Opiskelu äitiysloman / hoitovapaan AIKANA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dreamer.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dreamer.

Vieras
Onko ketään joka olisi aloittanut opiskelut äitiyslomansa/hoitovapaan aikana eli esim. lapsen ollessa 6kk - ? Tarvitsen todella uusia haasteita työelämässä (olen tradenomi) ja tuntuu, että näihin assarin hommiin palaaminen mammalomalta ei vaan onnistu... Mietin vaan sitä, että miten realistista olis oikeasti lähteä opiskelemaan äitiysvapaan aikana... (esikoisen ollessa kyseessä siis).

Muutkin saa ottaa kantaa, joilla kokemusta äitiysloma/hoitovapaa arjesta..

Mietin samaa, mutta mites lapsen hoitopaikan vois järjestää? Yliopistolla nyt ei tarvi jokapäivä olla, kuten usein amk:ssa. (näin olen ymmärtänyt, ei ole kokemusta paitsi yo-opinnoista)

Isä vanhempainvapaalle (jos äitiyslomalla opiskelee) ja äiti kouluun. Ei siinä sen kummempaa. Jos on hoitovapaalla niin lapsi hoitoon. Jos hoitovapaalla opiskelee ja on työsuhteessa niin on hyvä tarkistaa työnantajalta, että se sopii sillekin (jotkut työnantajat kai voi vaatia, että anot opintovapaata etkä hoitovapaata). Mun työnantajalle se oli yks ja hailee olenko hoitovapaalla vai opintovapaalla joten olen hoitovapaalla ja säästän opintovapaoikeuden myöhempää ajankohtaa varten, jos sattuu, että sitä tarvin :)

Tosin tein tämän kompromissinomaisesti =)
Esikoinen täytti juuri 5kk kun lähdin takaisin kouluun. Restonomiopiskeluista on nyt kaksi vuotta takana ja 1,5 vielä edessä päin.
Käyn tällä hetkellä vain kahta kurssia jossa on lähiopetusta ja yhtä pidempiaikaista virtuaalisena. Käytännössä olen kahtena tai kolmena päivänä viikossa (matkat mukaan luettuna) kolmesta neljään tuntia koulussa. Lapsi on sen ajan vanhempieni luona.
Itse koulussa käyminen ei ole ongelma. Mutta kaikki se työ mikä pitäisi tehdä kotona aiheuttaa kyllä haasteita! Joskus huvikseni laskeskelin, että opettajat vaativat yhteen kurssiin käytettävän koulun ulkopuolista aikaa noin 5h/vko. Kolmen kurssin kanssa tämä tarkoittaa 15h/vko ja hieman yli 2 tuntia päivässä. Täysipainoinen opiskelu vähintään tuplaa tämän. Eihän sitä kaikkea ole pakko tehdä, mutta sitten ei välttämättä saa kursseista irti niin paljoa. Mielestäni on hassua tuhlata aikaa johonkin mitä ei aio tehdä kunnolla...

entä hoitojärjestely silloin, kun ei lasta voi laittaa vanhemmille ym. sukulaisille tai ystäville? Ja puhun nyt alle vuoden ikäisestä lapsesta? Onko mahdollista lasta viedä esim. hoitoon päiväkotiin ym vaan pariksi päiväksi viikossa? Sori, jos kyselen tyhmiä? :)

Yhteistyössä