opiskelu hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naappuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

naappuli

Jäsen
12.04.2007
62
0
6
Osaisko joku kertoa:
miten onnistuu opiskelu hoitovapaan aikana?
Siis tarkoitan viranomaistahojen, KELA yms. kannalta.

Olen itse jäämässä hoitovapaalle vuoden 2008 loppuun saakka (kuopus täyttää 3 v) mutta nyt kiinnostaisi myös pyrkiä 2008 syksyllä alkavaan koulutukseen; etä/osa-aikaopiskelua (lähiopiskelua vain 15-19 h lukuvuosi), suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa.
Koulutuksen kesto olisi 1-2 vuotta riippuen omasta opiskeluvauhdista.

Eli miten siis KELA suhtautuu tämmöiseen, olenko ensinnäkään ilmoitusvelvollinen KELALLE tästä, ja miten mahdollisesti vaikuttaa tukiin.

Vai onko tilanne yksinkertaisesti se, että tätä opiskelua voin harkita vasta työt aloitettuani ?? (vakityöpaikka siis odottaa vuoden 2008 lopulla)

Jos lapsi on edelleen kotihoidossa, niin ei varmaan vaikuta mitenkään tukiin. Tuttavani opiskeli oman hoitovapaansa aikana (lisäkoulutusta omaan alaan) muttei koskaan tullut kyseltyä, miten nuo asiat sitten meni.

Kyselin samaa kelalta, tosin äitiysloman ajalla, kai sama pätee hoitovapaaseen :

Jos et saa/nosta opintorahaa, kun opiskelet
äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana, äitiys- ja vanhempainrahaasi
ei sen takia pienennetä minimiin.

Tuskin heitä kiinnostaa opiskelut?!?

Itse opiskelin esikoiselta hoitovapaan aikana amk:ssa, siinä oli ainoastaan muistaakseni jokin rajoitus siitä kuinka paljon suorittaa opintopisteitä. En nostanut opintotukea vaan ihan kotihoidon tuella olin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Itse opiskelin esikoiselta hoitovapaan aikana amk:ssa, siinä oli ainoastaan muistaakseni jokin rajoitus siitä kuinka paljon suorittaa opintopisteitä. En nostanut opintotukea vaan ihan kotihoidon tuella olin.

Itsellä olisi tarkoitus myös tuonne amk:n pyrkiä, päästystähän ei koskaan tiedä! Tarkoitus olisi kotihoidon tuella jatkaa, koska kotonahan olisin kahden lapsen kanssa kuten ennenkin. Muistatko yhtään noita pisterajoja, tai mistä niistä parhaiten löytyis tietoja ?

Yhteistyössä