Opiskelu hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tennari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kysyin tätä samaa asiaa kelasta joku kerta ja sain ympäripyöreitä vastauksia.....toisaalta sanoivat, ettei Kela maksa kahta etuutta samaan aikaan, mutta sitten toisaalta taas opintoraha vähennettäis kotihoidontuesta....Ota siitä sitte selvää.

mä en löydä kelan sivuilta sille mitään estettä, ajattelin et onko jollain omakohtaista kokemusta? kun jos olen päätoiminen opiskelija, mutta en vie lapsiani hoitoon niin enkö silloin oo oikeutettu saamaan molempia tukia. kun kuitenkin kht:akin voi saada vaikka käy töissä.

Äitiysrahakaudella voi saada opintotukea ja minimiäippärahaa samaan aikaan.
Hoitovapaalla ei voi saada opintotukea samaan aikaan, mutta itse ratkaisin tämän niin, etten hakenut opintotukea lainkaan, koska kotihoidontuki isompi raha ja muksut eivät olleet kunnallisessa hoidossa vaan kotona vuorottelimme hoitovuoroja miehen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja tennari:
mä en löydä kelan sivuilta sille mitään estettä, ajattelin et onko jollain omakohtaista kokemusta? kun jos olen päätoiminen opiskelija, mutta en vie lapsiani hoitoon niin enkö silloin oo oikeutettu saamaan molempia tukia. kun kuitenkin kht:akin voi saada vaikka käy töissä.

:wave: Mulla. Nostin tänä keväänä sekä kotihoidon tukea että opintotukea. Opintoja pitää kertyä 2,7ov (mitä lie opintopisteinä ) opintotukikuukautta kohti. Huomaa kuitenkin, että kotihoidon tuki, äpr yms. lasketaan mukaan opintotukeen vaikuttaviin VUOSITULOIHIN. Kun taas toisinpäin: opintotukea ei lasketa tuloksi kotihoidon tuen hoitolisää laskettaessa eli opintotuki ei vaikuta kotihoidon tuen lisäosaan laskevasti...monimutkaista...

Mutta niitä saa nostaa yhtäaikaa!!