opiskelu&imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mir
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mir

Vieras
Sain opiskelupaikan monimuoto-opinnoissa. Vauvani on nyt 3 kk vanha ja täysimetyksellä. En ole vielä antanut edes pullosta maitoa. Opinnot alkaisivat parinviikon päästä ja kotoa pois minun pitäisi olla vain n. 1 - 3 päivää kuukaudessa asian takia. Tilaisuus on melkoisen ainutlaatuinen, koska ko. opintoihin on tosi vaikea päästä: minullekkin tarjottiin peruutuspaikkaa yllättäen. Olen melko varma, että aloitan opiskelut, vaikka tuntuu hieman pahalta. Ne ovat myös toisella paikkakunnalla eli aamusta n. 7 - 18.00 tulee noiden muutamien päivien pituudeksi. Hoitajana tullee olemaan pääasiassa mies ja/tai mummo.

Nyt minua askaruttaa se, miten saisin toimittua niin, että imetys säilyisi hyvänä eli kaipaan kokemuksia vastaavankaltaisista tilanteista ja kaikenlaisia vinkkejä!!!!! Pumpattua maitoa mulla on pakkasessa vasta aika vähän.

Älä stressaa, opintosi ja imetys varmasti molemmat onnistuvat, kun sinun ei tuon enempää tarvitse olla kotoa poissa. Itse olen vastaavan n klo 7-18 ollut poissa tytön ollessa 2kk, 4kk ja 5,5kk. Kaikki huimat 3 krt menivät ok. Mulla oli maitoa pakkasessa ja lisäksi peptidiä (neiti on maitoallergikko). Jollet saa pakkaseen maitoa tarpeeksi eli et koko ajan jaksa pumpata (täysimetyksellä oleva vauva juo aika paljon....), voit hyvin lapsenvahtia pyytää antamaan ensin pakastamasi maidon ja sitten korviketta. Tai vaikka molempien seosta. Makueroa ei kannattane stressata - maitohan on joka tapauksessa eri päivinä eri makuista.

Tärkeintä lienee, että muistat ottaa rintapumpun mukaan opiskelupaikkakunnalle. Ei sen takia että vaikuttaisi maidontuloon (vasta 4 vrk ""imettämättömyys"" kuulemma vaikuttaa maidontuotantoa vähentävästi) mut sen takia, että oma olosi kevenee huomettavasti, kun pääset välillä ""tyhjentämään"". Jos teillä on vakkariruokailuajat, tulet yllättymään, miten hirveitä määriä sitä maitoa ruoka-aikaan sieltä tissistä tuleekaan :) (Itse imetän vaan toisesta tissistä, neiti on 8kk ja saa runsaasti jo kiinteitä. Silti ruoka-aikaan pumpulla kevyesti 2,5dl...)

Niin, ja varaudu siihen, että kotiin tultuasi (varsinkin jos vuo 3 päivää ovat peräkkäiset) saat olla imettämässä koko ajan, kun kaverilla on ollut ikävä. Ja kenties juo pullosta vähemmän. Tai vain vettä.

tsemiä! Luen nämä viim huomenna, jos sulle tulee mieleen lisäkysymyksiä. nyt tytöt heräsivät...

Kiitos vastauksesta. Alku ton imetyksen suhteen oli sen verran hankala ja nyt se sujuu kuin unelma, joten siksi varmaan olen vähän yliherkkänä ja pelkään, että se nyt loppuu tähän, vaikka olen lukenut monia ihan kannustavia juttuja. Itse ja mieheni olemme molemmat kovin allergisia ja siksi en haluaisi noita korvikkeita antaa (nuo ns. maidottomat ovat kai todella kalliita?) vauvalla, kun näyttää olevan allergisia taipumuksia, siten että hän saa ihottumaa esim. siitä, jos syön suklaata tai sitruksia. Olen tänään jo alkanut pumppailla, mutta multa ei tahdo irrota;) 20 - 30 milliä saan tissistä irti kerralla, vaikka on ruoka-aika ja sitä tissiä ei vauva ole syönyt. Ehkä se tästä paranee. Tiedän, että multa tulee reilusti maitoa, mutta en sairaalassakaan tahtonut saada sitä edes supertehokkaalla sähköpumpulla irti, vaikka rinnat olivat ylitäynnä. Mulla ei ole myöskään koskaan herunut itsestään tippaakaan maitoa... Paljonkohan sitä maitoa pitäisi saada kerättyä päiväksi, kun ukko syö n. 3 tunnin välein.

Mulla ei herunut maitoa toisesta tissistä kun imetin toisesta ja pumpuilla sain 40 ml korkeintaan pumpatuksi. Joten välttämättä se ei onnistu, en tietenkään halua lannistaa mutta halusin kertoa vain tällaisenkin kokemuksen. Imetin siis 6,5kk.

