Opiskelijan päiväkodissa tekemä lapsihavainnointi-tehtävä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi on parhaillaan eskarissa, jossa tarjoutui mahdollisuus osallistua työharjoittelussa olevan lähihoitajaopiskelijan tekemään lapsihavaiinointi-tehtävään.

Oletko itse tehnyt harjoittelijana ko. tehtävää tai onko lapsesi osallistunut sellaiseen?

Millaisia kokemuksia teillä on?
Onkohan siinä vanhemmille runsaasti täytettäviä kaavakkeita vai onko tehtävä lähinnä päivähoidossa tehtävää havainnointia?

En oo koskaan törmännyt sellaiseen tehtävään missä vanhemmille ois jotain kaavakkeita tms. Opiskelija tekee tehtävän havainnoimalla lasta sekä käyttää avukseen esim. vasun tietoja. Tehtävään kysytään aina vanhempien lupa saako heidän lastaan havainnoida, vanhemmille annetaan myös valmis tehtävä. Lapsesta käytetään valenimeä ja muutenkin kaikki tiedot kirjataan niin, ettei lasta tai perhettä tunnisteta.

Oon opiskelijana tehny. Pääosa oli havainnointia ja muistiinpanoja, yksi osa oli jutella vanhemman kanssa lapsesta. Mut ei mitää lappua ollu heille täytettäväksi. Ihan mielenkiinoista oli molemminpuolin tehä tota juttua.

Olen tehnyt itse. Ja opiskelija nimenomaan havannoi eikä vanhempien tarvitse tehdä mitään. Vanhemmat tykkäisvät kun saivat enemmän tietoa lapsen päivistä päiväkodissa

Meillä näyttäisi olevan yhtenä kohtana avoin A4 kaavake otsikolla "Lapsen esittely (vanhemmta täyttää)"... loput ovat sitten opiskelijan tekemiä havainnointeja.

*taustatietoja, tietoa kasvuympäristöstä, aikaisemmasta kehityksestä jne.
(vanhemmat täydentävät liitteeseen tasustatietoja)

Varsinkin tuo kohta aikaisempi kehitys tuntuu vähän laajalta aiheelta =)

Pitää kysäistä huomenna harjoittelijalta, miten lapsun kanssa edetään. Sain sen kotiin vilkaistavaksi, kun halusin vähän tarkemmin tutustua mistä aiheessa on kysymys.

Yhteistyössä