Opiskelijan tuet, argh!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milliliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29109087]onhan se hassua että lapsen vuoksi saamme vähemmän rahaa kuin lapseton verrokkipariskunta[/QUOTE]

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Meillä saattaa olla edessä tilanne, että joudun joksikin aikaa muuttamaan eri paikkakunnalle opiskelun vuoksi (näyttää siltä, etten työllisty täällä ilman uutta ammattia, ja lähialueella ei ole sopivia kouluja). Miehen ei ole mahdollista muuttaa mukana. Kelan mukaan kuuluisimme samaan ruokakuntaan, kuten työn tai opiskelujen takia muualla asuva puoliso kuuluu, joten eri paikkakunnalla asuvan miehen tulojen takia en yleistä asumistukea saisi. Minä siis vuokraisin kämpän, asuisin siinä opiskelujen ajan (lasten kanssa), mutta en saisi sitä opintotuen asumislisää, mitä lapseton opiskelija saisi. Ei kuulosta reilulta. En mä odota, että mulle maksettaisiin opintotukia enemmän kuin lapsettomille opiskelijoille, mutta jos saisi edes sen saman mitä ne saa... Säästöjä ja osa-aikatyötähän tuo tilanne joka tapauksessa varmaan vaatii, jos siihen joutuu, vaikka sen opintotuen asumislisän saisikin, mutta kyllä se asumislisä kovasti helpottaisi tilannetta.

ei koulutus ole ilmaista jos kirjat , työvaatteet ym pitää maksaa.....ja on edelleenkin kouluja joissa opiskelukin maksaa. ei kaikki ole ilmaista.

On se opetus ilmaista, jos ei ole yksityiskoulu. Me ollaan vaan totuttu ihan älyttömän hyvään, eikä tajuta sitä itse. Useimmissa maissa siitä koulutuksesta saa maksaa. Ja vaikka koulu olisi ilmainen, niin sitten saa maksaa kaiken muun. Vastikkeetonta opintotukea ei kovin monessa maassa saa. Ja me vaan valitetaan, että kun sekään ei oo tarpeeksi.

onko sinusta PALJON jos YKSIN ASUVA nuori opiskelija saa noin 400, josta maksaa vuokran , sähkön ja veden ,jonka jälkeen jää ruokaan + muuhun käyttöön noin 100e. Tästä sitten ostaa kirjat, ruat, vatteet jne.
No ei se ole PALJON mutta se on aika helvetisti enemmän kuin se nuori opiskelija saisi useimmissa muissa maissa.

Mieti sitä jos lähtisit nollabudjetilla vastaavaan opiskeluhaasteeseen. Nollalla. Ei mitään ilmaiseksi yhteiskunnan pohjattomasta kassasta. Ei sitä mukavaa turvaverkkoa ja automaattista rahaa. Ei mitään.

Kokeile joskus elämää sellaisessa yhteiskunnassa niin alat EHKÄ jopa sinäkin ymmärtämään miten hyvin asiat Suomessa ovat ja kuinka täällä ihmiset ottavat itsestäänselvyytenä vuosikymmenien ajan helvetin isolla työllä ja rahalla rakennetun turvaverkon ja tukijärjestelmän ja kehtaavat räkiä 400 eurolle. Henkilökohtaisesti sanon sinulle ja kaikille muille samoin ajatteleville veronmaksajien ja suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa oikeasti arvostavien puolesta että haista pitkä vittu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29110781:
En ole tuo, jolta kysyit, mutta luuletko siis, että opintorahan perusmäärä on 500 euroa? Opintoraha on maksimissaan 300 euroa. Asumistuki on enintään 200 euroa. Siitä maksat vuokran, niin eipä siinä jää kyllä ruokaan 500 euroa.

Opintotuki (opintoraha + asumistuki) on yleensäkin juuri tuon about 500 euroa. Ihmettelen, että miksi opiskelija ei saisi tupta määrää, jos kerran asuu vuokralla. Henkilö sanoi maksavansa lapsensa vuokran, ja että opintotuki riittää juuri ja juuri ruokaan, joten oletan, että lapsi käyttää opintotukensa (oletetusti 500 e) ruokaan.