-maidottomat ja ns maidottomat korvikkeet on siinä n 25e / loota, josta saa tehtyä n 4l maitoa. Sit kun on lääkärin todistus allergiasta, kela korvaa... oisko ollu 75 prossaa. Mut ei noita kannata antaa ennen kuin on allergian todennu. Ja se ei paljoa yleensä vaadi: allergiat ilmenee toisella-kolmannella kerralla yleensä jos ilmenee. Onneksi maitoallergia ja muut allergiat eivät oo yhteydessä toisiinsa.
- jep, maidon heruminen on välillä aika rankka homma, varsinki sillon kun stressaa, että tissi pitäis saada tyhjäksi ja maitoa varastoon. En mäkään kotona usein saa pumpattua kuin 25ml. Mut kun on poissa vauvan luota ja aattelee, et siellä se sulonen syö... ni johan rupee herumaan se useempi desikin. Niin, ja sairaalan supertehokkailla sain pari tippaa. Niin se vaan vaihtelee. Outoja hommia nää imetystouhut;) Riippuvat niin hirveesti mielialasta.
- no mut se noista. Joskus imetys onnistuu ja joskus ei. Ja kaikilla tuntemillani toisen lapsen imetys on onnistunut paljon paremmin kuin ekan. Liekö sattumaa vai noita mielialahommia.
- Asiaan. Tota päivän määrää on mahdoton tietää etukäteen. Meillä on maitoa mennyt yleensä 5-6dl, mut siitä osa sen takii hukkaan, kun on lämmitelly liikaa kerralla. Tuttelin /Valion sponssaama kirja ""ensilusikallisia"" vuodelta 2002 ilmoittaa, että ohjeelliset korvikkeen määrät olisivat
3-5kk: 700-1200ml, 5-6kk: 700-1000ml, sen jälkeen n 600ml. Jos kuvittelis et noi pätis rintamaidollekin ja siitä vähentää aamusyötön juuri ennen kuin lähdet opiskelemaan ja iltasyötön heti kun tulet takaisin ja mahdolliset yösyötöt...
- Sinuna varmuudeksi kokeilisin vauvalle esim hyvin siedettyä nannin korviketta ennen noita opiskelupäiviä. En tietenkään tarkoita mitään suuria, imetykseen vaikuttavia määriä vaan pieniä kokeilueriä silloin tällöin että näet reagoiko. Lähinnä sen takia että voit olla levollisin mielin et vauva pysyy hyvissä voimissa poissaolosi ajan jos pakastemaito loppuu. Meidän neidillä oksennus tuli jo 30ml annoksesta...
- tai kun vauvasi on sen verran iso (kuitenkin jo yli 4kk), voit kokeilla jotain toivottavasti allergisoimatonta perussosetta jollet halua maitoa kokeilla. Vaikket antaisi sitä muuten kuin teelusikallisen, voi hoitaja tarvittaessa helpottaa vauvan nälkää antamalla sosetta ja vettä (tai ""velliä"": veteen sekoitettua esim maissisosetta tai ihan maissijauhosta tehtyä vesivelliä). Ja sinä sitten ruokit rinnalla kun palaat.

Tulipa taas sekavaa tekstiä... toivottavasti tästä saat jotain ajatuksia ehkä toteutettavaksikin. Pakko vielä ihmetellä kun tällaisiin kysymyksiin aina tulee näitä ""imetys ei onnistunut""-turhautuneita vastauksia. Mitä ne tänne kuuluu???? Ja toisaalta sama toisinpäin: kun joku kysyy jotain korvikkeista niin johan on joku ihmettelemässä et mikset imetä. Luottakaa ihmiset itseenne, molemmilla keinoilla lapset kasvavat ihaniksi taaperoiksi. Todisteita lähipiirissä suuntaan jos toiseenkin :)

Peruutan edellisen kappaleen valitukset. Kun lukee näitä juttuja liian myöhään illalla, ei ees osaa lukea. Anteeksi! Ihan asiaahan se todellakin oli. Lukihäiriö???

Tuli vielä mieleeni et jos hoitajana on kerran miehesi tai mummo, olisiko kenties mahdollista että nyt ekoilla kerroilla vauva hoitajineen lähtisikin päiväksi kanssasi opiskelupaikkakunnalle? Hoitajalle se tietäisi runsaita ulkolenkkejä vaunujen kanssa ja sä voisit opintotauoilla imettää? Ei tarttis pumppailla eikä stressailla eikä kiinteitä vielä turhaan kokeilla. Tosin vaatii hoitajalta jonkin verran enemmän mukautumista. Mut miettikää yhdessä.

Mä lähdin ihan päätoimisesti opiskelemaan, kun vauva oli 6 kk. Lapsi meni päiväksi hoitoon.

Imetin aina aamulla, päivällä lapsi sai hoidossa ruuat ja maidot ja iltapäivällä imetin heti kun päästiin kotiin ja sitten vielä useaan otteeseen illan ja yön mittaan. Ihan hyvin se meni!

Sulla tulee tietty pidemmät päivät, joten koeta lypsää vähän jemmaan maitoa. Ja opetella se pullon kanssa puljaaminen...

Hyvää sulla on taas tuo, ettei opiskelupäiviä ole mahdottoman paljon kuukaudessa. Se aika, jolloin lapsi pärjää jo koko päivän äidinmaidotta ei ole kovin kaukana kuitenkaan. Ja vaikka muksu sitten kiulluilisikin muutamana päivänä rinnalla, niin kuukaudessa ehtii kuitenkin taas tottua rintaa hyvin - jos siis kaikki menee hyvin. Ymmärsin kuitenkin että kun teillä oli imetyksen suhteen ongelmia jo heti alussa, niin ehkä opiskeluakin ajatellen joitakin vaikeuksia on jo voitettu?!

Tsemppiä matkaan!

Suuret kiitokset taas näkökulmista. Viikonloppuna sain vähän pumpattua, mutta en suuria määriä. Olemme tosiaan harkinneet, että vauva lähtitisi ainakin eka kerraksi mukaan, mutta saa nähdä.

Yhteistyössä