Opiskelijavanhemmat! Mitä teette kesällä (onko lapset koko kesän hoidossa)

ihkuraksupoksu

Aktiivinen jäsen
17.09.2006
4 888
0
36
Mietin tässä jo kesää, eka kerran on nyt se tilanne, että jos en pidä lapsia hoidossa niin ei tuu myöskään mistään rahaa. Mies joutui lomautetuksi töistä reiluksi kuukaudeksi, oli sen ajan toisessa firmassa joten kesälomat meni siinä vaikka nyt onkin taas vanhassa työpaikassaan. Muutenkin on aina ne kesälomat kiikun kaakun, rakennusalalla kun kesät on kiireisintä aikaa. Viime kesän olin vielä kotihoidontuelle, sitä edellisen äitiyslomalla, sitä edellisen esikoisesta kotihoidontuella... Kun opiskelun kotihoidontuen varassa siihen asti kun esikoinen oli 3.

Nyt sitten jos hommaan kesätyötä, lapset ei saa yhtään lomaa hoidosta, mikä on minusta niin kamalaa etten edes halua ajatella sitä. Periaatteessa voisin yrittää tehdä jotain tenttejä ja saisin siis opintotuen, mutta niitä mahdollisia tenttejä ei ole juuri tarjolla ja toiseksi tiedän, ettei se tenttiin luku onnistu kun muksut on kotona. Eli onko enää muita vaihtoehtoja, kuin nostaa opintolaina kesäksi?

meillä lapsiparka joutui olemaan koko kesän hoidossa kun minä kesätöissä ja mies oli vaihtanut työpaikkaa, niin ei ollut vielä lomat kertyny. Onneksi mä tein 3-vuorotyötä ja mies päivätyötä, niin lapselle tuli pitkiä vapaita, joskus jopa viikko putkeen. Enää en olisi koko kesää töissä, vaan yritettäisiin sitkuttaa kuukausi miehen tuloilla. Opiskelijan elämä ei oo kyllä herkkua!

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:
Yritätä hakea, vaikka vaan kuukaudeksi töitä ja sittenhän on sossu.. sossusta saa opiskelijat hakea kesällä rahaa, eli ei ole pakko nostaa opintolainaa. Eri asia sitten saako sieltä rahaa, jos sun mies tienaa.

sossu ei anna rahaa jos opintolaina on nostamatta!!! Tästä pitää olla todistus sossulle!! (jos et opintolainaa halua ottaa sossu laskee sen jokatapauksessa tuloksi)

Yritätä hakea, vaikka vaan kuukaudeksi töitä ja sittenhän on sossu.. sossusta saa opiskelijat hakea kesällä rahaa, eli ei ole pakko nostaa opintolainaa. Eri asia sitten saako sieltä rahaa, jos sun mies tienaa.

Eikö enää oo pakko nostaa lainaa? Siis ennehän se laskettiin tuloksi ja sitten jos jäi vielä vajaaksi niin saattoi jotain saada...tosin silloinhan mulla ei ollut lapsia kun joskus 10 vuotta sitten jouduin kesäksi hakemaan...eli menot on suuremmat eli periaatteessa pitäis jäädä vajaaksi...

Sossustahan ei saa rahaa ennen kuin olet nostanut kaiken mahdollisen opintolainen..

Vastaus ap:n kysymykseen: Itse opiskelen ja kesät pakko tehdä töitä, koska en halua lainakoukkuun(kaiken lisäksi yh). Meillä on onneksi ihana mummi, joka hoiti lasta puolet omasta kesälomastaan. Tällöin tein yleensä töitä niin paljon kuin mahdollista (13h vuoroja), jotta sain sitten yleensä viiden päivän putken vapaita jotka vietettiin lapsen kanssa intensiivisesti yhdesä. Ensi kesä onkin sitten jo eri asia, kun nyt on toinen joka jakaa arjen meidän kanssa.