No ei se ole PALJON mutta se on aika helvetisti enemmän kuin se nuori opiskelija saisi useimmissa muissa maissa.

Mieti sitä jos lähtisit nollabudjetilla vastaavaan opiskeluhaasteeseen. Nollalla. Ei mitään ilmaiseksi yhteiskunnan pohjattomasta kassasta. Ei sitä mukavaa turvaverkkoa ja automaattista rahaa. Ei mitään.

Kokeile joskus elämää sellaisessa yhteiskunnassa niin alat EHKÄ jopa sinäkin ymmärtämään miten hyvin asiat Suomessa ovat ja kuinka täällä ihmiset ottavat itsestäänselvyytenä vuosikymmenien ajan helvetin isolla työllä ja rahalla rakennetun turvaverkon ja tukijärjestelmän ja kehtaavat räkiä 400 eurolle. Henkilökohtaisesti sanon sinulle ja kaikille muille samoin ajatteleville veronmaksajien ja suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa oikeasti arvostavien puolesta että haista pitkä vittu.

Suomi ei kyllä ole mitenkään aivan ainutlaatuinen tässä suhteessa. Samankaltaiset systeemit on kaikissa Pohjoismaissa, ja koulutus on ilmaista monissa muissakin maissa, niinkin yllättävissä kuin esimerkiksi Venäjä, Argentiina...

Oli miten oli, kaikki eivät ole edes sitä mieltä, että koulutuksen kuuluisi olla ilmaista. Itse maksaisin laadukkaasta koulutuksesta aivan mielelläni, jos vain verotuskin olisi inhimillistä. Kyllä suomalaisten maksamilla veroilla pitää koulutus ja tuet saadakin! Maat, joissa koulutuksesta maksetaan eivät myöskään riistä veronmaksajiaan verotuksella, joka syö about 40% palkoista.

Joo ja on meillä ilmainen opetus, mutta: käytännössä et pärjää jos et osta kolmea- viittä kirjaa lukukaudessa 50-70e kpl, työasu, työkengät... täytyy olla internet ja täytyy olla tietokone, jossa kunnon tekstinkäsittelyohjelmat tai ei pärjää koulutöiden kanssa joita on paljon!

ai että opiskelija-asuntoon kahden kissan ja kahden koiran kans, ööh ei :)
asunnon osto nyt on oma valinta yhä meillä, sitä korostan yhä. Mutta silti, ylipäätään moni opiskwlija kituuttaa pienellä rahalla ja työtön saa enemmän, multa kyllä silti heruu sen verta kunnioitusta et jos on työtön ja ottaa vastaan töitä jos niitä tulee, hakee aktiivisesti niin sit se on oikeus siihen korvaukseen. Toinen asia on nää elämäntapatyöttömät, jotka ei edes hae töitä, eivätkä suostu ottamaan "arvoaan alempaa" vastaan, kuten esim eräs tuttuni, joka ei missään nimessä tee sitä eikä tätä eikä tota. Tästä syystä on ollut vuosia työttömänä, ina välillä joku pikkupätkä töissä.

Pännii se, että tuloraja pysyy itsellä samana (n. 600E/kk jos tekee töitä ympäri vuoden), kun nyt kerta kokonaistuen määrä laskee sen asumislisän verran. Ei se asumislisän verran palkan saaminen paljoo töitä vaadi, joten ei mulla nyt hätää ole, mun mielestä on vaan todella todella alimitoitettuja opiskelijoiden tuet ylipäätään!

Itse en edes biletä joten siihen ei rahaa kulu.

Ihme valitusta, kun ei omia erityistoiveita ja vaatimuksia oteta huomioon ja anneta lisää ilmaista rahaa. Opintotuelle on yksi muotti. Jos haluat tehdä asiat omalla tavalla, ihan oikein, ettei sitä makseta mun verovaroilla.

