Opiskelijan tuet, argh!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milliliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ämklop;29108373:
Kyllä minunkin mielestä opintolaina on sijotus tulevaisuuteen kuten edellä mainittiin. Itse makselen viimeistä tonnia pois ja olen valmistunut vuonna -96 allalle jolla on heikko työllisyystilanne.

kyllä mua ainkin on vituttanut, kun olen vasta kolme vuotta sitten olen saanut opintolainani maksettua ( olen kuitenkin jo nelikymppinen)
opintolainaa maksoin pienestä työttömyyskorvauksestani jopa sen 50e /kk. eniten harmitti se että se oli OIKEASTI pois ruuasta. Mulakin kaksi opintolainaa oli maksettavana ihan täydet määrät.
Omille klapsilleni olen sanonut että en suosittele ottamaan opintolainaa, toisn 18-vuotias päättää itse.. Vielä ei kumpikaan ole halunut ottaa

Ap:n ja muidenkin työttömien/opiskelijoiden yms ei kuuluisi saada centtiäkään,koska puolisolla on kuitenkin hyvät tulot.
Pelkästään verorahojen tuhlausta maksaa mitään tukia perheille jotka ilmankin pärjää.
Yksinäisten/pienituloisten perheiden opiskelijan tuet pitäisi nostaa samalle tasolle työttömien kanssa (ilman lainaa) ja näistä hyvätuloisille maksettavista eduistahan nekin rahat opiskelijoille saataisiin!

Mun mielestä saat ihan tarpeeksi.

Sitäpaitsi, sun miehellähän on vakituiset tulot? Miksi se ei maksaisi enemmän muutaman vuoden?
Sun lisäkoulutushan tuo valmistumisen jälkeen lisätuloa, jonka sinä sitten sijoitat yhteiseen talouteen?

Ja jos et saa koulutuksen myötä lisätuloa, niin ehkä kannattaa miettiä onko se kouluttautuminen kovin järkevää enää aikuisena, jos vuosia kitkuttaa ja käteen ei jää mitään?

Vinkki! Hanki hyvissä ajoin palkallinen harjoittelupaikka! Riippuu kyllä alasta, mutta monella alalla onnistuu koska määräaikaista työvoimaa tarvitaan ja jos on ajoissa asiaa järjestämässä niin onnistuu todennäköisemmin.

Lisäisin vielä, että monesti opiskelu, erityisesti aikuisopiskelu on niin löysää, että työnteko sen ohessa ei ole kova ponnistus.
Ja siitä saat ne puuttuvat muutamat sataset kuukaudessa koottua helposti.

onko sinusta PALJON jos YKSIN ASUVA nuori opiskelija saa noin 400, josta maksaa vuokran , sähkön ja veden ,jonka jälkeen jää ruokaan + muuhun käyttöön noin 100e. Tästä sitten ostaa kirjat, ruat, vatteet jne.

Opiskelijakin voi tehdä töitä. Minäkin tein kahta työtä opiskeliaikana ja silti jäi aikaa vielä koiralle, bilettämiseen ja ennen kaikkea rahaa shoppailuun.

Tietenkin jos opiskelija sattuu olemaan sellaisesta perheestä, jossa työmotivaatio on nolla, niin sittenhän niitä töitä ei varmastikaan saa...

Mutta kaikille, ihan kaikkille tunnollisille, ahkerille ja positiivisille opiskelijoille löytyy töitä Suomesta. Piste. Jos ei löydy, niin sitten ei täytä jotain noista kriteereistä.

[QUOTE="kkk";29108453]Opiskelijakin voi tehdä töitä. Minäkin tein kahta työtä opiskeliaikana ja silti jäi aikaa vielä koiralle, bilettämiseen ja ennen kaikkea rahaa shoppailuun.

Tietenkin jos opiskelija sattuu olemaan sellaisesta perheestä, jossa työmotivaatio on nolla, niin sittenhän niitä töitä ei varmastikaan saa...

Mutta kaikille, ihan kaikkille tunnollisille, ahkerille ja positiivisille opiskelijoille löytyy töitä Suomesta. Piste. Jos ei löydy, niin sitten ei täytä jotain noista kriteereistä.[/QUOTE]

Peesailen.

Itsekin tein opiskelun ohessa töitä, kuten kaikki opiskelukaverinikin, eikä se rehellisesti edes ollut kovin hankalaa, hetkittäin rankkaa, mutta niinhän se elämä aina on.

