Oppimisvaikeudet

Onko kenenkään lapsella oppimis- tai keskittymisvaikeuksia? Meillä on 8v tyttö, joka aloitti juuri tokan luokan. Ekalla luokalla läksyt sujuivat vielä ihan ok vaikkakin niiden tekeminen oli usein kamalien raivokohtauksien takana. Ajattelin silloin, että ne johtuvat väsymisestä, kun koulunkäynti on uutta.

Mutta...tokaluokka on alkanut lähes samalla tavalla. Läksyjen tekeminen alkaa aina kiukuttelulla. Siis läksyt kyllä aloitetaan hyvin, mutta kiukkua ja itku tulevat, kun tehtävää tehdään eikä hän ymmärrä. Juttelin opettajan kanssa ja hän sanoi, että tyttö pääsee lukiopetukseen, koska hänellä on selvästi ongelmia kirjoituksen kanssa sekä kaksoikirjaimien laittamisessa oikeaan paikkaan.

Äsken tehtiin kotitehtäviä ja tehtävänä oli valmiiksi annetuista sanoista laittaa 1, 2, 3 ja 4 tavuiset sanat oikeaan paikkaan ja tavuttaa sanat. Tyttö ei ymmärtänyt alkuunkaan, että tavu ja tavuviiva on eri asia. Sanoja hän ei osannut tavuttaa. Vaikka jo 4v:na tarhassa he leikin varjolla taputtivat ja tavuttivat sanoja. Ja silloin hän osasi kaikki loistavasti. 4-tavuisten sanojen lukeminen ja ymmärtäminen tuottivat vaikeuksia. Aamiainen ja jättiläinen-sanat eivät menneet jakeluun ollenkaan.

Löysin eilen netistä sensomotorisen kuntoutuksen-sivut. Siellä oli lueteltu ongelmia, joita saattaa olla, kun on yliaktiivisesti tai epätarkoituksenmukaisesti toimivia aisteja. Esim. 1) Ymmärtää helposti ohjeet väärin ja tarvitsee ohjeiden toistamista. Tyttäreni ei ymmärtänyt vaikka selitin moneen (ainakin 5) kertaan ja näytin sanoista, mikä on tavu. 2) Saattaa tehdä paljon virheitä kirjoittaessa. Punakynällä on ollut tarvetta opella, kun hän on korjannut kirjoitustehtäviä. 3) Yliherkkä kuuloaisti, häiriintyy helposti äänistä. Näin meillä. 4) Väsyy helposti. On huonolla tuulella. Tyttöni väsyy, kun pitää tehdä koulutehtäviä. Liikunta ei väsytä. Hän on myös huonotuulinen ja tyytymätön lapsi. Vaikka vauvana hän oli todella kiltti ja tyytyväinen. Uhmaikä muutti kaiken. Oli paljon muitakin mahdollisia ongelmia, mutta nämä ovat meillä. Yhteistä kaikille niille ongelmille on, että ne häiritsevät motoriikkaa, oppimis- ja keskittymiskykyä tai aiheuttavat aistiyliherkkyyttä. Motoriikan kanssa meillä ei ole ollut ongelmia.

Mietinkin nyt, mitä mun pitäisi tehdä? Pystyykö koulu auttamaan näissä asioissa vai pitääkö mun itse viedä tytärtäni esim. Sensomotoriseen keskukseen hoitoon? Syötän hänelle kalaöljykapseleita, joiden pitäisi olla hyväksi aivojen kehitykselle. Mutta muutakin pitää tehdä. Tyttäreni käy koulua, jonne on keskitetty kunnan erityisluokat ja koulussa on hyvät erityisopettajat, jotka varmasti voivat auttaa. Mutta kunta säästää, niin saako tyttö riittävästi opastusta? Tyttäreni on normaalilla luokalla. Apua! Siis pää on sekaisin, kun yrittän miettiä, mitä pitäisi tehdä. :(
 
Voi sinua, on tuossa huolta kerrakseen :hug: Minä ottaisin opettajaan yhteyttä vaikkapa soittamalla ja yrittäisit sopia tapaamisen jotta tietäisit missä mennään. Minä suosittelisin myös keskustelua, jossa olisi paikalla vanhemmat, oma opettaja, erityisopettaja sekä tarvittaessa koulupsykologi. Tällaisia "istuntoja" pidetään yllättävän paljon, ja uskon että tällaisen saat pyydettäessä =) Itse ainakin vastaavanlaisessa tilanteessa tekisin noin jotta saisin tietää missä mennään ja missä lapsi tarvitsee apua ja miten häntä voidaan kotona tukea. Oma ammattini liittyy myös kouluun niin siksi tiedän näistä jotakin ;) Jos haluat kysellä jotakin niin pistä y-viestiä, voin yrittää vielä auttaa ja neuvoa lisääkin jos suinkin vain osaan =)

 
kannattaa vaatia tutkimuksia..mulla oli vanhinman pojan kanssa ongelmia lukemisenalussa ja se tutkittiin sitten testeillä ja on liki ja kirjotushäiriöitä...nyt menee jo paljon paremmin..poika täyttää tänään 12v...
 
anumartta
menet koulu lääkärin juttusille,sieltä saat lähetteen lasten
neurologille,mikä se teillä sit lähin sairaala onkaan.
meillä poika alotti nyt eskarin ja häntä alettiin tutkia jo 3vuotiaana.
just oli noita sensomotorisia ym juttuja.kannattaa
vaan olla lujana ja vaatia sinne neurolle menoa.jos ei muuten,niin yksityisesti sitten.
jos haluat jutella lisää tms.laita y-viestiä
 
minä 25 mies35
Minä ihmettelen suuresti sitä, että häntä ei ole passitettu mihinkään tutkimuksiin koska kyllä kirjoituksesi perusteella tuo sellaiselta kuulostaa. Jos hän häiriintyy helposti ja tarvitsee apua tehtävissä, koska ei ymmärrä kunolla ohjeita tai ei ainankaa osaa työstää ohjetta tarvitsee hän ehdottomasti työ rauhan eli pienemmän luokan missä ohjataan yksilöllisesti lapsia.
Luokan vaihtoa tai mahdollista koulunkäyntiavustajaa varten lapsen on käytävä psykologilla jonne voi varata ajan kouluterveydenhoitajalta ja tuo logi voi lähettää mahdollista jatkotutkimusta varten sitten eteenpäin ja minusta tuo lääkärissä ramppaaminen on järkevää lapsen tulevaisuutta varten, että hän saa opiskeltua sellaisessa paikassa missä hän pärjää eikä saa mahdollisia pettymyksiä koko ajan jos ne voidaan ehkäistä! Minulla on pieni/suuri kokemus tästä asiasta minulla poika 7 vee ja eritynen monessakin asiassa, mutta jos hänen olisi jätetty tavalliselle luokalla hän ei olisi päjannyt. tsemiä
=) =)
 
olen jonkin verran opiskellut lisäravinteista ja suosittelen sinua kokeilemaan alkuun omega 3-kalaöljyä. itse välitän näitä tuotteita ja olen todennut oman keskittymisen parantuneen, vaikka mitään häiriötä ei olekaan todettu. olen muuten vain vilkas enkä jaksa keskittyä esim opiskeluun. monet adhd-lasten ja ylivilkkaiden vanhemmat ovat todenneet nämä hyväksi. lisätietoja saa vaikka yv.nä tai meilillä. kiiki7305@luukku.com
 

Yhteistyössä