[QUOTE="vieras";29113623]Ihme valitusta, kun ei omia erityistoiveita ja vaatimuksia oteta huomioon ja anneta lisää ilmaista rahaa. Opintotuelle on yksi muotti. Jos haluat tehdä asiat omalla tavalla, ihan oikein, ettei sitä makseta mun verovaroilla.[/QUOTE]

Sun verovaroilla? sun verovaroista maksetaan myös työttömien kuluja.
Kärjistettynä: sä maksat veroja, jotta sinä itse saat halpaa sairaanhoitoa, että lapsesi saavat koulutuksen, että joa sun lapset jää työttömäksi niin niiden tukia, jos sun lapset opiskelee, niiden minitukea verrattuna ns. Elämäntapatyöttömään. Sun verorahoista maksetaan sun turvallisuutta maksamalla ja ylläpitämällä poliisien työtä, sun verorahoilla mahdollistat lapsillesi ja itsellesi kirjastossa käymisen, ja heille sen "ilmaisen" koulutuksen.

Joo suomessa on "ilmainen koulutus", mitä ei monessa maassa ole. Se taas näkyy monessa maassa verojen määrässä. Ei ole tulorajoja ja koulutuksesta maksetaan, mutta sillä myös mahdollisesti asutaan kampuksilla jne.

Minäminäminä!

Joo opiskelijat saa tukea, jonka puitteissa saa tienata, mutta verrattina elämisen kalliuteen ja muihin tukiin se on mitätön, ja si pitäis lainaa ottaa? onhan se nyt hienoa että edes sellainen mahdollisuus on, mutta silti!

En ymmärrä miksi lapsi perheet saavat nauttia ilmaisista etuuksista ilman minkäänlaista kiritiikkiä!
Näitä lapsiperheen neuvoloita,tk:kuluja,lapsilisiä,kouluja,vanhempainrahoja,kotihoidontukeja ym ym kustantavat myös lapsettomat ihmiset verorahojen muodossa,sitten alkaa älytön paapatus jos näitä verorahoja saavatkin esim.opiskelijat,työttömät jne ja valittajat ovat usein näitä perheellisiä verovarojen suurkuluttajia.
Kyllä se kuulkaa on aika iso siivu minkä ne perheelliset niistä verovaroista vievät ja jos minä perheettömänä lähden opiskelemaan toista ammattia niin olen tasantarkkaan ansainnut tämän työ urani akani joka ainoan tukilantin minkä tulen saamaan.Että se niistä "ilmaisista rahoista".

Anteeks nyt vaan, mutta mä en tajua mitä opiskelijat valittaa. Meillä tarjotaan kuitenki pääasiallisesti ilmanen koulutus, halpoja opiskelija-asuntoja, opintotukee, asumistukee ja vielä edullista opintolainaa. Minkä ihmeen takia mun palkasta pitäis nipistää vielä vähän lisää jonkun elättämiseen, joka opiskelee, jonka puoliso tienaa kuitenki sen verran että toimeen tullaan ja asutaan omistusasunnossa?! Tässä maassa on niin monta vääryyttä, kuten vaikka ihan liian huonosti toimiva lastensuojelu, lastensairaala on ihan umpihomeessa ja vanhukset makuuhaavoissaan saa kököttää yksinään täysissä vaipoissa kohtuuttomia aikoja. Sinne ne rahat pitää mennä, ei omistusasunnossa elelevän työkykysen opiskelijan asumislisään, millä maksellaan sitä omaa asuntoa itelleen.

Tosin että kyllä mun mielestä sosiaalietuudet ja niiden tarpeellisuus pitäis ylipäätään harkita uudelleen. Ihan jo perheellistenkin osalta. Minkä takia rikkaat esimerkiks on oikeutettuja äitiyspäivärahaan, hoitorahaan, kunnalliseen neuvolaan, suorastaan mitättömän hintaseen synnytyssairaalakeikkaan, lapsilisään, kunnalliseen päivähoitoon jne.