Ikävä totuus on se että köyhien vanhempien lapset joutuvat ponnistelemaan usein hiukan enemmän, tekemään hiukan enemmän töitä kun ei vanhemmat mitenkään auta, mutta pitkässä juoksussa tässäkin on hyviä puolia kuin raha.
Korkeampi työmoraali, ahkeruus, vahvistaa itsetuntoa, oppii työelämästä, oppii rahan arvon. jne.

kyllä mua ainkin on vituttanut, kun olen vasta kolme vuotta sitten olen saanut opintolainani maksettua ( olen kuitenkin jo nelikymppinen)
opintolainaa maksoin pienestä työttömyyskorvauksestani jopa sen 50e /kk. eniten harmitti se että se oli OIKEASTI pois ruuasta. Mulakin kaksi opintolainaa oli maksettavana ihan täydet määrät.
Omille klapsilleni olen sanonut että en suosittele ottamaan opintolainaa, toisn 18-vuotias päättää itse.. Vielä ei kumpikaan ole halunut ottaa

Niin no, aika moni on opiskelujen jälkeen töissä ja saa maksettua opintolainan nopeammin...

Ei kai se nyt kovin suuri yllätys ole voinut olla, että otettu laina pitää maksaa pois?

[QUOTE="Vieras";29108415]No, eipä tarvitse olla mikään kroisos, että veroprosentiksi muodostuu about 50%. Riittää vaivaiset 5 000 euron tulot. 2 500 e käteen, nykyisillä Suomen hinnoilla ei tuolla rahalla kovin leveästi elele, varsinkaan, jos lisäksi joutuu maksamaan vielä kaiken mailman opintolainoja. Huh. Kyllä minua vaan vituttaisi, ja kävisi varmaan mielessä, että mitähän varten sitä tuli opiskeltua, kun elintaso on niin surkea, vaikka "tulot ovat kovat".[/QUOTE]

Ai että 5000 eurosta menee puolet veroa? Ettet vähän liioittelisi.

[QUOTE="kkk";29108453]Opiskelijakin voi tehdä töitä. Minäkin tein kahta työtä opiskeliaikana ja silti jäi aikaa vielä koiralle, bilettämiseen ja ennen kaikkea rahaa shoppailuun.

Mutta kaikille, ihan kaikkille tunnollisille, ahkerille ja positiivisille opiskelijoille löytyy töitä Suomesta. Piste. Jos ei löydy, niin sitten ei täytä jotain noista kriteereistä.[/QUOTE]

Ei todellakaan löydy kaikille opiskelijoille töitä. Koittakaa ny jo tajuta, että kaikki ei asu isolla paikkakunnalla.

[QUOTE="vieras";29108487]Ei kai se nyt kovin suuri yllätys ole voinut olla, että otettu laina pitää maksaa pois?[/QUOTE]

ei tietenkään ollut yllätys, mutta luulin saavani maksetua sen aiemmin pois.
Olisin sen sanut maksettua aiemmin jos töitä olisi ollut, mutta Kun ei vaan niitä töitä löytynyt. Korkoja mekselin sitten äitiyslomilla

Aina niitä töitä ei vaan saa, vaikka kujinka hakis

Nytkin mulla on hakemuksia pilvin pimein, mutta joka paikassa on irtisanoittu ihmisiä niin ei nitä töitä noin vaan löydy

No ei tietenkää saa aina noin vain töitä, mutta kyllähän siinä opintolainassa on perusajatuksena se, että opintojen jälkeen alootetaan töis ja maksetaan laina pois. Osa maksaa sen mahdollisimman nopiaa pois niin on sitte helpompi saada asuntolainaa.

Ei todellakaan löydy kaikille opiskelijoille töitä. Koittakaa ny jo tajuta, että kaikki ei asu isolla paikkakunnalla.

No ei niitä opiskelijoitakaan ole niin hirveästi missään pikkupaikkakunnalla taistelemassa niistä paikoista. :D

Asun pikkupaikkakunnalla, opiskelin pikkupaikkakunnalla, tein töitä ohessa pikkupaikkakunnalla. Kuten opiskelutoverinikin.

Nyt pätkätyöaikana on oikeasti hyvät markkinat opiskelijoiden työnteolle.

Tietenkin on Suomessa huonoja alueita, joissa ei kenellekään töitä ole, mutta se on sitten oma valintansa jos siellä asuu.
Ei siellä sitten ole paljoa töitä valmistumisen jälkeenkään, joten tuu nyt pois sieltä persreiästä!

