opiskelijoiden kieltäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mother82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 00:48 kotilo kirjoitti:
useimmat sairaaloistamme on opetussairaaloita joissa on miltei aina opiskelijoita ja asiakkaat ei voi kieltää opiskelijoiden läsnäoloa

Ei pidä paikkaansa, yhden ainuttakaan ylimääräistä henkilöä ei tarvitse potilaan sietää ja jos valinnanvaraa on, saa kätilön ja lääkärinkin vaihdattaa.

Mä sain pojan odotuksessa neuvolasta jo sellaisen kaavakkeen missä täytettiin tietoja sairaalaa varten. Mm lasten mahd hätäkastenimi tytölle ja pojalle, synnytystoiveet ym.
Kirjotin että opiskelijat saa olla mukana MUTTA toimenpiteitä heille en salli. :wave:
Näin heti sairaalassa se tiedettiin ja kätilö vielä kysyi et pitääkö toiveesi vielä paikkansa ja sanoin että kyllä, juuri niin ajattelen edelleen että katsoa saa muttei "koskea" :D sillä inhoon neuloja ja muita toimenpiteitä ja pelkäisin suotta jos joku ei-vielä-ammattilainen alkais mua ompeleen ym :o
Ymmärsivät hyvin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 09:54 weatherwax kirjoitti:
\
useimmat sairaaloistamme on opetussairaaloita joissa on miltei aina opiskelijoita ja asiakkaat ei voi kieltää opiskelijoiden läsnäoloa

Ei pidä paikkaansa, yhden ainuttakaan ylimääräistä henkilöä ei tarvitse potilaan sietää ja jos valinnanvaraa on, saa kätilön ja lääkärinkin vaihdattaa.

On Tampereella TAYS:kin opetussairaala. Mutta saa kieltää opiskelijat jos haluaa!!!! :attn: :wave: Ei meillä täällä muuta synnytyspaikkaa taida edes ollakkaan niin miten muka äidit voitais pakottaa opsikelijoihin?

\
\

Onpas nykyajan naiset pilalle hemmoteltuja kun lähes ilmainen synnytys heille (joka siis todellisuusdessa maksaa yli 1000euroa) ei meinaa kelpaa. Kätilöäkin vois muka vaihtaa jos pärstä ei miellytä. Se on kuulkaa käytännössä aika mahdotonta jos kaikilla kätilöillä on synnyttäjä ni luuletko että voit vaiohtaa omasi jonkun toisen kätilöön? ole iloinen että saat synnyttää Suomessa missä on korkeasti koulutetut kätilöt ja maailman turvallisinta synnyttää ja ylipäänsä saat kätilön hoitamaan synnytystäsi!!
Ja opiskelijoista vielä. Opiskelijan pitää hoitaa vähintään 40 synnytystä ennen kuin voi valmistua. Se on aika määrä ja joskus hyvin hankalaa opiskelijoiden paljouden ja synnyttäjien vähyyden vuoksi. Opiskelija ei siis ole paikalla tahallaan tiiraamassa vaan oppimassa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 18:53 vieras kirjoitti:
\
\

Onpas nykyajan naiset pilalle hemmoteltuja kun lähes ilmainen synnytys heille (joka siis todellisuusdessa maksaa yli 1000euroa) ei meinaa kelpaa. Kätilöäkin vois muka vaihtaa jos pärstä ei miellytä. Se on kuulkaa käytännössä aika mahdotonta jos kaikilla kätilöillä on synnyttäjä ni luuletko että voit vaiohtaa omasi jonkun toisen kätilöön? ole iloinen että saat synnyttää Suomessa missä on korkeasti koulutetut kätilöt ja maailman turvallisinta synnyttää ja ylipäänsä saat kätilön hoitamaan synnytystäsi!!
Ja opiskelijoista vielä. Opiskelijan pitää hoitaa vähintään 40 synnytystä ennen kuin voi valmistua. Se on aika määrä ja joskus hyvin hankalaa opiskelijoiden paljouden ja synnyttäjien vähyyden vuoksi. Opiskelija ei siis ole paikalla tahallaan tiiraamassa vaan oppimassa!
:laugh: :laugh: :laugh:
Sulla on tainnu käydä niin, että on ollu idiootti opiskelija ja karmee kätilö etkä oo tajunnu käskee pois :D Nyt sitten katkerana täällä tilität, jos joku ei halua paikkojaan levitellä kuin ihan välttämättömimmälle porukalle :whistle: Lieneekö tuo hemmottelusta tai kasvatuksesta yleensäkään kiinni, jos toisilla ihmisillä on enemmän häveliäisyyttä kuin toisilla?

