Kuten muutama muukin on täällä jo kirjoittanut, miten ihmeessä opiskelijat oppivat tekemään käytännön työtä, jos he eivät pääse mukaan synnytyksiin/tutkimuksiin? Jos kukaan ei päästäisi opiskelijoita "harjoittelemaan" oikeissa tilanteissa, ei olisi kuin kirjaoppineita lääkäreitä/kätilöitä siinä vaiheessa, kun nykyiset lääkärit/kätilöt jäävät eläkkeelle. Noh, tämä nyt oli kieltämättä karrikoiden kirjoitettu, koska eiväthän kaikki yhtä aikaa jää eläkkeelle ja moni entinen opiskelija on ehtinyt saada rutkasti kokemusta, mutta oletteko te opiskelijoita kieltävät ajatelleet, että teidän kohdalle saattaa osua joskus VASTAvalmistunut lääkäri/kätilö, joka siis ei ole enää opiskelija, mutta jolla ei näiden kieltojen takia ole välttämättä yhtään käytännön kokemusta. Noh, tällainen ei toivottavasti ole edes mahdollista tai ainakin toivon, ettei tällaista tilannetta tule kenenkään eteen, sitä minä ainakin yritän suvaitsevaisuudellani estää, samoin toivon mukaan moni muukin.
Itse en ole terveydenhoitoalalla, mutta olen joka kerta antanut opiskelijoiden tulla mukaan esim. äitipolitutkimuksiin (ja niitä kertoja on riskiraskauksieni takia paljon). En minäkään mielelläni tavaraani levittele, mutta kuten jo kirjoitin, luotan enemmän niihin lääkäreihin/kätilöihin, joilla on käytännön kokemusta. Kertaakaan opiskelija ei ole minua satuttanut, vaan enemminkin on tehnyt pari kertaa mieli sanoa varsinkin naisopiskelijoille, että pelkällä sormen emättimessä "huljuttelulla" kohdunsuun tilanne tuskin selviää...