Onko kenenkään lapsella oppimis- tai keskittymisvaikeuksia? Meillä on 8v tyttö, joka aloitti juuri tokan luokan. Ekalla luokalla läksyt sujuivat vielä ihan ok vaikkakin niiden tekeminen oli usein kamalien raivokohtauksien takana. Ajattelin silloin, että ne johtuvat väsymisestä, kun koulunkäynti on uutta.
Mutta...tokaluokka on alkanut lähes samalla tavalla. Läksyjen tekeminen alkaa aina kiukuttelulla. Siis läksyt kyllä aloitetaan hyvin, mutta kiukkua ja itku tulevat, kun tehtävää tehdään eikä hän ymmärrä. Juttelin opettajan kanssa ja hän sanoi, että tyttö pääsee lukiopetukseen, koska hänellä on selvästi ongelmia kirjoituksen kanssa sekä kaksoikirjaimien laittamisessa oikeaan paikkaan.
Äsken tehtiin kotitehtäviä ja tehtävänä oli valmiiksi annetuista sanoista laittaa 1, 2, 3 ja 4 tavuiset sanat oikeaan paikkaan ja tavuttaa sanat. Tyttö ei ymmärtänyt alkuunkaan, että tavu ja tavuviiva on eri asia. Sanoja hän ei osannut tavuttaa. Vaikka jo 4v:na tarhassa he leikin varjolla taputtivat ja tavuttivat sanoja. Ja silloin hän osasi kaikki loistavasti. 4-tavuisten sanojen lukeminen ja ymmärtäminen tuottivat vaikeuksia. Aamiainen ja jättiläinen-sanat eivät menneet jakeluun ollenkaan.
Löysin eilen netistä sensomotorisen kuntoutuksen-sivut. Siellä oli lueteltu ongelmia, joita saattaa olla, kun on yliaktiivisesti tai epätarkoituksenmukaisesti toimivia aisteja. Esim. 1) Ymmärtää helposti ohjeet väärin ja tarvitsee ohjeiden toistamista. Tyttäreni ei ymmärtänyt vaikka selitin moneen (ainakin 5) kertaan ja näytin sanoista, mikä on tavu. 2) Saattaa tehdä paljon virheitä kirjoittaessa. Punakynällä on ollut tarvetta opella, kun hän on korjannut kirjoitustehtäviä. 3) Yliherkkä kuuloaisti, häiriintyy helposti äänistä. Näin meillä. 4) Väsyy helposti. On huonolla tuulella. Tyttöni väsyy, kun pitää tehdä koulutehtäviä. Liikunta ei väsytä. Hän on myös huonotuulinen ja tyytymätön lapsi. Vaikka vauvana hän oli todella kiltti ja tyytyväinen. Uhmaikä muutti kaiken. Oli paljon muitakin mahdollisia ongelmia, mutta nämä ovat meillä. Yhteistä kaikille niille ongelmille on, että ne häiritsevät motoriikkaa, oppimis- ja keskittymiskykyä tai aiheuttavat aistiyliherkkyyttä. Motoriikan kanssa meillä ei ole ollut ongelmia.
Mietinkin nyt, mitä mun pitäisi tehdä? Pystyykö koulu auttamaan näissä asioissa vai pitääkö mun itse viedä tytärtäni esim. Sensomotoriseen keskukseen hoitoon? Syötän hänelle kalaöljykapseleita, joiden pitäisi olla hyväksi aivojen kehitykselle. Mutta muutakin pitää tehdä. Tyttäreni käy koulua, jonne on keskitetty kunnan erityisluokat ja koulussa on hyvät erityisopettajat, jotka varmasti voivat auttaa. Mutta kunta säästää, niin saako tyttö riittävästi opastusta? Tyttäreni on normaalilla luokalla. Apua! Siis pää on sekaisin, kun yrittän miettiä, mitä pitäisi tehdä.
Mutta...tokaluokka on alkanut lähes samalla tavalla. Läksyjen tekeminen alkaa aina kiukuttelulla. Siis läksyt kyllä aloitetaan hyvin, mutta kiukkua ja itku tulevat, kun tehtävää tehdään eikä hän ymmärrä. Juttelin opettajan kanssa ja hän sanoi, että tyttö pääsee lukiopetukseen, koska hänellä on selvästi ongelmia kirjoituksen kanssa sekä kaksoikirjaimien laittamisessa oikeaan paikkaan.
Äsken tehtiin kotitehtäviä ja tehtävänä oli valmiiksi annetuista sanoista laittaa 1, 2, 3 ja 4 tavuiset sanat oikeaan paikkaan ja tavuttaa sanat. Tyttö ei ymmärtänyt alkuunkaan, että tavu ja tavuviiva on eri asia. Sanoja hän ei osannut tavuttaa. Vaikka jo 4v:na tarhassa he leikin varjolla taputtivat ja tavuttivat sanoja. Ja silloin hän osasi kaikki loistavasti. 4-tavuisten sanojen lukeminen ja ymmärtäminen tuottivat vaikeuksia. Aamiainen ja jättiläinen-sanat eivät menneet jakeluun ollenkaan.
Löysin eilen netistä sensomotorisen kuntoutuksen-sivut. Siellä oli lueteltu ongelmia, joita saattaa olla, kun on yliaktiivisesti tai epätarkoituksenmukaisesti toimivia aisteja. Esim. 1) Ymmärtää helposti ohjeet väärin ja tarvitsee ohjeiden toistamista. Tyttäreni ei ymmärtänyt vaikka selitin moneen (ainakin 5) kertaan ja näytin sanoista, mikä on tavu. 2) Saattaa tehdä paljon virheitä kirjoittaessa. Punakynällä on ollut tarvetta opella, kun hän on korjannut kirjoitustehtäviä. 3) Yliherkkä kuuloaisti, häiriintyy helposti äänistä. Näin meillä. 4) Väsyy helposti. On huonolla tuulella. Tyttöni väsyy, kun pitää tehdä koulutehtäviä. Liikunta ei väsytä. Hän on myös huonotuulinen ja tyytymätön lapsi. Vaikka vauvana hän oli todella kiltti ja tyytyväinen. Uhmaikä muutti kaiken. Oli paljon muitakin mahdollisia ongelmia, mutta nämä ovat meillä. Yhteistä kaikille niille ongelmille on, että ne häiritsevät motoriikkaa, oppimis- ja keskittymiskykyä tai aiheuttavat aistiyliherkkyyttä. Motoriikan kanssa meillä ei ole ollut ongelmia.
Mietinkin nyt, mitä mun pitäisi tehdä? Pystyykö koulu auttamaan näissä asioissa vai pitääkö mun itse viedä tytärtäni esim. Sensomotoriseen keskukseen hoitoon? Syötän hänelle kalaöljykapseleita, joiden pitäisi olla hyväksi aivojen kehitykselle. Mutta muutakin pitää tehdä. Tyttäreni käy koulua, jonne on keskitetty kunnan erityisluokat ja koulussa on hyvät erityisopettajat, jotka varmasti voivat auttaa. Mutta kunta säästää, niin saako tyttö riittävästi opastusta? Tyttäreni on normaalilla luokalla. Apua! Siis pää on sekaisin, kun yrittän miettiä, mitä pitäisi tehdä.