Opiskelu hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tennari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kysyin tätä samaa asiaa kelasta joku kerta ja sain ympäripyöreitä vastauksia.....toisaalta sanoivat, ettei Kela maksa kahta etuutta samaan aikaan, mutta sitten toisaalta taas opintoraha vähennettäis kotihoidontuesta....Ota siitä sitte selvää.

mä en löydä kelan sivuilta sille mitään estettä, ajattelin et onko jollain omakohtaista kokemusta? kun jos olen päätoiminen opiskelija, mutta en vie lapsiani hoitoon niin enkö silloin oo oikeutettu saamaan molempia tukia. kun kuitenkin kht:akin voi saada vaikka käy töissä.

Äitiysrahakaudella voi saada opintotukea ja minimiäippärahaa samaan aikaan.
Hoitovapaalla ei voi saada opintotukea samaan aikaan, mutta itse ratkaisin tämän niin, etten hakenut opintotukea lainkaan, koska kotihoidontuki isompi raha ja muksut eivät olleet kunnallisessa hoidossa vaan kotona vuorottelimme hoitovuoroja miehen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja tennari:
mä en löydä kelan sivuilta sille mitään estettä, ajattelin et onko jollain omakohtaista kokemusta? kun jos olen päätoiminen opiskelija, mutta en vie lapsiani hoitoon niin enkö silloin oo oikeutettu saamaan molempia tukia. kun kuitenkin kht:akin voi saada vaikka käy töissä.

:wave: Mulla. Nostin tänä keväänä sekä kotihoidon tukea että opintotukea. Opintoja pitää kertyä 2,7ov (mitä lie opintopisteinä ) opintotukikuukautta kohti. Huomaa kuitenkin, että kotihoidon tuki, äpr yms. lasketaan mukaan opintotukeen vaikuttaviin VUOSITULOIHIN. Kun taas toisinpäin: opintotukea ei lasketa tuloksi kotihoidon tuen hoitolisää laskettaessa eli opintotuki ei vaikuta kotihoidon tuen lisäosaan laskevasti...monimutkaista...

Mutta niitä saa nostaa yhtäaikaa!!

jaa mut miepäs keksin! vaihdetaan sit mies hakemaan kotihoidontukea ja minä haen opintotukea. kht pysyy sillon samana kun molempien tulot kuitenkin vaikuttaa siihen ja opintotuki tulee plussana päälle. tai no, vaikuttaa mun opintotuki sit vähän hoitolisään mut kuitenkin kandee tehdä näin.

ok, kiitos surina74 tiedosta. eli siis meidän kannattaa tehdä varmuuden vuoksi niin että mies hakee kht:n ja mä opintotuen niin jos mä teen enemmän töitä ku nyt niin ei tarvi olla niin huolissaan tulorajan ylityksestä, kun eikös ne tulorajat ole kuitenkin henkilökohtaiset ettei miehen tuloja lasketa niihin mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja tennari:
jaa mut miepäs keksin! vaihdetaan sit mies hakemaan kotihoidontukea ja minä haen opintotukea. kht pysyy sillon samana kun molempien tulot kuitenkin vaikuttaa siihen ja opintotuki tulee plussana päälle. tai no, vaikuttaa mun opintotuki sit vähän hoitolisään mut kuitenkin kandee tehdä näin.

Opintotuki EI vaikuta hoitolisään, sitä ei lasketa tuloksi kotihoidon tuessa. Sinun kannattaa pitää molemmat tuet omissa nimissä, koska todennäkösiesti miehesi veroprosentti olisi korkeampi, joten kht:sta jäisi vähemmän käteen.