Joo, lisäänpä löylyä naurettavaan soppaan. Ollaanhan me ihmisinä erinlaisia ja osa on niin tarkkoja että.. ja onhan synnytys hyvin henkilökohtainen tapahtuma ja toiset jopa rakastaa synnyttää! Erinlaisuus sallittakoon!

Itse tykkään synnyttää, eikä se nyt maailmaa kaada jos yksi opiskelija seuraa tilannetta. Ollaan sitä jo sen verran kokeneita haarojen levittäjiä kun neljäs raskaus on menossa, on ollu jos minkälaista , erinlaista lääkäriä ja kätilöä.. et eipä yksi kaksi opiskelijaa mun synnytyksissäni haittaa yhtään mitään.

Toisin kuin äidilläni aikoinaan.. Oli synnyttämässä ja kysyttiin et voiko opiskelijoita tulla seuraamaan tilannetta. Äitini myös hyvin sosiaalisena ja sopeutuvaisena ihmisenä, sanoi että ilman muuta.. Ja sisään marssi 6 mieslääkäri opiskelijaa! :laugh: Ja synnytys sujui hyvin. =) Mut oli se varmaan viimeinen kerta kun niin monta tuli äidin kohdalle. Taisi pistää rajoituksen päälle!

olen muutamaa viikkoa vaille valmis kätilö, ja olen erittäin kiitollinen äideille, jotka ovat ottaneet minut hoitamaan synnytystään. kätilöopiskelijat ovat siellä todellakin oppimassa, ei tirkistelemässä. sillä jos he olisivat tirkistelemässä, olisivat he aivan väärällä alalla. meidän tulee opiskeluaikana hoitaa 40 ulosauttoa, 40 avautumisvaihetta ja 20 ns. erikoistapausta. itselläni on kokemusta yliop. sairaalasta, ja tiedän, ettei synnytykseen saa tulla mukaan kuin 1 opiskelija, jos äiti on suostuvainen opiskelijoille. eli siellä kyllä kunnioitetaan äidin toiveita jos ei halua opiskelijaa. mutta tosiasia on, että kätilöopiskelijalla on enemmän aikaa äidille, sillä hän hoitaa vain yhtä synnytystä kerrallaan. ja usein kätilöopiskelijalla on enemmän motivaatiota kuunnella äitiä ja äidin toiveita, koska hän ei ole vielä "kaavoihin kangistunut", kuten monet kätilöt voivat olla. eli ei ole huono vaihtoehto ottaa kätilö-opiskelijaa mukaan synnytykseen. lääkäriopiskelijoiden kohdalla voi olla toinen juttu. siihen en ota kantaa, mutta hyvähän heidänkin olisi joskus synnytys nähdä. onnea matkaan jokaiselle synnyttäjälle! nauttikaa, sillä se on ainutlaatista, ja vain naiset voivat kokea sen. (itse myös kaksi lasta synnyttänyt!)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 15:52 kätilö-opiskelija kirjoitti:
lääkäriopiskelijoiden kohdalla voi olla toinen juttu. siihen en ota kantaa, mutta hyvähän heidänkin olisi joskus synnytys nähdä.
Saanko kysyä, miksi? Tai siis, mitä tarkkanottaen tuolla tarkoitit?

Myös lääkäriopiskelijoilla on yksi synnytys kerrallaan, ja siten enemmän aikaa äidille. Kandienkin täytyy saada seurata tietty määrä synnytyksiä naistentautien kurssin läpäistäkseen, ja he ovat paikalla myös öisin, toisin kuin kätilöopiskelijat. Toki kandeilla on niitä vaadittavia synnytyksiä vähemmän kuin kätilöopiskelijoilla, koska kurssi on melko laaja muutenkin, mutta en ymmärrä, miksi heidän mukanaolonsa olis yhtään eri asia kuin sen kätilöopiskelijankaan??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 16:21 Ihmettelen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 15:52 kätilö-opiskelija kirjoitti:
lääkäriopiskelijoiden kohdalla voi olla toinen juttu. siihen en ota kantaa, mutta hyvähän heidänkin olisi joskus synnytys nähdä.
Saanko kysyä, miksi? Tai siis, mitä tarkkanottaen tuolla tarkoitit?

