieltä oppisopimuskeskuksesta. sinänsä huono juttu ku uus kaupunki,niiin ei yhtään tiedä niistä työpaikoista mitään.

Helmentyttyö:missä työpaikassa opiskelit? minuakin kiinnostaisi oppisopimuksella merkonomiksi :wave:
Pitäs käydä kysymässä paikkaa jostakin.Ite asutaan pienellä paikkakunnalla ja aika epätodennäköstä että ottavat mihinkään,mut ainahan voi kysyä.

Itse opiskelen oppisopimuksella.Siinä on paljon hyvää,mutta myös huonoa.3 vuotinen on koulutus,uuteen ammattiin kouluttaudun(lähihoitajaksi)Teoriaopiskelua on kerran viikossa oppilaitoksella ja PALJON joutuu tekemään kotona ja olemaan aktiivinen koska lähiopiskelua on vähän.Ja samat tiedot sekä taidot kuitenkin omattava kuin tavallisen kouluopiskelun suorittanut.
Tosin työssä harjaantuu,mutta kokoajan täytyisi muistaa olevansa opiskelija ja siitä näkökulmasta tehdä työtään.
Paljon riippuu myös siitä työpaikan ohjaavasta työntekijästä
että on sitoutunut kouluttautumiseesi.
Taloudellisesti kannattava muoto opiskella...
Itse olen tyytyväinen,vaikka välistä tuntuu vaikealta saavutta tavotteita(esim.työssä ei kaikkeen mahdollista,mitä vaadittavaan ammattitaitoon tarvittaisiin)toisaalta ne valmiudet toivottavasti sitten saan harjoittelupaikasta.
Ja varmasti eri alalla on niin erinlaista,mut varmasti yhteinen tekijä on se että täytyy olla motivoitunut ja panostaa opiskeluun paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja kirpin:
Itse opiskelen oppisopimuksella.Siinä on paljon hyvää,mutta myös huonoa.3 vuotinen on koulutus,uuteen ammattiin kouluttaudun(lähihoitajaksi)

Kestääkö 3v koska oppisopimus?
Itse olen ajatellut vaihtaa samalle alalle, ja päiväopiskeluna kestäis 2v.

Alkuperäinen kirjoittaja koulun penkillekö?:
Alkuperäinen kirjoittaja kirpin:
Itse opiskelen oppisopimuksella.Siinä on paljon hyvää,mutta myös huonoa.3 vuotinen on koulutus,uuteen ammattiin kouluttaudun(lähihoitajaksi)

Kestääkö 3v koska oppisopimus?
Itse olen ajatellut vaihtaa samalle alalle, ja päiväopiskeluna kestäis 2v.

Se riippuu miten koulutustarkastaja? ja teoriaopetuksen tarjoaja saavat soviteltuun opetussuunnitelman.
Meillä venähti 3vuotiseksi(ehkä turhaankin) kuten taas tuttuni joka opiskelee myös lähihoitajaksi oppisopimuksena selviää 2,5vuoden koulutuksella mutta hänellä on noita teoriaopintoja enemmän samassa ajassa kuin itselläni.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Missä voi opiskella lähihoitajaks kahessa vuodessa? Sillon kun mä opiskelin oli viel 2,5v jonka jälkeen se muuttu kolme vuotiseks. Siis ihan mielenkiinnosta kyselen.

http://www.makk.fi/alkavat_2007/oe_Sosiaali_ja_terveysalan_pt_lahihoitaja_Mikkeli.pdf

Alkuperäinen kirjoittaja leniah:
Helmentyttyö:missä työpaikassa opiskelit? minuakin kiinnostaisi oppisopimuksella merkonomiksi :wave:
Pitäs käydä kysymässä paikkaa jostakin.Ite asutaan pienellä paikkakunnalla ja aika epätodennäköstä että ottavat mihinkään,mut ainahan voi kysyä.

Olin töissä kaupassa - asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomiksi olisin valmistunut.

nallekarhu Oma-aloitteinen pitää työpaikan suhteen olla, mutta meillä esim. isäntä kun haki nykyiseen paikkaansa niin oli työnantaja jo pistänyt työpaikkailmoitukseen että oppisopimuskoulutus mahdollinen ja sen jälkeen siis työt sit jatku normaalisti kun koulutus loppui.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja leniah:

Olin töissä kaupassa - asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomiksi olisin valmistunut.

nallekarhu Oma-aloitteinen pitää työpaikan suhteen olla, mutta meillä esim. isäntä kun haki nykyiseen paikkaansa niin oli työnantaja jo pistänyt työpaikkailmoitukseen että oppisopimuskoulutus mahdollinen ja sen jälkeen siis työt sit jatku normaalisti kun koulutus loppui.

Selvä, kiitos paljon vastauksista. tuli paljon uutta ja näkökulmia joita en ollut osannut edes ajatella. Saa toki vielä antaa mielipiteitään julki jos tahtoo =)

Yhteistyössä