Eniten mua opiskelijana nyppii se, että työnteosta 'rangaistaan''(=tiedän, se on tuki, jos ei ole muita tuloja..), eli tuet vähenee. Itselläni opinnot ovat erinomaisin arvosanoin aikataulussa ja olen tehnyt töitä tässä ohella. Siitä kiitoksena en saa asumistukea ja peruin muutaman kuukauden tuet. Nyt teen sen 40h/vk harjoittelua + opparia + hoidan lapsia ja kotia omalta osaltani ja muutaman vuoron käyn ihan palkkatöissäkin, jottei tarvitse pyhällä hengellä elää. Jälkiviisaana on hyvä todeta säästämisestä, mutta puolison työttömyys kolhaisi aika pahasti talouttamme tässä. Kunhan vain ärsyttää!

[QUOTE="vieras";29108559]No ei niitä opiskelijoitakaan ole niin hirveästi missään pikkupaikkakunnalla taistelemassa niistä paikoista. :D

Asun pikkupaikkakunnalla, opiskelin pikkupaikkakunnalla, tein töitä ohessa pikkupaikkakunnalla. Kuten opiskelutoverinikin.

Tietenkin on Suomessa huonoja alueita, joissa ei kenellekään töitä ole, mutta se on sitten oma valintansa jos siellä asuu.
Ei siellä sitten ole paljoa töitä valmistumisen jälkeenkään, joten tuu nyt pois sieltä persreiästä![/QUOTE]

Itse asuin opiskeluaikanani suuressa kaupungissa Tampereella. Hain koko opintojeni ajan töitä, mutta en niitä saanut. Muistan kerran saaneeni puhelinsoiton eräästä kenkäkaupasta hakemukseeni liittyen. Olin hakenut kenkämyyjän paikkaa. Ilmoittivat vaan asiallisesti, että kielitaidostani huolimatta en tullut valituksi edes haastatteluun puuttuvan työkokemuksen takia, sillä paikkaa oli hakenut viikon aikana 400 muutakin hakijaa. Eli ei, ei niitä töitä todellakaan riitä kaikille opiskelijoille. Jo työttömien määrän Suomessa pitäisi tyhmemmällekin kertoa, että töitä ei todellakaan riitä kaikille.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
[QUOTE="vieras";29108559]No ei niitä opiskelijoitakaan ole niin hirveästi missään pikkupaikkakunnalla taistelemassa niistä paikoista. :D

Ei siellä sitten ole paljoa töitä valmistumisen jälkeenkään, joten tuu nyt pois sieltä persreiästä![/QUOTE]

Ei tämä oo mikää persereikä ja miks muuttaasin pois ku tykkään asua täällä ja mulla on töitä? En mä missää kohtaa kirjoottanu etteikö mulla olisi töitä. Kahden eri ammattiopintojen aikaan tein osa-aikaasesti töitä, mutta en oo niin saatanan tollo etten tajuaasi ettei töitä kaikille riitä.

Joo ei oo paljoa asukkaita täällä, mutta ei niitä töitä vain riitä kaikille. Miks se on niin saatanan vaikia käsittää? Täällä on lukio, aikuiskoulutuskeskus, lähihoitajakoulutus työvoimapoliittisena, moni nuori käy naapurikunnas ammattikoulus. Kyllä siinä vain porukkaa kertyy eikä noille kaikille mitenkää riitä töitä. Lisäksi on viä työttömät.

Viimeksi muokattu:
Aina niitä töitä ei vaan saa, vaikka kujinka hakis

Nytkin mulla on hakemuksia pilvin pimein, mutta joka paikassa on irtisanoittu ihmisiä niin ei nitä töitä noin vaan löydy

Edelleen peräänkuulutan seuraavia lauseta aiemmasta tekstistäni:

Mutta kaikille, ihan kaikkille tunnollisille, ahkerille ja positiivisille opiskelijoille löytyy töitä Suomesta. Piste. Jos ei löydy, niin sitten ei täytä jotain noista kriteereistä.

[QUOTE="kkk";29108921]Edelleen peräänkuulutan seuraavia lauseta aiemmasta tekstistäni:

Niin joo, eli sillä, etten saanut esim. tuota kenkämyyjän paikkaa, ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että sitä haki myös 400 muuta hakijaa? Johtui siis ihan vain siitä, että olen luuseriperheestä, jossa ei ollut työmotivaatiota? Äitini muuten oli yksinhuoltaja ja teki kahta duunia. Itse tein lastenhoitotöitä 14-vuotiaasta asti. Ai niin, mutta sitten on vielä se kuuluisa NEGATIIVINEN ASENNE. No, sepä se tietysti! Lol.