Myös lääkäriopiskelijoilla on yksi synnytys kerrallaan, ja siten enemmän aikaa äidille. Kandienkin täytyy saada seurata tietty määrä synnytyksiä naistentautien kurssin läpäistäkseen, ja he ovat paikalla myös öisin, toisin kuin kätilöopiskelijat. Toki kandeilla on niitä vaadittavia synnytyksiä vähemmän kuin kätilöopiskelijoilla, koska kurssi on melko laaja muutenkin, mutta en ymmärrä, miksi heidän mukanaolonsa olis yhtään eri asia kuin sen kätilöopiskelijankaan??

Voin vastata tähän kätilö-opiskelijan puolesta. Toki kandistakin on hyvä apu synnytyksen hoidossa ja heille on tärkeää päästä synnytyksiä seuraamaan, MUTTA kätilöopiskelijan ja kandien taidot synnytyksen hoidossa ovat usein aivan eri luokkaa. Hoitavathan kätilöopiskelijat ne yli 40 synnytystä, kun taas kandit yleensä alle 5. Kätilöopiskelijat ovat myös yleensä aktiivisempia ja motivoitumneempia synnytyksen hoitoon. Onhan se sellainen niiden "juttu". Ja kyllä ne kätilöopiskelijatkin tekevät yötöitä yhtä lailla, kolmivuorotyötä kuten kätilötkin. Lisättäköön vielä että kätilöopiskelijoiden PITÄÄ hoitaa ne vähintään 40 synnytystä, kun taas kadeilla ei ole tällaisia EU-direktiivejä.

Itse saattaisin niiden antaa olla siellä,sillä eihän ne siellä minua naureskelemassa ole vaan oppimassa.Tosin tietysti mukavampi olisi olla intiimillä pikkuporukalla.. =)

Mutta tiedän kyllä että häpeisin jos synnytyksen yhteydessä tulisi vaikka pisut tai kakit pöydälle.. :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 20:54 alabama kirjoitti:
Mutta tiedän kyllä että häpeisin jos synnytyksen yhteydessä tulisi vaikka pisut tai kakit pöydälle.. :ashamed:

Miten ajattelit estää pisut ja kakit? Kun työnnättää, siinä ei pahemmin ehdi huomata tai kykene pidätteleen asioitaan. Vauva puskee kaiken tieltään ja jos et pääsee vessaan kivuilta/puudutuksilta, teet asiasi siihen katetrilla tai ilman. Usko pois, se ei siinä tilanteessa enää hävetä.<br><br>

joo tarkoitin tuolla kandi-jutullani juuri tuota miten eräs jo vastasikin minun puolestani. ja usein ne huonosti käyttäytyvät opiskelijat ovat juuri kandeja. (TOSIN EI AINA!) heillä kun ei välttämättä ole lainkaan kiinnostusta tuolle alalle. ja lääkäreikisi pääsevät opiskelemaan kaikki ne jotka pääsevät pääsykokeista läpi. eli ei ne kaikista empaattisimmat ja alalle sopeutuvaisimmat. kätilökouluun on soveltuvuustestit, joka takaa aika pitkälle sen, että kätilöopiskelijat ovat alalle sopeutuvaisia.

mulla oli ainakin ponnistus hetkellä niin monta ihmistä huoneessa etten laskuissa pysynyt oli nimittäin mies, ainakin kaksi kätilöä, kätilö opiskelija, lääkäri, erityishoitoosaston sairaan hoitaja... eli jos tarve vaatii on huoneessa aika monta henkilöa samaan aikaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 22:15 Vadelma71 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 20:54 alabama kirjoitti:

Miten ajattelit estää pisut ja kakit? Kun työnnättää, siinä ei pahemmin ehdi huomata tai kykene pidätteleen asioitaan. Vauva puskee kaiken tieltään ja jos et pääsee vessaan kivuilta/puudutuksilta, teet asiasi siihen katetrilla tai ilman. Usko pois, se ei siinä tilanteessa enää hävetä.

