Opiskelu avoimessa yliopistossa äitiysloman aikana? vai vasta vuoden päästä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olisi suunnitelmissa hakea opiskelemaan luokanopettajakoulutukseen jossain vaiheessa (vanhaan työhön en haluaisi palata). Syksyllä alkaisi avoimessa yliopistossa kasvatustieteen perusopinnot verkko-opintoina, ja tekisi mieli ilmoittautua. Meille vaan on tulossa vauva nyt.

Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Mies kyllä pystyy tukemaan, järjestelemään esim. työvuoroja minun opintojen mukaan että pääsen osallistumaan esim. tenteille.

Vai pitäiskö odottaa vuosi...... kellään kokemusta?

Niin, jos yhtään itseäni tunnen niin pelkkä kotona olo ei sovi mulle. Täytyis saada tehdä JOTAIN, vähän töitä tai opiskella tms...

Eniten mua mietityttää noi yliopisto-opinnot, kun en yhtään tiedä kuinka vaativia ovat... mutta kokeilemallahan se selviää.

Kasvatustieteen perusopinnot ovat ainakin Jyväskylän avoimessa täysin mahdollista suorittaa etänä! Ilman että yhtään kertaa näet kasvotusten kurssikavereitasi tai opettajaasi. Itsekin tein ne ollessani lasten kanssa kotona. Nyt kun verkko-opiskelu on yleistynyt, on myös suuri osa tarvittavista artikkeleista ja kirjoista siellä netissä, joten säästyt myös aika monilta kirjastoreissuilta.

Suosittelen ihan kaikille äideille noita kasvatustieteen perusopintoja. Niissä pääsee omia kasvatususkomuksiaankin pohtimaan - tai suorastaan joutuu pohtia niitä. Huomaamattaan kun pikkuhiljaa lukee ja välillä touhuaa lasten kanssa, huomaa että mielessä herää taas uusi ajatus kirjan asioita koskien. Sellaista kivaa vuorovaikutusta kirjan ja arjen kanssa. Ainakin minusta.

Esseiden kirjoittamiseen on myös hyvä opastus tarjolla, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Jos miehen kanssa saa sovittua, luultavasti toi onnistuu. Olethan kuitenkin valmis muuttamaan suunnitelmaa, jos lapsi esim. herättää parikymmentä kertaa yössä tai on muuten ns. vaaativa.

Kasvatustieteen perusopinnot eivät todellakaan ole vaativia :) Mukavia tehtäviä mun mielestä. Toisaalta mulla oli vaativa refluksivauva ja kärsn synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, unettomuudesta ym. joten en olisi äitiyslomalla jaksanut mitään ylimääräistä.

Kiitos tsemppivastauksista :) vauva tod.näk. syntyy vähintään kuukautta ennen kuin on viimeinen ilmoittautumispäivä opintoihin, niin ehkä ehtii saamaan pienen käsityksen tyypin temperamentista ja omasta olosta ennen kuin ilmoittaudun.

muista tästä olla yhteydessä työkkäriin! Niil on tästäkin jokin juttu , että jos opiskelee hoitovapaalla liikaa niin vaikutta johki ja taas se johki ja jos opinnot jatkuu hoitovapaan jälkeen sekin vaikuttaa taas johkin ja karenssii yms saadaan pukattua kivasti.

[QUOTE="vieras";26731457]Olisi suunnitelmissa hakea opiskelemaan luokanopettajakoulutukseen jossain vaiheessa (vanhaan työhön en haluaisi palata). Syksyllä alkaisi avoimessa yliopistossa kasvatustieteen perusopinnot verkko-opintoina, ja tekisi mieli ilmoittautua. Meille vaan on tulossa vauva nyt.

Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Mies kyllä pystyy tukemaan, järjestelemään esim. työvuoroja minun opintojen mukaan että pääsen osallistumaan esim. tenteille.

Vai pitäiskö odottaa vuosi...... kellään kokemusta?[/QUOTE]

Ai niin, unohdin mainita, että olen itse suorittanut aikoinaan noin 30 opintoviikkoa kasvatustieteen opintoja avoimessa noin 1,5 vuoden aikana, eikä kyllä tehnyt tiukkaa - päinvastoin!

[QUOTE="vieras";26731630]Jos kasvatustiedettä ajattelet, niin ei ole vaativia, pystyy hyvin tekemään äitiyslomalla.[/QUOTE]

Juu, jotkut muut opinnot voisi olla liian haastavia äitiylomalle, mutta kasvatustieteen perusopinnot on tosi helpot ja suorastaan mukavaa harrastelua. Hae siis ihmeessä opiskelemaan :).

Itse opiskelen yliopistossa maisterin tutkintoa työn ja äitiysloman ohessa kokoajan, en näe mitään ongelmaa tuossa avoimen käynnissä jos vielä menee verkko-opiskeluna.

[QUOTE="äiti";26731729]muista tästä olla yhteydessä työkkäriin! Niil on tästäkin jokin juttu , että jos opiskelee hoitovapaalla liikaa niin vaikutta johki ja taas se johki ja jos opinnot jatkuu hoitovapaan jälkeen sekin vaikuttaa taas johkin ja karenssii yms saadaan pukattua kivasti.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä työkkäriin, kun on hoitovapaalla ei työtön? Missään ei maininnut työttömyyttä.

Juu, kasvatustieteen perusopinnot (25 op) ja verkko-opintoina pääasiassa ainakin. Mutta asun kumminkin samalla paikkakunnalla joten mahdolliset luennot (ainakin joku näytti olevan) ja lopputentti ei ole ongelma.

Opiskelin verkossa nuo opinnot. Vaatii hiukan keskittymistä, mutta jos kiinnostaa on tietenkin eri asia. Mua ei kiinnostanut mutta työn takia kävin ja tuloskin sitten keskinkertainen vaan.

Kirjat (useampi kymmenen) jouduin ostamaan muutaman käytettynä ison osan uutena, en saanut niitä muuten hankittua. Verkossa ei ollut, eikä lähikirjastossa. Tuli kalliiksi. Mutta verotuksessa voi vähentää sitten. Artikkelit löytyivät vanhoista lehdistä, mitkä sai tilattua myös.

Kirjoja saa myös kaukolainattua oman lähikirjaston kautta. Se maksaa hiukan, mutta tulee halvemmaksi kuin käytettyjen kirjojen ostaminen. Verotukseen kirjallisuuden saa, jos voi osoittaa, että opinnot liittyvät nykyiseen ammattiin. Ymmärtääkseni ansiotulonvähennyksissä on joku yli 600 euron automaattivähennenys, joten kuluja pitäisi olla enempi, jotta niistä olisi hyötyä.

Yhteistyössä