Hömelölle: niinkuin olen painottanut, en aloituksellani suinkaan tarkoittanut pelkästään itseäni, ja olen monta kertaa sanonut että faktat on tiedossa olleet kun olemme omistusasunnon päättäneet hankkia ja se on täysin oma valinta kun on kuitenkin tiedossa ollut tuen määrän väheneminen.
Joo, aloituksessani suutuspäissäni manasin sitä kun ei ole oikeutta itselläni muihin tukiin, mutta kyllä mä sen tiedän että se oli oma valinta.

Mä puhun yleisesti, että on se ihan oikeasti verrattuna työttömään (joka ei edes halua töitä) opiskelijan tuki todella pieni.en ihmettele ettei työttömän tee mieli edes lähteä opiskelemaan.

Ja mun henk koht mielipide on se, että on se kivaa että puoliso tienaa niin että toimeen tulee eli käytännössä omassa tilanteessani elättää minua kun nyt en ole töihin pöässyt kaikelta kiireeltä, mutta se olotila kun joutuu toiselle sanomaan että mulla ei ole varaa maksaa puolta asumisesta ja laskuja saati sit ruokaa. Joo ollaan me sovittu että nyt mennään näin ja sit kun mä pääsen tihin valmistuttuani, niin sit osallistun niinkuin pitääkin, ellen enemmänkin. Ainakin alkuun. Mut miksi se oletetaan kaikkien kohdalla että puoliso maksaa kaiken? jos sitä ei olekaan niin sopuisaa sen asian kanssa kuin meillä on.

Työttömyys ei ole suurimman osan kohdalla oma valinta,toisin kuin opiskelu!
Tässä maassa maksetaan aivan älyttömiä summia tukia niille jotka eivät niitä tarvitse ja nämä tuet pitäisi lakkauttaa ennenkuin oikeasti köyhien tukiin edes suunnitellaan koskettavan.
Kenen mielestä se voi olla edes oikeutettua nostaa mm lapsilisää tai kotihoidontukea tms jos perheen tulot ovat ilmankin hyvällä tasolla.
Ilman näitä turhaan maksettuja tukia saataisiin esim opiskelijan tuetkin sille tasolle että niillä pärjää ja muutenkin talous kohenisi.
Tukien ei muutenkaan tulisi olla automaatio vaan pitäisi katsoa henkilön/perheen kokonaistilannetta ja tuloja.

Olin työtön, rupesin opiskelemaan lisää ettei tarvitse olla. Olen kiitollinen että työkkärin kautta saan omaehtoisen opiskelun tukea puolelle ajasta. Loppu puolesta en tiedä mitä teen.....Onneksi jo pelkästään se että olen silloin jo niin pitkällä, tsemppaa käymään loppuun vaikka lainarahalla, se että saanko lainaa.. ei olekaan niin varmaa..

milliliina: Aviopuolisoilla on jo lainkin mukaan elatusvastuu toisiinsa nähden.Onko sinusta oikein että valtio maksaa avustuksia joidenkin hyvä tuloisten puolisoille vain siksi ettei heidän tarvitse "nöyrtyä" pyytämään rahaa puolisoltaan?
Siinä tapauksessahan esim yksinhuoltajille/leskille ym pitäisi valtion maksaa puuttuvan puolison tulot,ettei yksinäisen tarvitsisi nöyrtyä vaikka hakemaan toimeentulotukea.
Sairasta sanos tsaikovski tämän maan politiikasta.