Kiitti.Tuota olen jännittänyt niin himputisti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 10:24 kätilöopiskelija kirjoitti:
lääkäreikisi pääsevät opiskelemaan kaikki ne jotka pääsevät pääsykokeista läpi. eli ei ne kaikista empaattisimmat ja alalle sopeutuvaisimmat. kätilökouluun on soveltuvuustestit, joka takaa aika pitkälle sen, että kätilöopiskelijat ovat alalle sopeutuvaisia.
Ja minä voin kokemuksesta sanoa, että terveysalalle (esim. kätilöksi) pääsee kuka vaan joka jaksaa valehdella ja esittää silmät ja korvat täyteen. Itse pääsin opiskelemaan kätilöksi ja ei se kuule paljoa vaatinut. Pääsykokeet eivät mittaa motivaatiosta mtn. "Alalle sopeutuvaisia", mitä tällä tarkoitat? Empaattisuus ei voi tulla esille 10 min haastattelussa tai ryhmätilanteessa. Musteläiskätesissä voi piirtää kukkasia vaikka ajettelisi maailman olevan paha paikka... Turhaa ja ajanhukkaa sanon minä. Pakollinen perushoidon harjoittelu ennen kouluun pyrkimistä helpottaisi työvoimapulaa ja auttaisi tulevia opiskelijoita hahmottamaan mihin ovat ryhtymässä. :$

Opiskelijoitahan voi juoksuttaa hakemaan lämpimiä kaurapusseja, tuomaan mehua, juttelemaan ajankuluksi, saattamaan vessaan tai heistä voi ottaa tukea ponnistusvaiheessa. En minäkään mitään hoitotoimenpiteitä antanut opiskelijoiden ryhtyä tekemään. Eivät tosin yrittäneetkään. Apua heistä oli, kun oli sairaalassa kiirettä niin tekivät pyynnöstäni minulle juttuja. Olen synnyttänyt kaksi kertaa Naistenklinikalla ja molemmilla kerroilla on ollut opiskelijoita.

Itselläni esikoisen syntymän hoisi kätilö-opiskelija vallan ja jäi kyllä erittäin mieleiseksi (niin mieleiseksi kun synnytys yleensä voi jäädä)kokemukseksi.

ei siinä mitään häpeämään ehdi ja kovasti ovat mukavia. Minulla on saanut kokeilla neuvolassa opiskelijat kohdunsuuta ja muutenkin oli sitten ollut mikä lääkärikäynti hyvänsä niin aina on kysytty saako olla mukana ja aina olen antanut mukaan tulla.

Minä ajattelen juuri niin että se oppi on kuitenkin jostain saatava ja käytäntöhän se paras oppi on.

En mä tykkää alapäätäni muille esitellä mutta synnytyksissä sen on kyllä vaan täysin unohtanu. Ei oo paljo opiskelijat,mieslääkärit, pukamat tai eritteet tullu mieleen.

Kohta kolmas synnytys edessä ja mielelläni annan opiskelijan mukaan tulla jos kysytään :saint:

Vastailenpa minäkin, kun oli tuon esikoisen synnytyksessä mukana nuori espanjalainen miespuolinen opiskelija :D

En ole ihan varma oliko lääkäri vai kätilöopiskelija, mutta taisi olla ensimmäinen synnytys jossa oli mukana. Kysyivät aluksi saako hän tulla mukaan, ja sama se minulle siinä vaiheessa oli.
Sen lisäksi kysyivät ennen jokaista toimenpidettä saako tämä opiskelijakin tehdä sen; ensin siis kätilö teki ja kysyi sitten saako näyttää tälle opiskelijallekin. Ja voin sanoa, että kätilö oli aika kovakourainen mutta opiskelija niin varovainen että tuskin huomasin mitään.