Muutin muuten pois Suomesta vuosia sitten nähtyäni tarpeeksi tuota meininkiä: työttömyyttä ja työttömien mollaamista. Eipä tarvi siitä enää kärsiä tässä uudessa maassa, jossa työttömyysaste on kuta kuinkin 2% verrattuna Suomen about 10% (plus sitten kaikki ne, jotka on tilastoista siistitty pois laittamalla heidät työvoimapoliittisiin koulutuksiin jne.)

[QUOTE="kkk";29108921]Edelleen peräänkuulutan seuraavia lauseta aiemmasta tekstistäni:

toivottavasti josksus osuu omaan nilkkaan, tarkoitan tällä sitä että sinun opiskeliajnuoresi ei sakaan töitä vaikka olis kuinka ahkera hakemaan.....
mäkkäriinkin oli hakijoita ollut melkein sata joista haastaatteluun oli päässyt 7 parasta. Vaikka tytär on positiivinen, ahkera, urheilullinen jne.

Mä olen tehnyt töitä 14-vuotiaasta asti, enkä oo ollut hetkeäkään työttömänä. Enkä myöskään aio. Mun koulutuksella voin käytännössä valita mihin haluan enkä todellakaan odota pääseväni nauttimaan työttömien suurista tuloista. Pännii vaan se, että joka paikassa odotetaan ettö puoliso maksaa, se on vaan se tilanne kun joutuu elämään toisen siivellä, kuinka paha olo siitä tulee. Ei mun mies oo valittanut asiasta kovin, mut oma olo on pahin.

Opiskelen nuorisoasteella (ikää22), ja nyt harjoittelun aikana on hieman mahdoton ottaa vastaan sijaisuuksia, kun ovat päällekkäin työaikojen kanssa. Mut se ei ollu mun pointti. Teen töitä, aion tehdä töitä jatkossakin, mut se opintotuen määrä!

eli siis sain vuokralla asuessa 200 asumislisää ja 296 opintotukea. Vuokraosuus 400e, joten eipä sillä käteen jäävällä rahalla paljoo kirjoja tahi ruokaa laskujen jälkeen maksella. Joo on ilmanen koulutus jne, mut työtönkin saa kotona ollessaan enemmän kuin opsikelija.

Ja se, että mun asumislisä tippuu pois, ei muuta mun tulorajoja mitenkään. Perseestä!!

toivottavasti josksus osuu omaan nilkkaan, tarkoitan tällä sitä että sinun opiskeliajnuoresi ei sakaan töitä vaikka olis kuinka ahkera hakemaan.....
mäkkäriinkin oli hakijoita ollut melkein sata joista haastaatteluun oli päässyt 7 parasta. Vaikka tytär on positiivinen, ahkera, urheilullinen jne.

Ei kannata yhtään lannistua siitä, jos tyttö ei päässyt haastatteluun. Jos paikkoja on vaikka kaksi, niin saa olla kyllä aika työhön täydellinen tapaus, että saisi sadan hakijan joukosta paikan! Ai niin, mutta joku fiksumpi tässä nyt juuri kertoi, että syynä on NEGATIIVINEN ASENNE. Olisi kiva, jos joku viitsisi selittää, että millainen asenne pitää olla, jotta se loistaa 99:n muun hakijan asenteen ohi ylivoimaisesti? ;)

[QUOTE="Vieras";29109058]Ei kannata yhtään lannistua siitä, jos tyttö ei päässyt haastatteluun. Jos paikkoja on vaikka kaksi, niin saa olla kyllä aika työhön täydellinen tapaus, että saisi sadan hakijan joukosta paikan! Ai niin, mutta joku fiksumpi tässä nyt juuri kertoi, että syynä on NEGATIIVINEN ASENNE. Olisi kiva, jos joku viitsisi selittää, että millainen asenne pitää olla, jotta se loistaa 99:n muun hakijan asenteen ohi ylivoimaisesti? ;)[/QUOTE]

hän pääsi haastatteluun, asenne oli ollut hyvä ja hän pääsi haastatteluun,kun on kuitenki judossa apuvetäjänä jossa on koko ajann toimii muiden kanssa.
Työtä ei kuitenkaan saanut ja oli valmis tekemään mitä tahansa vuoroja, myös joulun.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Miksi sitä opintolainaa ei sitten voisi ottaa? Kouluttaudut tulevaisuuttasi varten, SINÄ ITSE hyödyt koulutuksestasi. Valtio tarjoaa jo ilmaisen koulutuksen ja sen muutaman satasen opintotukea. Sekään ei sitten riitä? Miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi?

Yhteistyössä