Joo ja on meillä ilmainen opetus, mutta: käytännössä et pärjää jos et osta kolmea- viittä kirjaa lukukaudessa 50-70e kpl, työasu, työkengät... täytyy olla internet ja täytyy olla tietokone, jossa kunnon tekstinkäsittelyohjelmat tai ei pärjää koulutöiden kanssa joita on paljon!

ai että opiskelija-asuntoon kahden kissan ja kahden koiran kans, ööh ei :)
asunnon osto nyt on oma valinta yhä meillä, sitä korostan yhä. Mutta silti, ylipäätään moni opiskwlija kituuttaa pienellä rahalla ja työtön saa enemmän, multa kyllä silti heruu sen verta kunnioitusta et jos on työtön ja ottaa vastaan töitä jos niitä tulee, hakee aktiivisesti niin sit se on oikeus siihen korvaukseen. Toinen asia on nää elämäntapatyöttömät, jotka ei edes hae töitä, eivätkä suostu ottamaan "arvoaan alempaa" vastaan, kuten esim eräs tuttuni, joka ei missään nimessä tee sitä eikä tätä eikä tota. Tästä syystä on ollut vuosia työttömänä, ina välillä joku pikkupätkä töissä.

Pännii se, että tuloraja pysyy itsellä samana (n. 600E/kk jos tekee töitä ympäri vuoden), kun nyt kerta kokonaistuen määrä laskee sen asumislisän verran. Ei se asumislisän verran palkan saaminen paljoo töitä vaadi, joten ei mulla nyt hätää ole, mun mielestä on vaan todella todella alimitoitettuja opiskelijoiden tuet ylipäätään!

Itse en edes biletä joten siihen ei rahaa kulu.

Työasut ja työkengät on taatusti ehdottomia.

Mutta eikö kirjoja saa vanhana? Eikä mistään kirjastosta?
Eikä koululla voi käyttää konetta?

[QUOTE="hmm";29114620]Työasut ja työkengät on taatusti ehdottomia.

Mutta eikö kirjoja saa vanhana? Eikä mistään kirjastosta?
Eikä koululla voi käyttää konetta?[/QUOTE]

on annatteja joiden ohjelmia ei läydy koneelta.
Lukion kirjoja läheskään kaikkia ei löydy kirjastosta, olen itse niitä hakenut ja vaikka ostaisi käytettyjä kirjoa nekin maksavat aika paljon 8-17 euroon ainkin meillä on maksaneet.
cad-ohjelmat tioetokmoneella esim ovat sellaiia mitä ei kovinkaan monella ole ja kirjatossa niitä ei ole lainkaan.

Joo, eihän opiskelijan tuet ole suuret, vaan tosi pienet. Mutta on se nyt aika halpamaista kadehtia toista pienituloista jos omat tulot pienet. Häpeä. Ja kaikki eivät halua hoitoalalle opiskella.

on annatteja joiden ohjelmia ei läydy koneelta.
Lukion kirjoja läheskään kaikkia ei löydy kirjastosta, olen itse niitä hakenut ja vaikka ostaisi käytettyjä kirjoa nekin maksavat aika paljon 8-17 euroon ainkin meillä on maksaneet.
cad-ohjelmat tioetokmoneella esim ovat sellaiia mitä ei kovinkaan monella ole ja kirjatossa niitä ei ole lainkaan.

Meinasin, että eikö koululla ole koneita? Yleensä kouluissa on ne ohjelmat, joita siellä oletetaan käytettävän.
Lukion kirjat kyllä tulee kalliiksi, vanhanakin. Se on totta! Ja ne piruvie vielä vaihtaa kirjasarjoja muutaman vuoden välein joissain lukioissa...
Mutta tässä kai oli nyt keskustelua opiskelusta. Ainakin noista opintotukien summista päätellen. Eikä tuo viesti, johon äsken kommentoin, liittynyt lukioon...

En ole lukenut koko ketjua, mutta totean vain, että on kauan sitten todettu tutkimuksin, että opiskelu pitää ihmisen elämässä kiinni huomattavasti paremmin kuin kotona lorviminen. Opiskelemalla, vaikka ala ei olisikaan "se täydellisesti oma", syrjäytyminen vähenee merkittävästi. Opiskelu myös fiksuuntaa ihmistä ja sitä mukaa toivottavasti myös yhteiskuntaa (ainakin teoriassa, heh).