Synnytys vain ei mennyt ihan "normaalin kaavan" mukaan -> synnytys eteni liian nopeasti, kroppa ei ehtinyt mukaan, lapsi jäi jumiin, sydänäänet heikkeni ja tyttö sai lievän hapenpuutteen. Tuossa tilanteessa opiskelijasta oli iso apu, kun tyttö piti saada äkkiä ulos. Kätilö ja opiskelija irrottivat hartioita (pää oli siis jo ulkona, jäi hartioista kiinni) ja toinen kätilö työnsi mahan päältä.

Itsellä ei ole huonoa kokemusta jäänyt opiskelijasta, mutta ymmärrän kyllä niitä jotka eivät halua "ylimääräisiä" niinkin intiimiin tilanteeseen mukaan.

Tämä toinen tulokas saapuu maailmaan sektiolla tuon ensimmäisen synnytyksen tapahtumien takia (sain 4. asteen repeämän) ja toki saa opiskelija tulla mukaan taas, jos sellaista kysytään.

Mutta kyllä mielestäni pitää teillä jotka ette opiskelijoita halua synnytykseen mukaan, olla oikeus komentaa heidät huoneesta ulos!
Mukavaa ja sujuvaa synnytystä kaikille! :)

ekassa synnytyksessä oli opiskelija, joka teki liian pitkän epparileikkauksen ja ompeli sen huonosti. Eikä multa edes kysytty, saako olla opiskelijaa.Tajusin sen vasta papereista, olin niin sekaisin silloin. ei kiitos enää yhtään kertaa mihinkään toimenpiteeseen, edes katsomaan. Lapsele antoi opiskelija väärät rokotteet vauva-ajan neuvolassa, joten siinäkin syy. Minä tai minun perhe ei olla enää yhdenkään opiskelijan koekaniineja. Voihan olla, että siitä jää ikuiset jäljet, kuten minun alapääni.
Nyt on mielenkiintoista kun kaksosia odotan, että yrittävätkö väkisin saada opiskelijoita paikalle, kun nehän tarvii niitä erikoissynnytyksiä ennen valmistumistaan. Olen jo nyt sanonut, että yhtään ainoata opiskelijaa siellä ei tarvita, ei edes katsomoon.
Niin, ja kyllä mua nolotti jotenkin, kun kerran aikas ikävän alapäävaivan näytössä kaksi nuorta lääkärikandityttöä tollottivat alapäätäni kauhuissaan ja ällötyksen vallassa, oikean lääkärin tutkiessa tilannetta.
Ei tuntunut kivalta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 14:08 vieras kirjoitti:
Joo, lisäänpä löylyä naurettavaan soppaan. Ollaanhan me ihmisinä erinlaisia ja osa on niin tarkkoja että.. ja onhan synnytys hyvin henkilökohtainen tapahtuma ja toiset jopa rakastaa synnyttää! Erinlaisuus sallittakoon!
Itse tykkään synnyttää, eikä se nyt maailmaa kaada jos yksi opiskelija seuraa tilannetta. Ollaan sitä jo sen verran kokeneita haarojen levittäjiä kun neljäs raskaus on menossa, on ollu jos minkälaista , erinlaista lääkäriä ja kätilöä.. et eipä yksi kaksi opiskelijaa mun synnytyksissäni haittaa yhtään mitään.

