Oppisopimuksella lähihoitajaksi ja raskaana kesken kaiken ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raapale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raapale

Vieras
Onko kokemuksia miten käy, kunnalla oppisopimuksella mutta nyt tuli testiin kaksi viivaa. Oppisopimusta jatkuisi LA:n jälkeen vielä reilu puoli vuotta. Oppisopimuksen alussa minulle kerrottiin oppisopimustoimiston puolesta että työnantajalla ei ole velvollisuutta pitää minua oppisopimuksella kuin siihen asti kuin on sovittu. Eli jos oppisopimusaika umpeutuu äippäloman aikana niin ei ole velvollisuutta ottaa minua jatkamaan äippäloman jälkeen vaikka opinnot jäävät kesken.

Onko jollakin kokemusta että olisi otettu takaisin äippäloman jälkeen jatkamaan opintoja oppisopimuksella, siitä mihin jäätiin? Kyllähän luulis että kunta ja työpaikka haluaisi kouluttaa työntekijänsä loppuun ettei ohjaus ole ollut ns turhaa. Kunnan kotihoito työpaikkana. Kun kuitenkin osaan työtehtävät ja tiedän miten homma työpaikka toimii, niin luulisi että minut otetaan helpommin takaisin jatkamaan opinnot loppuun, kuin että otettaisiin jou täysin ulkopuolinen joka pitäisi kuitenkin perehdyttää työpaikan tapoihin eikä työn laadusta yms tiedetä mitään. Ja onhan oppisopimusopiskelija halvempikin.

Onhan joku muukin lähäriopiskelija ollut vastaavassa tilanteessa kuin minä, onhan? Ja tosiaan oppisopimus kyseessä, ei monimuoto(aikuis)opiskelu.

Kumma kun ei tuo oppisopimustoimiston tyyppi, joka oli siis paikalla kun tehtiin sopimukset, ei kertonut että keskeyttämistä voidaan käyttää tuossakin tilanteessa.. Ei varman kovin usein ole näin tehty tällä alueella kerta ei asiasta maininnut, tosiaan puhui esimerkillä että jos minä nyt sattuisin jäämään äitiyslomalle niin näin ja näin.

Eli siis sama kysymys edelleen, onko kokemuksia oppisopimusopiskelun jatkumisesta äippäloman jälkeen? Onko oppisopimus purettu, oppisopimusaika umpeutunut, keskeytetty äippäloman ajaksi?

Tiedän ainakin yhden, joka tuli raskaaksi heti opparin alussa. Sopimus keskeytettiin äitiysloman ajaksi ja tais siinä olla hoitovapaatakin jonkinmoinen pätkä. Opiskelu jatkui sitten normisti.

Oppisopimusta takana kohta kaksi vuotta ja lasta yritetty reilu 4vuotta. Nyt vihdoinkin luomuna tärppäsi vaikka tarkoitus oli odotella valmistumista ja sen jälkeen hoitojen avulla yrittää esikoista. :)

Yhteistyössä