On täydellisen nurinkurista, että työttömänä saa paremman leivän kuin opiskelemalla. Ehdotankin järjestelmään muutosta, että nämä tuet käännetään päikseen. Opiskelu on ja kuuluukin olla ilmaista. Opiskeluun kuuluisi kannustaa ihmistä hyvällä palkkiolla, ei hemmetin pienellä rahamäärällä ja sanktioilla ahkeruudesta (= työnteosta opiskelujen rinnalla). No, opiskelijathan ovat Suomen c-luokan kansalaisia, jopa sen työttömän juoppopummin alapuolella.

Opiskelijat ovat ainoa voimavara, jolla tämä maa pysyy tulevaisuudessakin hengissä ja leivässä. Ja näin sanoo työssäkäyvä ihminen, ei siis ole omaa lehmää ojassa.

[QUOTE="hmm";29114722]Meinasin, että eikö koululla ole koneita? Yleensä kouluissa on ne ohjelmat, joita siellä oletetaan käytettävän.
Lukion kirjat kyllä tulee kalliiksi, vanhanakin. Se on totta! Ja ne piruvie vielä vaihtaa kirjasarjoja muutaman vuoden välein joissain lukioissa...
Mutta tässä kai oli nyt keskustelua opiskelusta. Ainakin noista opintotukien summista päätellen. Eikä tuo viesti, johon äsken kommentoin, liittynyt lukioon...[/QUOTE]

toki koululla on koneita, nutta kaikilla ei ole mahdollisuutta jääsä koulun jälkeen koneelle, jos on joku raportti, opinnäytetyö tai vastaava tehtävissä niin ei sitä kyllä saa kouluaikana tehdä., Monessa ammattikoulussa tulee läksyäkin

ja tottkai lukio liittyy tähän se lukiolainen saa saman verran opintotukea kuin amamttikouluakin käyvä, jos asuu omillaan.

Emme ole naimisissa. Avopuolisoita kelan silmissä, lain silmissä emme koska emme ole asuneet vielä viittä vuotta yhdessä.

On käytännössö mahdoton jäädä kouluun tekemään kaikki kirjalliset työt mitä on. Ainakin itselleni. Kirjat ovat kirjastossa aina lainassa taine saa yhsen yön lainaan, kuka lukee tenttiin yhden yön? en minä ainakaan. Työpuku ja kengät ovat välttämättömiä.

Eri asia on jos mieheni tienaisi paljon enemmän, nyt hänen palkastaan menee käytännössö kaikki koska elättää minua. Mutta yhäkään oma tilanteeni ei ole se ainoa pointti, opintotuki on liian pieni siihen nähden kuinka paljon asuminen, ruoka yms maksaa.

Ja juu, työttömyys ei aina ole oma valinta, enkä olekaan sitä mieltä että ne jotka aktiivisesti hakevat töitä etteivät he olisi oikeutetyuja korvaukseensa. Opiskelijan tuet on silti liian pienet.

Ja mäkin lähinnä vain vertasin opintotukea työttömän korvauksion, koska niissä on suuri ero, en niinkään kadehdi, en itse halua olla työtön päivääkään.

Todennäköisesti kaikki, jotka täällä ovat sitä mieltä että opiskelijoiden tuet on liiallisia tai hyviä, pärjäävät omassa elämässään tällä hetkellä hyvin.
Miettikää oikeasti, jos saisitte 469 e/kk käytettäväksi korkeakouluopiskelijana, opiskeluun menee 40h/vko joten töitä pystyy tekemään hyvin rajallisesti, ja esim oma 4,5 vuoden koulutus lainaa nostaen sais aika huiman lainamäärän aikaan.

Kaikille ei löydy opiskelija-asuntoja, joten joutuvat asumaan vuokralla, esim puolison kanssa (omani avopuoliso), vuokraan menevä osuus on puolet tai koko raha niinkuin itselläni. Silti 240e on tosi vähän jos nyt on tuuri käynyt ja saanut halvan asunnon, elämiseen, vaikka itselleni se olisi nykyisellään jo ruhtinaallinen kun tähän mennessä koko tuki menee vuokraan/laskuihin. Jipii!

Yhteistyössä