Toisin kuin äidilläni aikoinaan.. Oli synnyttämässä ja kysyttiin et voiko opiskelijoita tulla seuraamaan tilannetta. Äitini myös hyvin sosiaalisena ja sopeutuvaisena ihmisenä, sanoi että ilman muuta.. Ja sisään marssi 6 mieslääkäri opiskelijaa! :laugh: Ja synnytys sujui hyvin. =) Mut oli se varmaan viimeinen kerta kun niin monta tuli äidin kohdalle. Taisi pistää rajoituksen päälle!
Hiukan "huvittava" suhtautuminen; liputtaa erilaisuuden hyväksymistä, mutta sitten kuitenkin väittää osaa "niin tarkoiksi"...... Mitähän silläkin tarkoittanee.
Todella jokainen on erilainen, mutta ei ole kirkossa kuulutettua, että vaikka olisi kymmenes raskaus, niin että levittelee haaruksiaan mielellään kelle hyvänsä :o
Onneksi itse en ole "kuin" yhden lapsen äiti, en kyllä haluaisi lapsien myötä menettää häveliäisyyttäni tuohon tyyliin, että aivan sama kenelle ja missä...
Todellakin sinänsä naurettava keskustelu, koska JOKAINEN saa, tai ainakin jokaisella on oikeus joko kieltää ja hyväksyä opiskelijat, siihen ei ole kellään nokan koputtamista. Kukaan ei voi toisen puolesta sanoa miltä ylimääräisten silmäparien läsnäolo tuntuu (vaikka on tullutkin todettua että opskelijat tekevät muutakin kuin katsovat, mutta silti), toiset on valmiita levittelemään reisiään vaikka kaupan kassajonossa, toisia se inhottaa/nolottaa jo yhdenkin lääkärin/kätilön edessä, thats it.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 12:46 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Mä sain pojan odotuksessa neuvolasta jo sellaisen kaavakkeen missä täytettiin tietoja sairaalaa varten. Mm lasten mahd hätäkastenimi tytölle ja pojalle, synnytystoiveet ym.
Kirjotin että opiskelijat saa olla mukana MUTTA toimenpiteitä heille en salli. :wave:
Näin heti sairaalassa se tiedettiin ja kätilö vielä kysyi et pitääkö toiveesi vielä paikkansa ja sanoin että kyllä, juuri niin ajattelen edelleen että katsoa saa muttei "koskea" :D sillä inhoon neuloja ja muita toimenpiteitä ja pelkäisin suotta jos joku ei-vielä-ammattilainen alkais mua ompeleen ym :o
Ymmärsivät hyvin.

Näin mäkin tein ekalla kerralla NKL:ssä. Eipä kunnioitettu vaan miesopiskelijan kädet oli mun sisällä ennenkuin ehdin mitään sanoa kun tilannekin oli vaikeimmasta päästä. Jäi todella paha mieli! Siellä on mun kokemuksella ainoastaan hoitajat mukavia ja kohtelevat hyvin potilasta.
Tällä kerralla en halua nähdä vilaustakaan opiskelijoista ja NKL:ään en mene jos vaan voin välttää!

Kuten muutama muukin on täällä jo kirjoittanut, miten ihmeessä opiskelijat oppivat tekemään käytännön työtä, jos he eivät pääse mukaan synnytyksiin/tutkimuksiin? Jos kukaan ei päästäisi opiskelijoita "harjoittelemaan" oikeissa tilanteissa, ei olisi kuin kirjaoppineita lääkäreitä/kätilöitä siinä vaiheessa, kun nykyiset lääkärit/kätilöt jäävät eläkkeelle. Noh, tämä nyt oli kieltämättä karrikoiden kirjoitettu, koska eiväthän kaikki yhtä aikaa jää eläkkeelle ja moni entinen opiskelija on ehtinyt saada rutkasti kokemusta, mutta oletteko te opiskelijoita kieltävät ajatelleet, että teidän kohdalle saattaa osua joskus VASTAvalmistunut lääkäri/kätilö, joka siis ei ole enää opiskelija, mutta jolla ei näiden kieltojen takia ole välttämättä yhtään käytännön kokemusta. Noh, tällainen ei toivottavasti ole edes mahdollista tai ainakin toivon, ettei tällaista tilannetta tule kenenkään eteen, sitä minä ainakin yritän suvaitsevaisuudellani estää, samoin toivon mukaan moni muukin.

Itse en ole terveydenhoitoalalla, mutta olen joka kerta antanut opiskelijoiden tulla mukaan esim. äitipolitutkimuksiin (ja niitä kertoja on riskiraskauksieni takia paljon). En minäkään mielelläni tavaraani levittele, mutta kuten jo kirjoitin, luotan enemmän niihin lääkäreihin/kätilöihin, joilla on käytännön kokemusta. Kertaakaan opiskelija ei ole minua satuttanut, vaan enemminkin on tehnyt pari kertaa mieli sanoa varsinkin naisopiskelijoille, että pelkällä sormen emättimessä "huljuttelulla" kohdunsuun tilanne tuskin selviää...

ja edelliseen vielä lisätäkseni, että NE lääkärit siellä on ollut inhottavia, ei ne opiskelijat jotka ovat joutuneet ikäviin tilanteisiin keskelle. En vaan jaksa siihen showhun enempää enää. Koska lääkäreitä en voi kieltää :D karsin opiskelijat.

Ne lekurit vois miettiä itse et miksi potilaat (puhun nyt NKL:stä) ei halua opiskelijioita ja yrittää omalta osaltaan edistää asiaa olemalle itse ensin siedettäviä. Viimeks nkl:n lääkäri [/i]suuttui[/i] mulle kun kohteliaasti herkästä keskenmenotilanteesta pyysin miesopiskelijaa poistumaan sisätutkimuksen ajaksi. Opiskelija suhtautui oikein hienosti. Lääkäri oli TOSI törppö.

Tarkemmin ajateltuna, voisinkin todeta, että harvassa on ne synnytyslääkärit joita olen tavannut jotka olisivat asiallisia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 14:06 Koekaniiniko kirjoitti:
Kuten muutama muukin on täällä jo kirjoittanut, miten ihmeessä opiskelijat oppivat tekemään käytännön työtä, jos he eivät pääse mukaan synnytyksiin/tutkimuksiin? Jos kukaan ei päästäisi opiskelijoita "harjoittelemaan" oikeissa tilanteissa, ei olisi kuin kirjaoppineita lääkäreitä/kätilöitä siinä vaiheessa, kun nykyiset lääkärit/kätilöt jäävät eläkkeelle. Noh, tämä nyt oli kieltämättä karrikoiden kirjoitettu, koska eiväthän kaikki yhtä aikaa jää eläkkeelle ja moni entinen opiskelija on ehtinyt saada rutkasti kokemusta, mutta oletteko te opiskelijoita kieltävät ajatelleet, että teidän kohdalle saattaa osua joskus VASTAvalmistunut lääkäri/kätilö, joka siis ei ole enää opiskelija, mutta jolla ei näiden kieltojen takia ole välttämättä yhtään käytännön kokemusta. Noh, tällainen ei toivottavasti ole edes mahdollista tai ainakin toivon, ettei tällaista tilannetta tule kenenkään eteen, sitä minä ainakin yritän suvaitsevaisuudellani estää, samoin toivon mukaan moni muukin.

Itse en ole terveydenhoitoalalla, mutta olen joka kerta antanut opiskelijoiden tulla mukaan esim. äitipolitutkimuksiin (ja niitä kertoja on riskiraskauksieni takia paljon). En minäkään mielelläni tavaraani levittele, mutta kuten jo kirjoitin, luotan enemmän niihin lääkäreihin/kätilöihin, joilla on käytännön kokemusta. Kertaakaan opiskelija ei ole minua satuttanut, vaan enemminkin on tehnyt pari kertaa mieli sanoa varsinkin naisopiskelijoille, että pelkällä sormen emättimessä "huljuttelulla" kohdunsuun tilanne tuskin selviää...
Otapas ensin selvää, ettei sellainen tilanne todellakaan ole mahdollista, vaan kyllä opiskelijoilla täytyy olla tietty määrä kokemuksia ennen kuin voi valmistua.
Ja tajuat varmaan itsekin, miten typerää on tuolla tavalla karrikoida, koska ikinä ei tule sellaista tilannetta, ettei kukaan potilas anna opiskelijan tutkia itseään. Takuulla aina löytyy sinun kaltaisia, tai jopa niitä, jotka todella mielellään tarjoavat opiskelijalle tilaisuuden.
Mutta onneksi se ei ole kenenkään velvollisuus, monelle kun kaikenlaiset alapäähän kohdistuvat tutkimukset/kokeet yms. ovat jo tarpeeksi nöyryyttäviä, saati sitten että siihen ylimääräisiä sormia tulisi.

Mulla ei ole ollut tähän asti mitään opiskelijoiden mukaan tulemista vastaan. Eikä nytkään muuten paitsi että ekassa synnytyksessäni jäi niin huonot fiilikset lääkärikandin puudutteen laittamisyrityksestä (joka jäi sen harjoittelijan empimisen ja osaamattomuuden takia kokonaan sitten saamatta!), että seuraavassa synnytyksessä jos puudutetta tarvitsen niin sen saa laittaa vain valmis lääkäri. En halua olla moisessa rytäkässä koekaniinina enää toista kertaa.

Yhteistyössä